Pozitivně uvažující skeptik Jan Hřebejk
Zdá se, že jste nepoznal neúspěch, nezažil
prohru...
Tak úplně s vámi nesouhlasím. Určitým neúspěchem bylo, že po Šakalích létech
jsem několik let netočil. Ne že by mi to někdo znemožnil, ale prostě se tak stalo.
Neměl jsem neúspěch v tom smyslu, že bych natočil film a ten propadl. Ale i když se
vám nedaří něco rozjet, i to je neúspěch. Jenom není navenek vidět, ale vy to tak
vnímáte. To, co já považuji za svoji hlavní práci, je filmová režie, i když jsem
v posledních třech letech režíroval také v divadle. A pokud jde o úspěch, nemám
ambice - a dokonce si myslím, že ani není možné, aby se všechno, co udělám,
líbilo všem. Je ovšem pravda, že jsem se od diváků, kolegů i recenzentů dočkal
spíš příznivého hodnocení. Pochopitelně mám radost, že se
nám daří. Když říkám - nám -myslím tím Petra Jarchovského a tým, se kterým
pracujeme.
Spějete
k vážnějším tématům?
Natočil bych komedii, kdyby se takový scénář objevil. Zatím jsme vždycky
inklinovali k tragikomedii. Ve filmu Musíme si pomáhat je poměrně dost humoru a v
Pelíškách je zase dost vážných not. Rozdíl mezi nimi vnímám spíš v tom, že
Pelíšky nejsou klasickým příběhem. Jde o jakousi rodinnou kroniku, o album dvou
rodin, kdežto Musíme si pomáhat je příběh. Myslím si, že Pelíšky se více
zapsaly do srdcí diváků. Jsem rád, že se film Musíme si pomáhat podařilo prodat do
americké distribuce. V tomto směru se dá mluvit o úspěchu. Jsem rád, že mě v
hlavní linii mojí práce zásadní neúspěch-nezdar nepotkal. Ale pochopitelně
člověk nějak tvoří, odněkud čerpá, nějak žije a nepotkává na své cestě jen
samé úspěchy.
Život není černobílý, a tak ani vaše filmy takové nejsou...
Taková poloha mně vyhovuje, protože je nejblíže životu. Česká kinematografie - až
na výjimky - není příliš silná v žánrech a domnívám se, že právě tragikomedie
má tady svoji tradici, ať už jde o práci scénáristů, herců i režiséra, a má zde
svoje vrcholy. Tragikomická poloha se hodí i k tomu, o čem moje filmy pojednávají.
Odehrávají se v totalitní době, takže se tragikomický pohled přímo nabízí.
Jste optimistou nebo pesimistou?
Jsem spíš optimista. Rozhodně nejsem pesimista. Myslím, že jsem
pozitivně uvažující skeptik. Je dobré mít své ideály a nedělat si moc iluze.
Podle mého názoru člověk bez ideálů je na tom špatně a člověk s iluzemi má
hlubší propady.
Jak moc je úspěch zavazující? Pociťujete více zodpovědnosti?
Pochopitelně. Je to větší výzva. Když zdoláte nějakou laťku - přirozeně máte
tendenci dát si ji ještě výš a sledovat, jestli jste si ji skutečně výš dala.
Pelíšky byl co do nákladů v podstatě levný film, nebylo možné uskutečnit ho ve
verzi, kterou jsme zamýšleli. Například vpád vojsk jsme znázornili na stínu
lampičky na zdi, což nakonec vyznělo emočně silněji než ukázat tanky v ulicích
nebo použít dokumentárních záběrů. Oba filmy se realizovaly velmi rychle za sebou.
O úspěchu Pelíšků jsme se dovídali na natáčení Musíme si pomáhat, a tak jsem
pociťovali velké povzbuzení. Větší, než kdybychom se zabývali nějakými
sebereflexemi. Uvidíme, co bude.
Jste také úspěšný divadelní režisér... Jde o jinou
"barvu" do života?
Ano, ale podstata je stejná, protože v obou případech - u filmu i divadla - pracujete
s herci a textem. Cítím se filmovým režisérem. Některé filmové postupy jsem se
snažil přenést i do své režijní práce v divadle. Impulsem pro tuto práci byla
nabídka z Divadla pod Palmovkou, jehož herecký soubor i vedení dobře znám. Měl jsem
naprostou svobodu vybrat si titul i herce. Spolupráce začala Nebezpečnými vztahy, loni
jsem režíroval adaptaci filmového scénáře Woodyho Allana Výstřely na Broadwayi, v
lednu letošního roku měl premiéru Amadeus. Divadlo je ve srovnání s filmem méně
hektické, také náklady jsou nižší a pracujete s už dopředu prověřeným textem.
Nechci vypadat jako konformista, který tzv. sází na jistotu. V případě Amadea byla díky Formanovu filmu laťka hodně vysoko, takže si nemyslím,
že jsou to až tak neodvážné pokusy.
Na rozdíl od filmu, lze i po dokončení práce leccos v divadelním
představení změnit...
Pro mě je to hotový tvar i u divadla. Divadelní představení víc patří hercům než
film. Tam jsou odkázáni na vaši práci, na vaše vedení, na váš úsudek. Jsou
režisérovi více vystaveni na milost či nemilost. U divadla mnohdy vynikající herci
pozvednou průměrnou režii nebo dokonce průměrný text a udělají z představení
zážitek, někdy naopak. I při sebelepších režijních nápadech bez kvalitních
herců představení nemůže ožít. Vůbec mě nevadí, že jsou herci dominantní.
Samozřejmě jsou také filmy starších režisérů, které byly pozdvihnuty prací
velkých hereckých osobností, ale u divadla je to jasné, navíc nepracujete v takovém
stresu jako při natáčení a pořád se věci dají předělat. U filmu, jakmile se
stáhne negativ, nemůžete omyl napravit, nic se nedá dělat. V Divadle Pod Palmovkou
jsem nebyl ničím svazován a herce jsem obsadil do rolí podle
svého přesvědčení. Je radost pracovat s Jiřím Langmajerem, Jiřím Bartoškou,
Vilmou Cibulkovou či Klárou Issovou a netrápí mě, že mají větší podíl slávy.
Film, divadlo má svoji magii...
Souvisí u mě s potřebou něco sdělit. Vyprávíte příběh, který
vás baví a setkáváte se s lidmi, kteří jsou kreativní. Samozřejmě se dostaví i
marnivost člověka, který velí. To všechno má své kouzlo, ale nestačí jako moje
motivace, proto to nedělám. Je to práce s lidmi, kteří přinášejí své
zkušenosti, kteří svým přístupem a přínosem vás obohacují.
Existuje téma, které vám jde hlavou a láká k filmovému
ztvárnění?
Ne, takto účelově neuvažuju. Nemám v zásobě žádné projekty a nikdy jsem neměl
touhu vypořádat se s nějakým tématem, které bych nosil v hlavě. Samozřejmě jsou
určité věci, které se opakují - ztráta lidské důstojnosti nebo boj o ni,
slušnost, paradoxy, ale nemám konkrétní námět. Spíš jde o náhodu, že vás něco
osloví, zaujme a ve spojení s možnostmi, které máte, vznikne divadelní představení
nebo film v případě, že se více lidí shodne na umanutosti pro jisté
téma.
Je cesta vzhůru více otázkou štěstí, nebo právě umanutosti,
kterou jste zmínil?
Vedle talentu a schopnosti vyvinout a odvést nějakou práci existuje spousta výchozích
podmínek, které vaši cestu určují. Štěstí je velký pomocník, ale člověk mu
musí pomáhat, musí být připravený, věřit tomu, co chce o co usiluje, a to i v
době, kdy tomu nikdo nevěří. V této souvislosti mě napadá krásná Feliniho věta:
"Režírovat film znamená velet posádce Kryštofa Kolumba, která se chce
vrátit." Je potřeba mít určitou umanutost, aby člověk neztratil chuť či
původní nápřah. Protože cesta se pak vleče a pokládají se do ní mnohé
překážky v podobě různých zájmů - finančních či jiných, ale dostaví se i
únava, možná nezájem. Člověk, když na tu trať vyběhne, musí vědět, že ho
čeká dlouhý běh, že nestačí sprintovat prvních pět set metrů a pak to nějak
doklusat.
Je důležité počkat si na pravou chvíli?
Někdy je důležitější umět couvnout v nesprávnou chvíli než si
počkat na tu správnou. Neustále bojujete s něčím, za něco, něco prosazujete a
myslím si, že je těžší odhadnout okamžik, kdy se do něčeho nepustit, kdy říct -
"ne", nebo - "za těchto podmínek ne", a naopak někdy si říct - je
to sice jinak než jsem si představoval, než jsem původně čekal, ale proč ne. Někdy
je třeba podaný prst chytit.
Patří k vám schopnost riskovat?
Myslím, že to v mém povolání ani jinak nejde. Vlastně neustále riskujete, protože
až do poslední chvíle nevíte, jestli to vyjde. Nikdy nemáte jistotu, že se bude
vůbec točit. Jsou projekty slavných kolegů, které skončily těsně před
natáčením.
Platí podle vás rčení "člověk nemá přátele, to jenom
jeho úspěchy je mají"?
Není to pravda. Ti, kteří se k vám najednou, když máte úspěch, hlásí, nejsou
přece přátelé. Ale s úspěchem přijdou také větší rozpaky. Mám výhodu, že
moji kolegové, se kterými pracuji, jsou současně mými dlouholetými přáteli. Se
scénáristou Petrem Jarchovským se známe od čtrnácti let, s hudebním skladatelem
Březinou od osmnácti let, což je už hodně dlouho. Samozřejmě v rámci profese
komunikujete s mnoha lidmi, jejichž práci znáte, kterých si proto vážíte a naopak
oni oceňují vaši práci. Jsou to užitečná a v mnohém inspirativní setkání, ale
není to přátelství v pravém smyslu. To vzniká někdy v raném věku, kdy od sebe nic
nepotřebujete.
Láká vás politika?
Ne. Samozřejmě mě zajímá, ale myslím si, že je druhem činnosti,
který vyžaduje ve srovnání s mojí profesí daleko větší systematičnost. Mě by to
nudilo. Opojení mocí je pofiderní a každý, kdo se v politice pohybuje, to ví.
Věřím, že je tam část lidí, kteří jsou přesvědčeni, že mohou něco
pozitivního udělat. Já také ovlivňuji práci mnoha lidí a také jsem vidět.
Jak je pro vás důležité být populární, být vidět?
Pro mě je důležité, aby práce, kterou dělám, měla ohlas z toho důvodu, abych mohl
pracovat dál, aby někoho zajímalo financovat můj další film. Nepotřebuji, aby mě
poznávali na ulici. Neženu se za takovou popularitou. Ale připouštím, že jsou i ti,
kteří z toho, že je někdo nepozná, mohou mít "ošívku". Mně je to celkem
jedno. Ovšem kdybych se bavil s producentem v Čechách, bylo by hloupé, abych mu musel
třikrát opakovat své jméno. V takovém případě pochopitelně chci, aby věděl, kdo
jsem. Chci takový ohlas své práce, který by mi umožňoval pracovat, ale třeba i
nějakou chvíli akumulovat síly.
Jste člověk kompromisů?
Dnes vám řeknu, že mám své hranice a zítra je poruším. Nedá se takto
teoretizovat. Práce je v průběhu realizace vystavena takovým zpochybňujícím
elementům, že je nutné mít ten správný tah, ale také je třeba umět něco
odmítnout, protože určitý kompromis či ústupek může znamenat poškození vaší
vize, zmaření smyslu, proč to vlastně děláte. Záleží na mnoha věcech. Je to
individuální a funguje lidský faktor. Vůbec nemusí jít o kompromis, prostě
zjistíte, že s někým nechcete být, protože vás někdo znechutí nebo vy jeho.
Dokážete být diplomatem a nebo je vám bližší upřímnost?
Mluvíme o upřímné kritice? Jsou ti, ke kterým má smysl být upřímný. Uvažují o
vašich slovech, nějak zareagují nebo se na vás třeba i vykašlou, ale rozhodně to
pomůže vašemu vztahu. Leccos se může změnit, mnohé se díky upřímnosti vyjasní a
pochopí. Existují ovšem i lidé, vůči nimž nemá cenu být upřímný, protože to
nepochopí a ani jim to nepomůže.
Jak je těžké zvládnout své emoce?
Nejdůležitější je umět koordinovat práci lidí v duchu hlavní myšlenky a peněz,
které máte k dispozici. Většinou emoce zvládnu, ale někdy také ne. Ovšem
nemyslím, že je to chyba. Někdy je potřeba se projevit, rozvzteklit se. Musí to mít
pravidla, nesmí jít o permanentní stav. U filmu pracuje spousta
lidí a někdy i při nejlepší vůli dosáhnout chtěného cíle jsou zájmy
protichůdné. Režisér pak musí dělat trošku soudce.
Narodil jste se ve znamení Raka a tomu je přisuzována
opatrnost...
Nepochybně bych našel spoustu příkladů, kdy sázím na jistotu a mohl bych jmenovat i
hodně těch, kde naopak na jistotu nesázím. Nemám rád paušální výklady- nejen u
znamení, protože nejsou přesné. Najdete řadu výjimek. Život má spoustu zákrut,
další a další roviny a nechci, aby se věci pojmenovávaly tak, že by to bylo
zavádějící.
Co je na vaší profesi nejtěžší?
Především každý film je risk. Moje práce není precedenční. Nechci ji vyvyšovat.
Každá práce je těžká a je třeba si jí vážit. Když někdo hází lopatou uhlí,
přesně ví, jaký má udělat pohyb a výsledek je potom vidět. Je měřitelný. Jsou
profese - a třeba i velmi obtížné a potřebné, kde jednoznačně A vede k B. U filmu
jsou určité úkony dané a jasné, ale jako u každého umění neexistuje nikdo, kdo by
něco udělal naprosto stejně jako vy. Na jistoty nemůžete sázet.
...což je na jedné straně fascinující, ale také může
přinášet deprese...
Dost často. Pochybnosti k mojí práci patří. Říkáte si, jak je to všechno
pofiderní, co děláte. U kreativnějších profesí je práce více prostoupena se
soukromým životem. Nelze oddělit: tady je práce a tady život.
Jsou pro vás večírky spíš pracovní záležitostí?
Rád poznávám lidi, ale pokud jde o večírky, rozlišuji. Rád navštěvuji ty, o
nichž vím, že se tam setkám se svými známými, se kterými si příjemně
popovídáme a které jsem třeba i dlouho neviděl. Dřív, když jsem neměl na dobrou
večeři, šel jsem na večírek, na který jsem byl jako filmař pozván, abych se tam
najedl. Dnes mám na to, abych si zašel na jídlo do vedlejší restaurace.
Jakou roli hrají peníze?
Jsou důležité. Je to stará známá věc - dávají svobodu, pokud se
člověk nenechá zotročit. Jsou i určitou satisfakcí. Rozhodně ale nesním o tom, že
bych vyhrál ve sportce nebo peníze zdědil.
Jak bohémský je váš život?
Nejsem bohém. Mám stálou přítelkyni. Stravujeme se mimo dům - to je
veškeré moje bohémství.
Daří se vám odolávat přízni žen?
Nejsem vystavený žádným tlakům.
Jaká musí být žena, aby vás zaujala?
Podle toho, z jaké vzdálenosti. Z pěti metrů musí být krásná... Ale vážně:
hlavně musí mít smysl pro humor. Mám rád chytré a vtipné ženy. Líbí se mi, když
mají šmrnc. Imponuje mě, když je rovnocenným partnerem. Nemám rád, když je to
někdo, kdo je pode mnou a popravdě řečeno ani se necítím úplně ve své kůži,
když je ženská hodně nade mnou, pokud je v mojí věkové kategorii.
Jste žárlivý?
Ve zdravé míře. Ale každé sebeposuzování je ošemetné.
Co se vyplácí nebo naopak nevyplácí?
Nevyplácí se přílišná kalkulace. Spekulace zabere mnoho času a -
nic. V životě je tolik nahodilého. Vyplácí se být otevřený určitým věcem,
nezavírat se před nimi, nebýt zbytečně podezíravý. Od osmnácti let, kdy jsem si
přečetl úsloví "Krásné věci přicházejí samy od sebe a příliš mnoho
úsilí je může pokazit", jsem jeho vyznavačem. Souvisí to i s určitou
velkorysostí v životě. Nikdy jsem nebyl moc perfekcionalista. Šlo mně o to, aby věci
dobře dopadly a za tím jsem si hodně šel. Jak říká známý polský filmař Andrzej
Wajda: "Perfekcí nejde předejít začátečnickým chybám".
Na co si potrpíte?
Mám rád víno. Nemám žádného koníčka, i když rybařit bych se rád
znovu naučil.
Co vás na sobě štve?
Nejde o věci, které by mě deprimovaly, spíš jsou to moje limity. Jsem zápecník.
Neumím anglicky. Natočil jsem filmy, které měly úspěch a může následovat období,
kdy se něco nepodaří rozjet. Návratnost filmů je u nás problematická, téměř
žádná a tak se těžko financují. Naše prostředí má všechny výhody a nevýhody
malé země. V Americe při velké konkurenci není tak snadné uspět.
Jste kritickým divákem?
Udělá mi radost, když vidím skvělý film. Je povzbuzením do další
práce a i jistým ujištěním, že vaše práce má smysl. Nejhroznější jsou nudné
filmy.
Měl jste někdy chuť se vším praštit?
Ne. Nic jiného neumím. Když se podívám do inzerátů, nesplňuji ani předpoklady na
sekretářku oblastní knihovny - práce s počítačem, znalost dvou světových jazyků.
A tak mám dost silnou motivaci udržet se ve své branži.
JITKA KOMÁNKOVÁ
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |