číslo 23/2001 |
|
Televize |
|
ZVEME VÁS DO KINA Hledání smyslu života - Divoké mušle
Divoké mušle jsou dílem, které chce přiblížit rozpoložení svých hrdinů, nešetří přitom klipovou úderností, příznačné jsou členité záběry, kdy se kamera z bezmála oblačné výše snáší až do bezprostřední blízkosti zpravidla na motorce jedoucích postav. Zaznamenáme snahu jako by propojit hektičnost života hlavních hrdinů s podobou vypravěčské struktury, kdy pohybující se objekty jsou snímány z tak velké blízkosti, až se dokonce ocitají v jakýchsi trhavých záškubech. Režisér Erik de Bruyn si často vypomáhá nadbytečnými motivy, ve svém ztvárnění přeháněnými a v dramatickém kontextu vyumělkovanými - hlavně jde o Leenův vztah k matce, prosycený z její strany incestním napětím. Podobně lze hodnotit Leenovo setkání s Irem, jemuž na opuštěné silnici opraví auto: muž jej nadchne svým opěvováním Irska, že si na chvíli představuje, jak dál cestuje s ním. Také rozvrstvení milostných zápletek (Leenovo polovičaté laškování s místní dívkou, která jej posléze odmítá právě kvůli tomu; další z kamarádů naváže kontakt s íránskou dívkou) prozrazuje značnou ledabylost či dokonce vyšumělá žánrová klišé. Po herecké stránce se vyprávění orientuje na sytý, temperamentní výkon, má však sklon k zaťaté naštvanosti, projevující se ve hněvivých úderech pěstí, v destruktivnosti a posléze v sebezničující "ruské ruletě" s pistolí. Divoké mušle lze považovat za "postmoderně" zjednodušenou podívanou, napěchovanou líbivými momemty a sebestředně zahleděnou na vlastní blýskavost, do níž se halí celé vyprávění. JAN JAROŠ |