číslo 22/2001 |
||
Titulní rozhovor |
||
Roman Horký: Bigbíťák u táboráku Na vaše koncerty přijde každý rok přes sto
tisíc lidí. Čím si takový zájem vysvětlujete? Píšete tematicky hodně různorodé skladby. Na novém albu
Paměť slonů je třeba spousta zeměpisných a dějepisných odkazů. Proč? Kamelot má poměrně obsáhlou diskografii. Kolik jste vlastně
vydali desek? A co na to vaši posluchači? Stačí si vaše alba kupovat? Proč nové album vyšlo pod hlavičkou "Roman Horký/Kamelot"? Vypadá to, jako byste se dral do popředí. To byl zájem vydavatele. Kamelot byl osm let u vydavatelství Monitor-EMI, tedy u konkurence firmy, u které jsme dnes. Proto moje jméno před názvem kapely. Má tím být asi naznačen jistý předěl v historii Kamelotu. Kamelot začínal na trampských základech, ale dnes platí za téměř nadžánrovou formaci. Myslíte si, že to je dáno jen přirozeným vývojem muziky v devadesátých letech, stíráním hranic mezi styly a škatulkami? Je to spíš nedorozumění. Kritici nás kdysi zařadili do trampské škatulky, samozřejmě, byla to chyba, takové označení hrozně zkresluje. Pro mě jsou trampskou kapelou Setleři, my jsme se snažili od začátku o moderní písničky. Na nové desce jste instrumentálně velmi barevní - vedle bicích tu zní i saxofon, housle, harmonika... Je také to důkazem, že se snažíte být otevřenější, než bývá u skupin vzešlých z Porty zvykem? Já jsem takhle nikdy nekalkuloval. Když si poslechnete první desky Kamelotu, taky tam uslyšíte saxofon. U písně mi jde spíš o text, emoce a náladu. Snažím se ty písničky malovat jako obrázky a nástroje beru jen jako prostředek na umocnění emocí, které se v té písničce odvíjejí. Na albu Paměť slonů je i skladba Šeherezáda
opatřená orientálním motivem, píseň Robin Hood zní zase
"keltsky". Jak budete tyto písničky prezentovat naživo, zbavíte je
aranžérských fines, nebo použijete třeba předtočených zvuků? Všechny nové písně jste napsal sám. Kapela nemá autorské
ambice? Publikum na folkových přehlídkách bývalo svého času velmi ortodoxní - Oldřich Janota nedávno vzpomínal, jak často ho s jeho zvukově mnohdy experimentálními projekty posluchači vypískali. Změnilo se v tomto ohledu něco? Lidi jsou dnes tolerantnější, to, co se jim nelíbí nebo co je nebaví, radši odzívou než vypískají. O to víc jsou pak natěšení na své oblíbence. Kamelot nikdy nevypískali, i když jsme zažili období, kdy nám nadávali do bigbíťáků u táborových ohňů. A vidíte, dneska jsou naše písničky klasikou. Jenže Kamelot stále řada posluchačů vnímá jako čistě folkovou skupinu, přitom já si vás umím představit třeba na některé z takzvaně rockových přehlídek. Nemyslíte si, že tu umělou stylovou hranici mnohdy vytvářejí manažeři, novináři, zkrátka lidé v zákulisí? Určitě, proto jsme taky na jeden ze svých koncertů pozvali Pavla Haberu - aby si lidi konečně uvědomili, že žádné stylové hranice neexistují. A propos, Habera to je ten známý slovenský trampský písničkář z osady Týn. (Smích) Když už jsme u festivalů, Kamelot pořádá už léta svůj
vlastní festival. Jakou má dramaturgii, kdo vybírá účinkující? Jak bude vypadat letošní ročník? Ještě ke koncertům - Kamelot je kapela, která co se týče
vystupování rozhodně leností netrpí. Kolik koncertů vlastně ročně absolvujete? Není to stereotypní, objíždět stále stejné
"štace"? Jeden kritik vás ve svém článku nazval "český Chris Rea". Jak se vám toto srovnání líbí? Vím o tom a je to pro mě čest. Chris Rea je mistr kytary a melodií, majitel perfektního hlasu. Mám ho moc rád. Jednou mi to nedalo a poslal jsem mu svoje cédéčka. Překvapilo mě, že odepsal, napsal, že mám super kytaru a nahrávky že mají vynikající zvuk. Loni jsme se dokonce sešli, šel jsem za ním po tiskovce, kterou měl v Praze. Je to ohromně skromný a milý chlapík, dostal novou desku Kamelotu a dali jsme si kafe. A co vaši další oblíbenci? Zmínili jsme kritiky. Vaše kapela si na jejich nepřízeň
nemůže stěžovat. Získali jste dokonce řadu poměrně prestižních hudebních cen.
Jaký význam jim přikládáte? Jste velmi plodným skladatelem. Umíte si představit, že byste
někdy soustavněji psal pro jiné interprety? Příští rok uplyne dvacet let od vzniku vaší kapely. Chystáte
určitě nějaký velkorysý vzpomínkový koncert. Jak bude vypadat? Když se za těmi dvaceti lety ohlédnete - napadá vás něco, co Kamelot nedokázal a dokázat mohl? Já se na život takhle nedívám, protože co si člověk zkazí, to už nikdy nenapraví. A nic se zpátky nevrátí. Jsem rád, že jsem to všechno prožil, že jsem se narodil v té správné době. Všechno bylo tak, jak mělo být. MILAN ŠEFL Foto: Jarka Šnajberková |
||
|