číslo 20/2001
vychází 7. května

Zpět na obsah         

Televize
a film


ZVEME VÁS DO KINA

Na nudistické pláži může být nuda

Věra Chytilová "obalila" sdělení svého nového filmu Vyhnání z ráje tentokrát do pikantního prostředí nudistické pláže. Nejprve je ovšem zbavila lechtivosti; zatímco v jejím předchozím snímku Pasti, pasti, pastičky má diváka vyburcovat všudypřítomné trapno, zde (místo snad očekávaného sexu a porna) vládne kult ošklivosti. Převislá prsa, zbytnělá břicha, vrásčitá kůže - to vše ještě akcentováno konfrontací s oblečenými, kteří se mezi naháči pohybují.

Na záběru z filmu Vyhnání z ráje vidíme mj. u stolku sedícího Bolka Polívku a divadelního režiséra J. A. Pitínského, který ve filmu představuje ScenáristuO čem film vypráví - a co chce sdělit? Příběh je v podstatě dost řídký, i když jde o "film ve filmu", tedy o dvě dějové roviny: jedna, která se na pláži natáčí a o níž se dovíme pouze tolik, že je to jakési podobenství o prazákladu lidského bytí, o vzniku zla a dobra v člověku. Druhým příběhem je vlastní story filmařů, kteří experimentální dílko realizují. Scénárista i režisér bojují o své pojetí, o hloubku myšlenek, jsou však sráženi silně tržním dohledem zbohatlíka (samozřejmě ruského!), který film financuje. Dav naháčů se převaluje po pláži i ve vlnách dle pokynů filmařů, a ti zas prožívají tvůrčí muka, únavu z přepracování i soukromé sebestředné hádky. A veškeré to hejné hemžení režisérka zobrazuje se zjevnou ironií. Avšak nejde pouze o ironii, autorka (scénář psala s Bolkem Polívkou) hodlá vytěžit z děje rovněž své obvyklé morality, nikoli nepodobné těm, které sdělovala už jindy a jinde. Ptá se, jaký je člověk, zda "je bůh či ďábel". A snadno si odpoví: lidé (nejen mužští, jak tomu u Chytilové často bývá) jsou nejspíš směšní, trapní, nemravní a bez skrupulí. Ti, co se považují za velké tvůrce, kážou vodu a pijí víno a s bezostyšným cynismem manipulují lidmi (motiv manipulace je ve filmu vůbec jedním z dominantních). Nejsou však s to vyřešit ani svůj osobní život...

To vše se odehrává na široširé až nekonečné ploše - čímž míním nejen pláž, moře, oblohu a davy naháčů, ale i metráž filmu. Není tedy divu, že poté, co se nabažíme atraktivních kulis, modrého nebe a i "prahmoty" lidských těl, převládne nuda. Film se chvílemi zdá delší, než ve skutečnosti je. Tím bohužel také zaniká či aspoň rozmělňuje i řada dobrých nápadů a filmařsky zdařilých scén, přehlušených mnohomluvností a úmornou doslovností sdělení. A přitom tu takové scény jsou, o tom není pochyb: Sluncem prozářené objetí filmových milenců, kteří ve skutečnosti drkotají zuby. Podobně mrazivý nástup mužů - "rozsévačů semene". Skvěle ztvárněné svárlivé jiskření režiséra Rosti a jeho ženy ve vynikajícím podání exmanželů Chantal Poullainové a Bolka Polívky. Vynikající kreace Arnošta Goldflama v roli filozofujícího komparsisty. Nebo půvabný dialog dalšího naháče - Pavla Lišky - s Rosťou, o tom, zda se nenakazil venerickou chorobou. Nápaditě ztvárněné propojení "reálu" a "filmu" - a zároveň i dobrá práce s hudbou, která obě roviny citlivě odděluje.

Celek však přesto, či možná právě proto, působí rozpačitě. Neboť sdělení, že lidem, natož filmařům není co věřit, je na Chytilovou přece jen málo.

AGÁTA PILÁTOVÁ