Šance Ivana Krále
Jak se daří paní Králové?
Je v pořádku, ale potřebuje hodně odpočívat. Uvidíme, jestli bude mít tu sílu,
aby v létě přijela do Česka se mnou. Loni jsme tu byli asi měsíc, vzal jsem ji na
Moravu, odkud pochází. To bylo senzační, ukazovala mi, kde se narodila, kam chodila do
školy. Jsme spolu od smrti otce, o kterého jsme se s mámou starali do poslední
chvíle. Funguje mezi námi neuvěřitelná komunikace. Pro mě je to něco nového, v
Americe jsme žili vždycky odděleně, v jiných státech.
Sledujete na Floridě dění v České republice?
Snažíme se. Z Prahy vždycky přivezu spoustu knížek a na tiskárně mámě
vyjíždím zprávy a články z internetu.
Z amerických médiích se nic nedozvíte?
Tam lidi moc nezajímá, jaká je situace u nás, na Slovensku nebo v
Litvě. Leda že by vypukla válka... Když už slyšíte o Česku, tak spíš ty špatné
zprávy. Semtex, tunelování, situace v České televizi. Lidi tu ale pořád velmi ctí
Václava Havla. Ten je v Americe stále váženou osobností. Tím, jak vystupuje, píše,
myslí, tím, jak se liší od typických politiků.
Proč jste se po roce 1989 nevrátili do Prahy?
Naši se tu byli v devadesátém roce podívat. Ale táta byl šokován, říkal, že je
to nenormální stát. Zákony se tu měnily ze dne na den, s matkou by bývali neměli
ani kde bydlet.
Váš otec byl velmi vzdělaným novinářem a překladatelem,
pracoval pro OSN. Asi se vám po emigraci snažil především zabezpečit vzdělání?
Hned po příletu do Ameriky mě poslal na univerzitu, kde jsem vystudoval francouzskou
literaturu. Diplom jsem daroval rodičům za to, že mi studia umožnili. Jsem vlastně
učitelem francouzštiny, měl jsem jít po škole dokonce učit
Proč jste si vybral zrovna francouzštinu?
Já se pro ni rozhodl už v Čechách. Zajímala mě francouzská historie, literatura. A
tenkrát byla navíc v Československu vedle italské muziky jediná západní hudba, ta
francouzská. Věděl jsem, že francouzsky rock´n´roll nezazpívám, jenže já měl
rád taky šanson, Aznavoura, Bécauda.
V Americe byste asi s takovou muzikou nepochodil...
Je pravda, že od dob Elvise se do amerických hitparád dostalo jen velmi
málo neanglicky nazpívané muziky, něco z Mexika, z Japonska, někdy před patnácti
lety tuším i z Holandska. Jenže je nesmysl myslet si, že to, co je v Top Ten, je
nejlepší. Vždycky jde o to, kdo koho a za kolik protlačí nahoru.
Ivane, kde se vlastně v současné době cítíte doma - v Praze,
nebo spíš na Floridě?
Na takovou otázku se špatně odpovídá. Cítím se doma na planetě Země, a tak jsem
asi světoobčanem, jistá část světa mi v určité chvíli dala šanci. A to bylo
štěstí, člověk se osamostatnil, poznal svět taky na druhé straně a může se na
spoustu věcí dívat trošku s nadhledem.
Ptám se i proto, že z vašich novějších, česky nazpívaných
nahrávek je cítit, že vaše čeština je stále přirozenější. Vrací se vám
schopnost komunikovat rodným jazykem?
Těch třicet let ve Státech mě samozřejmě poznamenalo. Když jsem
prvně přijel do Prahy, bylo to hrozný. A těžší přízvuk mám pořád. I když jsem
v češtině vždycky četl, v Americe jsem česky vůbec nemluvil.
Proto jste většinu písniček, které jste udělal po návratu z
Ameriky, nazpíval v angličtině?
Když jsem dostal dobrý text v češtině, třeba od Jiřího Suchého nebo od Ivana
Hlase v době, kdy jsme dělali kapelu Alias, tak jsem písničku udělal v češtině.
Ale rock´n´roll mým uším zní líp v angličtině, stejně jako zní salsa nejlíp ve
španělštině nebo portugalštině. Je pro mě jednodušší, psát, ale i přemýšlet
anglicky. Nikdy jsem to ale nedělal kvůli hitparádám. Já jsem dřív ani texty moc
nevnímal. Když jsem prvně slyšel Like A Rolling Stone,
říkal jsem si, že je to dobrá skladba, ale slova mi byla fuk.
Zmínil jste spolupráci s Jiřím Suchým. Byl jste před svým
odchodem do Ameriky něčím z české muziky ovlivněn?
Miloval jsem i Ježka, Voskovce a Wericha, ale když jsme odjížděli z Československa,
byl pro mě největším hrdinou právě Suchý. Takže ve chvíli, kdy se ukázalo, že
bychom spolu mohli něco dělat, byla to pro mě šílená pocta. Možná větší než
cokoli, co se stalo v minulosti. Taky jsem si od něj odnesl dvě kazety písniček,
které bych chtěl někdy natočit. Zatím ale o takový projekt
žádná firma neprojevila zájem.
V České republice jste vedle dvou desek Jiřího Suchého
produkoval alba řady dalších zpěváků a kapel. Netajil jste se však tím, že jste
byl jejich přístupem mnohdy zklamán...
Produkovat někomu desku, to je vždycky psychologická hra, která je především o egu
těch lidí. Čím je muzikant zkušenější, tím se líp pracuje, třeba pan Suchý se
choval jako profík. Já se vždycky snažil pohladit, otevřít určitou bránu, ale
někteří z těch, kterým jsem se chtěl pomoci, byli uzavření.
Nebo se báli překročit čáru, zakódovanou v nich ještě z té bolševické doby
temna.
Možná jste spolupracoval s příliš zavedenými jmény. Co ta
nejmladší muzikantská generace?
Ta dělá všechno opačně. Ve světě se mladé kapely snaží nejdřív hrát a pak
udělat desku, tady chtějí nejdřív desku a pak teprve koncertovat. Já jsem s muzikou
nezačínal s tím, že budu vydávat desky. Někde vzadu to tam možná bylo, ale chtěl
jsem hlavně hrát a poslouchat hudbu, chodit na koncerty a učit se. Spousta kapel mě
už v mládí zklamala, když jsem zjistil, že jejich členové
nejsou do muziky tak zapálení jako já. Muziku musíte dělat pro pocit, proto, že ji
máte rád. Pak teprve vyprodáte sály pro tisíce lidí. To tady mladým není jasné.
Necvičí, neposlouchají, ani je nenapadne něco si jen tak brnkat.
Ať si sedí v hospodách a ať se třeba opijou, ale ať si při tom aspoň něco brnkaj.
Česká pop-music se v posledních letech totálně
zakonzervovala. Je to i tím, o čem jste mluvil?
Taky, ale hlavně jde o přístup nahrávacích společností, které se orientují jenom
na vydělávání peněz a teprve na posledním místě je u nich samotná muzika. Je pro
ně snazší vyrábět hvězdy podle zahraničních mustrů, nové Britney Spearsové a
nové N´Sync. Když já prodám jedno cédéčko na stovku cédéček Lunetiků, tak pro ně přestávám být zajímavý. Lidi v těch firmách se
nezabývají muzikou, sami říkají, že jim jde o prodej hudby. V tom opravdu nelžou.
U jedné z těch společností vám nyní vychází dvojalbum Best
Of Ivan Kral, které mapuje vaši písničkovou tvorbu, ale současně i vaše působení
po návratu na zdejší scénu. Znamená to, že patříte mezi umělce, kteří se
"prodávají"?
Znamená to pravý opak. Jde o rozloučení vydavatelské firmy s Ivanem Králem.
Vyhodnotili komerční úspěšnost mých předchozích desek a rozhodli se, že tímhle
výběrem udělají tečku. Na prvním disku jsou anglicky nazpívané písničky a na
druhém živé nahrávky, remixy i české verze některých skladeb. Největší radost
mám ale ze tří klipů v podobě CD-ROMu. Zkrátka, je to shrnutí kapitoly Ivan Král v
Česku.
To je ovšem nadsazené, ne?
Uvidíme, zatím mám práce dost. Podílel jsem se na soundtracku k
novému českému filmu Cabriolet režiséra Marcela Bystroně. Byla to na můj vkus
trošku divoká spolupráce, ale snad to dobře dopadlo. Další věc, které jsem se teď
hodně věnoval, byla produkce debutového alba skupiny Triny, což jsou tři romsky
zpívající holky, od nichž jsem kdysi dostal demosnímek a poté, co jsem je viděl s
Idou Kelarovou na pražském festivalu WOMAD, jsem se definitivně rozhodl, něco s nimi
udělat. Na skupinu, jako je Triny, jsem se těšil od chvíle, kdy jsem se do Prahy
vrátil. Je to něco úplně jiného, než jsem kdy jako producent dělal, trošku do
world music, holky si navíc nechají poradit.
Tak přece jen skončíme v optimistickém duchu. Jak vlastně s
odstupem hodnotíte těch deset muzikantských let v České republice?
Dostal jsem díky pádu režimu bezvadnou šanci a jsem za ni vděčný. V Americe jsem
chtěl už kolikrát ten svůj muzikantský život ukončit, jezdil jsem s náklaďákem,
dělal palačinky. A tady jsem najednou mohl začít od nuly. Zkusil jsem to. A jestli se
mi to podařilo, to ať posoudí někdo, koho jsem udělal aspoň na chvilku šťastným.
MILAN ŠEFL
Foto MARTIN SIEBERT a Universal Music |