číslo 23/2001 |
|
Hudba |
|
TIP TÝDNE Vanessa Mae na rozhraní žánrů
Pověstí "zázračného dítěte" ocejchovaná, dnes však již čtyřidvacetiletá houslistka Vanessa Mae přijala roli vyslance vážné hudby v krajinách popu, a tím i praktiky hudebního showbyznysu, jistě zcela dobrovolně a nelze se jí divit. Proč nepopiratelnou virtuozitu nezprostředkovat co největšímu počtu posluchačů a proč v takovém počínání a priori vidět kalkul? Navíc ne každý "klasik" chce hrát celý život klasiky - jenže vysvětlujte to někomu, pro koho je trestuhodné již jen to, když toho Bacha zahrajete trochu jinak, než jak ho hrály desítky jiných umělců před vámi.
Vanessa Mae svou novinku poskládala z tuctu skladeb, které si společně se svým manažerem sama napsala a ve kterých se její brilantní hra snoubí jak s elektronikou, tak se zvukem živého orchestru či bicích (pochvala navíc: žádný automatický bubeník!). Některými skladbami se také prozpívala či spíše prorecitovala (nic ve zlém), ale v centru dění jsou takřka vždy housle, jejichž zvuk dominuje jak melancholičtějším kompozicím, tak svižným kouskům, občas opepřeným latinskoamerickými rytmy - v těchto polohách je Vanessa Mae nejsilnější. MILAN ŠEFL (Vanessa Mae: Subject To Change. CD, 64:25 minut. Vyd. Monitor EMI, 2001.) Skladby Vanessy Mae (na snímku) nabídne stanice ČRo 2 - Praha v pondělí 4. června po 21. hodině |