číslo 19/2001 |
|
Televize |
|
ZVEME VÁS DO KINA
Když se natáčí horor...
Osudy slavných filmařů minulosti (tak říkajíc "otců zakladatelů") přitahují jejich současné následovníky. E. Elias Merhige si zvolil německého režiséra Friedricha Wilhelma Murnaua (1888-1931), jenž založil tradici hrůzostraných příběhů stále úchvatným hororem Upír Nosferatu (1921). Film Ve stínu upíra se věnuje natáčení tohoto pověstného filmu a režiséra (v podání Johna Malkoviche) modeluje jako mimořádně nadaného umělce, avšak současně také umanutého, na drogách závislého manipulátora lidskými osudy, pro něhož jediným kritériem jednání je jen dokončení filmu. Ale romanticky laděný snímek také mystifikuje, jako kdyby se chtěl přiblížit stylu svých hrdinů. Upírova představitele Maxe Schrecka (1879-1936) zpodobňuje Willem
Dafoe jako záhadného člověka, který setrvává o samotě, odloučen od ostatních
členů štábu, ani na okamžik nesvlékne svůj kostým a zdá se, že doslova splynul
se svou postavou - že je snad upírem skutečným. Dafoe, namaskován k nepoznání, s
nestvůrně dlouhými, sápavými nehty a nechápavě potměšilým úsměškem ve
tváři, s chroptivou mluvou, předvádí další ze svých mistrovských převtělení. Ale přes všechny výhrady můžeme tento pozoruhodný snímek vnímat jako hold vzdaný slavnému hororu, když se pokusil dospět k jakési svérázné parafrázi, zaujmout stejnými výrazovými prostředky i tematikou. JAN JAROŠ |