číslo 18/2001 |
|
Názory, komentáře |
|
OČIMA PETRA
NOVÁČKA A IVANA HOFFMANA
Český rozhlas 1 - Radiožurnál
To není žádný věk
Přátelé dechovky (k nímž, přiznáme se, nepatříme), znají ten refrén: Padesát, no přece padesát, to není žádný věk. Což takhle let deset, jež o víkendu oslavila Občanská demokratická strana? Zatímco v životě lidském bývá i dívčí puberta teprve na dohled, v případě demokracie našich standardů považuje se strana s deseti svíčkami na narozeninovém dortu za životem protřelou, vyzrálou a zkušenou. S pozůstalými po Národní frontě arci soutěžit nemůže, zvláště když lidovci počítají své dějiny už od roku 1894 a komunisté od roku 1921, a se sociálními demokraty, kteří se ustavili v dubnu před 123 lety, teprve ne. Jenomže ODS byla v dubnu 1991 v Olomouci podle Václava Klause ustavována jako konzervativní strana pravicového zaměření, takže pomineme-li Palackého a Riegrovu Národní stranu čili staročechy, kteří se jakožto strana konzervativní zformovali za Rakouska po roce 1860 s podporou české šlechty, statkářů a velkopodnikatelů, pak se ODS navzdory svému věku vlastně nemá v českém prostředí s kým poměřovat a je to již strana zavedená. Zavedená nikoli na "drobečkovou politiku", k níž se staročeši záhy uchýlili, nýbrž na velké úkoly. Václav Klaus koncem roku 1990 poté, co se stal předsedou Občanského fóra, správně vystihl, že kdo dříve přijde, ten dřív mele, a ze zkomírajícího tělesa vyvedl nejaktivnější část do ODS, kterou s několika dalšími ráznými chlapíky založil. Smyslem strany bylo stát se údernou pěstí Klausova konceptu ekonomické transformace. Jednoduchý program strany, jež odmítala intelektuální povýšenost, vzývala pragmatismus a byla proti kádrování i bývalých komunistů, spočíval ve variacích na tezi, že základem všech změn je prosazení trhu bez přívlastků a osobní zodpovědnosti jednotlivce. ODS s ním hladce vyhrála parlamentní volby v červnu 1992, bez velkého reptání rozdělila federaci, a za potlesku většiny médií a důvěry většiny občanů v čele koaliční vlády šturmovala s transformací. Pohříchu došlo na přání jednoho z duchovních otců kuponové privatizace: při transformaci se na chvíli zhaslo a ekonomové získali náskok před všetečnými právníky. V polovině roku 1994 mohl tak sice Václav Klaus prohlásit hlavní fázi transformace za úspěšně ukončenou, jenomže chvilka tmy se následně projevila v "blbé náladě" většiny, jež nabyla dojmu, že z privatizace mají prospěch hlavně zbohatlíci. ODS takovým signálům nevěnovala pozornost, a když v listopadu 1994 získali v komunálních volbách nejvíce mandátů nezávislí kandidáti a lidovci, jejichž předseda Josef Lux si navíc stěžoval na panské chování Klausovy strany ve vládní koalici, ignorovala to rovněž. Zároveň zdržovala jednání o narovnání vztahu státu s církvemi, decentralizaci a zřízení Senátu, čímž rozklad v koalici narůstal a transformace se stále zřetelněji zužovala jen na hospodářskou oblast, až se i tam téměř zastavila (viz privatizace bank). ODS jako plakátovaný motor transformace sice ještě v červnu 1996 vyhrála volby do sněmovny, ale s dosavadními partnery složila už jen menšinovou vládu a ti se proti ní v podzimních prvních volbách do Senátu leckde přímo spikli. Sebekritiku politiky ODS z vlastních řad (Zieleniec, Macek aj.) Václav Klaus a jeho okolí utlumilo a strana se změnila v leidenskou láhev. Vládní "balíčky", výměny ve vládě, Zieleniecova demise, aféry se sponzory a "sarajevská" Rumlova a Pilipova vzpoura v roce 1997 byly logickým vyústěním tutlané a neřešené krize, jež vposledku stála ODS účast ve vládě a odchod části členů do trucstrany Unie svobody. Díky skalním příznivcům však ODS krizi přečkala, a když po červnových volbách 1998 odmítl Ruml jít s Luxem do koalice s ČSSD, Václav Klaus předvedl, jak se dělá sice ne ani tak konzervativní, ale rozhodně pragmatická politika. Byť ODS volby nevyhrála, "oposmlouvou" s ČSSD získala i tak podíl na moci. Od té doby ODS stále opakuje, že brání nejhorším socialistickým výstřelkům a soustavně kouká Zemanově vládě na prsty. Že by opět "drobečková politika"? Nezní to moc hrdě, ale kterápak desetiletá děva se může pochlubit, že navazuje na tradici Riegrovu a Palackého? Rezoluce O tom, že Kuba patří mezi země, ve kterých dochází k porušování lidských práv, není sporu. Tím pádem je na místě porušování lidských práv kritizovat. Jiná věc je, jaký smysl měl pokus doplnit kritiku porušování lidských práv na Kubě kritikou embarga, které vůči Kubě uplatňují Spojené státy. Předpokládejme, že zmíněný pokus byl veden dobrým úmyslem učinit rezoluci atraktivní pro některé země, které na rozdíl od USA předpokládají, že embargo významně posiluje pozici nedemokratického režimu. Bylo ovšem naivní předpokládat, že se Američané smíří s textem, ve kterém budou kritizovat sebe sama. Při jednání o znění rezoluce nakonec došlo v Ženevě ke kompromisu, který zřejmě umožnil její těsné přijetí. Místo kritiky embarga nakonec rezoluce obsahuje výzvu členským zemím OSN, aby "podnikly kroky ke zlepšení ekonomické situace kubánského lidu".Klíč ke zlepšení ekonomické situace kubánského lidu má ovšem v rukou především Fidel Castro a kroky, které musí učinit, není těžké vyjmenovat: Otevřít společnost, reformovat ekonomiku, přestat s pronásledováním svých oponentů, respektovat lidská práva. To jsou předpoklady k tomu, aby mohlo dojít k urovnání vztahů mezi Kubou a Spojenými státy. A bez spolupráce s USA není reálně myslitelné zlepšení hospodářské situace Kubánců. O přednostech komunismu Castro přesvědčuje a prosperitu slibuje čtyřicet let. Jestliže se výsledky nedostavili, někde musí být chyba - třeba zrovna v tom komunismu, který příliš nehledí na lidská práva. |