číslo 23/2001
vychází 28. května

Zpět na obsah         

Titulní rozhovor


Lidé se nejlíp poznají v lijáku

V České filharmonii jste našel někdejší spolužáky i studenty, kolegy, přátele. Jak to vidíte - byla to výhoda, nebo naopak?
Zatím to vidím jako výhodu. Tak dobré, upřímné a přátelské přijetí jsem ani nečekal. Vztahy se však vyjevují zpravidla v náročných situacích, ve chvíli, kdy přijde větší krize, zlomový moment.

Už jste něco takového zažil?
Krizi snad ne, ale docela čerstvou zkušenost mám z nedávného zájezdu s filharmoniky do Anglie. Byl jsem s nimi vůbec poprvé a zažil časové i pracovní vypětí - tři koncerty během čtyř dnů. Na takovém zájezdu může dojít k ne zcela běžným, někdy i neurotickým situacím, v takových chvílích nejvíc poznáte lidi. A měl bych to zaklepat na dřevo: poznal jsem, že vztahy v orchestru se proti minulým letům velmi vylepšily. Považuji za obdivuhodné, jak profesionálně dokážou lidé ve filharmonii jednat i za vypjatých podmínek. Zájezd byl velmi namáhavý, kdyby nepanovala vzájemná ohleduplnost, máte svár každých pět minut.

Dobré vztahy bývají i zásluhou šéfa. Podepsalo se na atmosféře v orchestru umělecké vedení šéfdirigenta Vladimira Ashkenazyho?
Určitě. Ashkenazy má mimo jiné jednu dobrou vlastnost: obrovskou vstřícnost, otevřenost, přirozenost v jednání. Je to člověk, který, pokud je třeba, situaci spíš zklidňuje. Podle mne bylo velmi dobrým řešením, že přišel právě on. Dokázal někdejší vášně přesměrovat a soustředit na uměleckou sféru - na práci. To byl dobrý ventil. V tom vidím Ashkenazyho obrovský vklad. Dnes se na staré rozmíšky zapomnělo, vztahy se zkonsolidovaly, lidé spolu mohou normálně mluvit - a hlavně pracovat. Zatímco předtím spolu nemluvili třeba ani dva hráči u jednoho pultu! To bylo absurdní a nemohlo se to neprojevit na výkonu orchestru.

Také o vás se říká, že umíte budovat dobré pracovní vztahy. Máte prý jako muzikant i šéf zvláštní typ paměti: pamatujete si, kdo s kým bude dobře spolupracovat, kdo je a kdo není konfliktní...
Některé věci si prostě musíte pamatovat opravdu léta, proto jsem prve mluvil o důležitosti zlomových situací. Když konkrétního člověka nebo tým poznáte v takovém okamžiku jako konfliktního, už jste při dalším jednání s ním ostražitější, opatrnější, bliká vám červené světýlko. A o jiném, kterého zažijete v lijáku jako spolehlivého, už pak víte, že na něj můžete vsadit i v té nejkrizovější situaci.

Ale takové dojmy mohou být někdy i velice subjektivní, ne?
Jistě, to je riziko, zvláště při posuzování umělecké práce. Člověk se v této oblasti těžko zbavuje osobních hledisek. Někoho máte umělecky rád, někoho méně. Ale vždycky se musíte umět nad to povznést, tolerovat i skladatele či interpreta, jehož umělecký typ vám není zrovna blízký. Mít někde uvnitř v sobě váhy, které ukazují spravedlivě. Tohle se asi nedá naučit - na rozdíl třeba od ekonomických, právních či jiných vědomostí nutných pro řízení, chce to manažerský talent.

Česká filharmonie je na prahu nové sezony, na jejíž přípravě jste se už osobně podílel. Co považujete v příštím období za svůj hlavní úkol?
Sezona se vždycky musí připravovat dlouho dopředu, dramaturgicky jsem do ní tedy ještě moc nového vnést nemohl. V této chvíli se však hodně věnuji problému, který považuji za velmi podstatný: proměně věkové struktury publika. Nejde mi ani tolik o dosažení vyšší návštěvnosti - i když snem každého ředitele je jistě vyprodaný dům a fronty u pokladen. Myslím si ale, že filharmonie potřebuje dnes především okysličit mladou generací návštěvníků. V této oblasti se musí něco radikálně změnit.

Jak budete získávat mladé publikum?
Nechceme zůstat jen u klasické nabídky koncertů či cyklů, ale vyzkoušíme i nové věci. Začneme dětmi, budeme se například věnovat dětským pěveckým sborům. Těch je u nás poměrně dost a jsou kvalitní. Rádi bychom jim umožnili samostatné koncerty v Rudolfinu, vzájemné setkávání, návštěvy zákulisí našeho domu, spolupráci s orchestrem... Věřím, že tyto děti, které mají hudební povědomí, se postupně stanou i návštěvníky našich koncertů. Rádi bychom pro nejmladší publikum udělali maximum. Moc mi záleží i na středoškolské a vysokoškolské mládeži, měla by v budoucnu tvořit jádro návštěvníků. Ale pokud se mladý člověk nesetká do svých dvaceti pětadvaceti let s vážným kumštem - a teď nemyslím jen hudbu -, už se ho nenaučí vnímat nikdy.

Jenže tahle generace už léta vyrůstá na klipech...
Jistě, a má klipové vnímání i "klipovou" trpělivost. Naše smůla je v tom, že pro vážnou hudbu potřebuje posluchač hodně času. Mahler trvá sedmdesát minut i více, a kdo z něj má mít skutečný zážitek, musí po celý ten čas soustředěně poslouchat. Mahlera uvádím jako extrém, soustředit se ale musíte i na čtvrthodinovou skladbu. Jestliže je dnes vnímání posluchače modelováno na půlminutové klipy, už deset minut pro něj může být k nepřežití. Čtenář komiksů si taky sotva přečte celý román.

Mladí lidé by se měli k umění obratně motivovat, dá se skoro říct nalákat. Jenže lze to vůbec v důstojném Rudolfinu?
Rudolfinum není zkamenělina. I tady, a právě tady, je možné mladým lidem nabídnout mnoho přitažlivého. Spojili jsme se například s naší galerií a vymysleli sobotní "Odpoledne v Rudolfinu". Pozveme na ně i mimopražské zájemce, třeba z poboček Hudební mládeže, rádi uvidíme celé rodiny. Přijdou do Rudolfina, navštíví výstavu, posedí v naší kavárně a večer mohou jít na koncert. Jde nám o to, otevřít celý dům - ať tu mladí lidé stráví příjemnou chvíli. Zatím se zdá, že o takto koncipovaná sobotní odpoledne zájem bude. Ve spolupráci s Galerií Rudolfinum chceme také rozšířit její už tradiční doprovodné akce o větší účast hudby. Měly by tu znít méně oficiální hudební programy, třeba meditativní a alternativní hudba. Dáváme takhle dohromady první nitky. Když z nich časem upleteme silné lano, bude to jen dobře.

Vychováváte hudební profesionály a podílíte se také na práci Stálé komise Concertina Praga - mezinárodní rozhlasové soutěže pro mladé instrumentalisty. Jak jste k této funkci přišel a co o soutěži soudíte?
Když mě kolega z HAMU Jiří Hlaváč požádal, abych se stal členem komise jako "autorita z filharmonie", samozřejmě jsem souhlasil. Tato soutěž je velmi vzácná, vážím si jí. Concertino je dobrá značka a má výdrž. Svědčí o tom i galerie vítězů, mezi nimiž se během desetiletí objevilo mnoho opravdu zářivých talentů. Setkáváme se s nimi na hudebních pódiích doma i v zahraničí. Byl by to dlouhý seznam, u Čechů od Hudečka třeba až po Šporcla, ale také mnoho skvělých Rusů, Poláků, Maďarů. Myslím, že filharmonii prospěje, budu-li se při práci v komisi Concertina podílet na průzkumu mladých talentů. Tato soutěž totiž takovou průzkumnou roli výtečně plní. A když se objeví výrazný talent, mohu mu trochu pomoci i do života. Neříkám, že každý vítěz Concertina bude hned hrát s Českou filharmonií, ale můžeme si takového člověka vytipovat, vsadit na něj, sledovat ho a pak mu tu šanci dát. Pro něj je to motivace a také orchestr potřebuje čerstvou krev. Mladému hráči, který znamená ve čtrnácti patnácti letech nadějný příslib, stojí za to se věnovat.

Stává se, že i nadějný vítěz hudební soutěže zapadne...
Právě. Obecně si o soutěžích myslím - a pro Concertino to platí taky -, že nejde jen o to - dostat první cenu. Těch, co vyhrávají, je spousta. Talentovaní laureáti soutěží musí dostat šanci k uplatnění. Metál ve skříni je málo platný.

Váš šéfdirigent Ashkenazy nedávno prohlásil, že Česká filharmonie je málem v likvidaci. Souhlasíte s tím?
Nezapomeňte, že šéfdirigent k nám přišel z jiného prostředí a nestačí se divit, nakolik je situace u nás jiná, kde jsou v rámci naší společenské struktury priority. Bohužel, poněkud jinde než ve vyspělém světě. Což platí i pro postavení hudby. Umělci, které Ashkenazy řídí - orchestrální hráči špičkových kvalit, nejlepší, jaké v republice máme - jsou v porovnání se světem mizerně hodnoceni. A to není dobré. Stejně špatně je na tom třeba zdravotnictví, věda a další obory. Nemyslím, že by stát nedělal nic, ale nedělá dost. Například pro změnu pravidel. Kdyby bylo jen na vedení filharmonie, rádi umělce oceníme desetinásobně lépe, ale předpisy to nedovolují, a ty je třeba respektovat. Snažíme se tedy aspoň hledat pro filharmoniky jiné zdroje financování - je spravedlivé, aby dostali pořádně zaplaceno, vždyť každým koncertem nesou svou kůži na trh.

A skvěle nás reprezentují i ve světě.
Na nedávném britském zájezdu jsme se znovu přesvědčili, že Česká filharmonie je považována za špičkový světový orchestr. Měla tam obrovský úspěch. To člověka sice potěší, ale přitom si uvědomí, že kdyby za podobných podmínek jako Česká filharmonie jelo do zahraničí naše hokejové reprezentační mužstvo, kdyby hokejisté byli honorováni jako naši hudebníci, tak tu hokejku ani nezvednou. A ať se nám to líbí nebo ne, v honorování se také projevuje nazírání společnosti na umění.

Často se poukazuje na to, že ve vyspělém světě jsou špičkoví umělci honorováni lépe než u nás. Je rozdíl opravdu pořád tak markantní?
Je, stačí srovnání s orchestry obdobné úrovně, třeba s Vídeňskými filharmoniky, s Mnichovskou či Berlínskou filharmonií: Náš špičkový hráč, který odevzdává maximální výkon, nemá po deseti letech praxe ani dvacet tisíc korun měsíčně. Zatímco hráč srovnatelné úrovně v těchto zahraničních orchestrech má aspoň patnáct, ne-li dvacet tisíc marek. Dalšího komentáře netřeba.

Pořád jsme nemluvili o vašem komponování. Přečetla jsem si, že na podzim bude premiéra vaší nové skladby pro cembalo a orchestr...
Nemyslím, že bych o této či jiné skladbě měl vyprávět, všechno má být přece v notách... Ale pokud jde o skladbu, o níž mluvíte, informace byla mylná. Do podzimu ji určitě nebudu mít hotovou, i premiéru jsem už usmlouval na začátek příštího roku. Komponování si totiž schovávám na prázdniny, jindy na to už léta nemám čas.

Co nového tedy v dohledné době od vás uslyšíme?
Premiéru, dokonce hned v několika provedeních, jsem měl právě teď na Pražské jaru: Napsal jsem povinnou skladbu pro flétnovou soutěž.

Který soutěžící vás svým výkonem nejvíc zaujal?
Byla to povinná skladba pro druhé kolo soutěže, kam postoupilo jedenáct kandidátů. Neslyšel jsem všechny, a u těch, které jsem absolvoval, se vesměs jednalo o výkony pozoruhodné. Interpreti takových kvalit jsou totiž schopni vnést do díla bez tradice, jímž premiéra vždycky je, velký díl vlastní osobnosti, svého nazírání. Zažil jsem to v minulosti už několikrát a pokaždé bylo vzrušující, vidět a slyšet tolik akceptovatelných výkladů a přístupů. Nádhera!

Nepřipadá vám jako komponistovi postavení soudobé hudby v koncertních síních poněkud nepříznivé?
Dostali jsem se do nenormální situace, která nemá obdoby v žádném jiném druhu umění: Když se objeví čerstvá skladba, je to málem strašák na lidi. A nenormální je také to, že skladatelé často pokorně ťukají na dveře a prosí, aby jim jejich dílo někdo proboha zahrál. Někteří šéfové orchestrů se tváří, že ta hudba tady neexistuje. Kdyby se tak chovaly orchestry v minulosti, tak by Dvořák nekomponoval a my dneska nemáme co hrát. Pokud se mají hodnoty evropské hudby dál rozmnožovat, musíme ji kultivovat a přinášet nové věci. Jinak zakrní. Nebo jinak: Chceme-li, aby Dvořák byl pořád živý, musí hudební tvorba pokračovat. Jinak se i na něj budeme dívat z větší a větší dálky.

Některá hudební tělesa se skoro bojí uvést soudobou skladbu...
Protože se "bojí" publika. A přitom není proč. Zmíním naši zkušenost: nedávno provedl Jiří Bělohlávek s Českou filharmonií Kabeláčovo Mysterium času - a s obrovským úspěchem v sále! Jde jenom o chuť pustit se do nevyzkoušené, nové věci a nebát se ji předložit lidem. Je to ostatně také věc důvěry - publikum by mělo věřit dirigentovi, že nabízí kvalitní skladbu. Soudobá hudba není strašák ani cosi nesrozumitelného, jen ji mnozí nemají zažitou. A přitom nabízí široké spektrum barev. Některé skladby jsou velmi vlídné, jiné drsnější, vždyť také život má víc barev. Autor má plné právo vybrat si, vyjádřit se po svém.

AGÁTA PILÁTOVÁ

Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ