Lidé se nejlíp poznají v lijáku
V České filharmonii jste našel někdejší
spolužáky i studenty, kolegy, přátele. Jak to vidíte - byla to výhoda, nebo
naopak?
Zatím to vidím jako výhodu. Tak dobré, upřímné a přátelské přijetí jsem ani
nečekal. Vztahy se však vyjevují zpravidla v náročných situacích, ve chvíli, kdy
přijde větší krize, zlomový moment.
Už jste něco takového zažil?
Krizi snad ne, ale docela čerstvou zkušenost mám z nedávného zájezdu s filharmoniky
do Anglie. Byl jsem s nimi vůbec poprvé a zažil časové i pracovní vypětí - tři
koncerty během čtyř dnů. Na takovém zájezdu může dojít k ne zcela běžným,
někdy i neurotickým situacím, v takových chvílích nejvíc poznáte lidi. A měl
bych to zaklepat na dřevo: poznal jsem, že vztahy v orchestru se proti minulým letům
velmi vylepšily. Považuji za obdivuhodné, jak profesionálně
dokážou lidé ve filharmonii jednat i za vypjatých podmínek. Zájezd byl velmi
namáhavý, kdyby nepanovala vzájemná ohleduplnost, máte svár každých pět minut.
Dobré vztahy bývají i zásluhou šéfa. Podepsalo se na
atmosféře v orchestru umělecké vedení šéfdirigenta Vladimira Ashkenazyho?
Určitě. Ashkenazy má mimo jiné jednu dobrou vlastnost: obrovskou
vstřícnost, otevřenost, přirozenost v jednání. Je to člověk, který, pokud je
třeba, situaci spíš zklidňuje. Podle mne bylo velmi dobrým řešením, že přišel
právě on. Dokázal někdejší vášně přesměrovat a soustředit na uměleckou sféru
- na práci. To byl dobrý ventil. V tom vidím Ashkenazyho obrovský vklad. Dnes se na
staré rozmíšky zapomnělo, vztahy se zkonsolidovaly, lidé spolu mohou normálně
mluvit - a hlavně pracovat. Zatímco předtím spolu nemluvili třeba ani dva hráči u
jednoho pultu! To bylo absurdní a nemohlo se to neprojevit na výkonu orchestru.
Také o vás se říká, že umíte budovat dobré pracovní vztahy.
Máte prý jako muzikant i šéf zvláštní typ paměti: pamatujete si, kdo s kým bude
dobře spolupracovat, kdo je a kdo není konfliktní...
Některé věci si prostě musíte pamatovat opravdu léta, proto jsem prve mluvil o
důležitosti zlomových situací. Když konkrétního člověka nebo tým poznáte v
takovém okamžiku jako konfliktního, už jste při dalším jednání s ním
ostražitější, opatrnější, bliká vám červené světýlko. A o jiném, kterého
zažijete v lijáku jako spolehlivého, už pak víte, že na něj můžete vsadit i v té
nejkrizovější situaci.
Ale takové dojmy mohou být někdy i velice subjektivní, ne?
Jistě, to je riziko, zvláště při posuzování umělecké práce. Člověk se v této
oblasti těžko zbavuje osobních hledisek. Někoho máte umělecky rád, někoho méně.
Ale vždycky se musíte umět nad to povznést, tolerovat i skladatele či interpreta,
jehož umělecký typ vám není zrovna blízký. Mít někde uvnitř v sobě váhy,
které ukazují spravedlivě. Tohle se asi nedá naučit - na rozdíl třeba od
ekonomických, právních či jiných vědomostí nutných pro řízení, chce to
manažerský talent.
Česká filharmonie je na prahu nové sezony, na jejíž přípravě
jste se už osobně podílel. Co považujete v příštím období za svůj hlavní úkol?
Sezona se vždycky musí připravovat dlouho dopředu, dramaturgicky jsem do ní tedy
ještě moc nového vnést nemohl. V této chvíli se však hodně věnuji problému,
který považuji za velmi podstatný: proměně věkové struktury publika. Nejde mi ani
tolik o dosažení vyšší návštěvnosti - i když snem každého ředitele je jistě
vyprodaný dům a fronty u pokladen. Myslím si ale, že filharmonie
potřebuje dnes především okysličit mladou generací návštěvníků. V této oblasti
se musí něco radikálně změnit.
Jak budete získávat mladé publikum?
Nechceme zůstat jen u klasické nabídky koncertů či cyklů, ale
vyzkoušíme i nové věci. Začneme dětmi, budeme se například věnovat dětským
pěveckým sborům. Těch je u nás poměrně dost a jsou kvalitní. Rádi bychom jim
umožnili samostatné koncerty v Rudolfinu, vzájemné setkávání, návštěvy
zákulisí našeho domu, spolupráci s orchestrem... Věřím, že tyto děti, které
mají hudební povědomí, se postupně stanou i návštěvníky našich koncertů. Rádi
bychom pro nejmladší publikum udělali maximum. Moc mi záleží i na středoškolské a
vysokoškolské mládeži, měla by v budoucnu tvořit jádro návštěvníků. Ale pokud
se mladý člověk nesetká do svých dvaceti pětadvaceti let s vážným kumštem - a
teď nemyslím jen hudbu -, už se ho nenaučí vnímat nikdy.
Jenže tahle generace už léta vyrůstá na klipech...
Jistě, a má klipové vnímání i "klipovou" trpělivost. Naše smůla je v
tom, že pro vážnou hudbu potřebuje posluchač hodně času. Mahler trvá sedmdesát
minut i více, a kdo z něj má mít skutečný zážitek, musí po celý ten čas
soustředěně poslouchat. Mahlera uvádím jako extrém, soustředit se ale musíte i na
čtvrthodinovou skladbu. Jestliže je dnes vnímání posluchače
modelováno na půlminutové klipy, už deset minut pro něj může být k nepřežití.
Čtenář komiksů si taky sotva přečte celý román.
Mladí lidé by se měli k umění obratně motivovat, dá se skoro
říct nalákat. Jenže lze to vůbec v důstojném Rudolfinu?
Rudolfinum není zkamenělina. I tady, a právě tady, je možné mladým
lidem nabídnout mnoho přitažlivého. Spojili jsme se například s naší galerií a
vymysleli sobotní "Odpoledne v Rudolfinu". Pozveme na ně i mimopražské
zájemce, třeba z poboček Hudební mládeže, rádi uvidíme celé rodiny. Přijdou do
Rudolfina, navštíví výstavu, posedí v naší kavárně a večer mohou jít na
koncert. Jde nám o to, otevřít celý dům - ať tu mladí lidé stráví příjemnou
chvíli. Zatím se zdá, že o takto koncipovaná sobotní odpoledne zájem bude. Ve
spolupráci s Galerií Rudolfinum chceme také rozšířit její už tradiční
doprovodné akce o větší účast hudby. Měly by tu znít méně oficiální hudební
programy, třeba meditativní a alternativní hudba. Dáváme takhle dohromady první
nitky. Když z nich časem upleteme silné lano, bude to jen dobře.
Vychováváte hudební profesionály a podílíte se také na práci
Stálé komise Concertina Praga - mezinárodní rozhlasové soutěže pro mladé
instrumentalisty. Jak jste k této funkci přišel a co o soutěži soudíte?
Když mě kolega z HAMU Jiří Hlaváč požádal, abych se stal členem
komise jako "autorita z filharmonie", samozřejmě jsem souhlasil. Tato soutěž
je velmi vzácná, vážím si jí. Concertino je dobrá značka a má výdrž. Svědčí
o tom i galerie vítězů, mezi nimiž se během desetiletí objevilo mnoho opravdu
zářivých talentů. Setkáváme se s nimi na hudebních pódiích doma i v zahraničí.
Byl by to dlouhý seznam, u Čechů od Hudečka třeba až po Šporcla, ale také mnoho
skvělých Rusů, Poláků, Maďarů. Myslím, že filharmonii prospěje, budu-li se při
práci v komisi Concertina podílet na průzkumu mladých talentů. Tato soutěž totiž
takovou průzkumnou roli výtečně plní. A když se objeví výrazný talent, mohu mu
trochu pomoci i do života. Neříkám, že každý vítěz Concertina bude hned hrát s
Českou filharmonií, ale můžeme si takového člověka vytipovat, vsadit na něj,
sledovat ho a pak mu tu šanci dát. Pro něj je to motivace a také orchestr potřebuje
čerstvou krev. Mladému hráči, který znamená ve čtrnácti patnácti letech nadějný
příslib, stojí za to se věnovat.
Stává se, že i nadějný vítěz hudební soutěže zapadne...
Právě. Obecně si o soutěžích myslím - a pro Concertino to platí taky -, že nejde
jen o to - dostat první cenu. Těch, co vyhrávají, je spousta. Talentovaní laureáti
soutěží musí dostat šanci k uplatnění. Metál ve skříni je málo platný.
Váš šéfdirigent Ashkenazy nedávno prohlásil, že Česká
filharmonie je málem v likvidaci. Souhlasíte s tím?
Nezapomeňte, že šéfdirigent k nám přišel z jiného prostředí a nestačí se
divit, nakolik je situace u nás jiná, kde jsou v rámci naší společenské struktury
priority. Bohužel, poněkud jinde než ve vyspělém světě. Což platí i pro
postavení hudby. Umělci, které Ashkenazy řídí - orchestrální hráči špičkových
kvalit, nejlepší, jaké v republice máme - jsou v porovnání se
světem mizerně hodnoceni. A to není dobré. Stejně špatně je na tom třeba
zdravotnictví, věda a další obory. Nemyslím, že by stát nedělal nic, ale nedělá
dost. Například pro změnu pravidel. Kdyby bylo jen na vedení filharmonie, rádi umělce oceníme desetinásobně lépe, ale předpisy to nedovolují, a ty je
třeba respektovat. Snažíme se tedy aspoň hledat pro filharmoniky jiné zdroje
financování - je spravedlivé, aby dostali pořádně zaplaceno, vždyť každým
koncertem nesou svou kůži na trh.
A skvěle nás reprezentují i ve světě.
Na nedávném britském zájezdu jsme se znovu přesvědčili, že Česká filharmonie je
považována za špičkový světový orchestr. Měla tam obrovský úspěch. To člověka
sice potěší, ale přitom si uvědomí, že kdyby za podobných podmínek jako Česká
filharmonie jelo do zahraničí naše hokejové reprezentační mužstvo, kdyby hokejisté
byli honorováni jako naši hudebníci, tak tu hokejku ani nezvednou. A ať se nám to
líbí nebo ne, v honorování se také projevuje nazírání společnosti na umění.
Často se poukazuje na to, že ve vyspělém světě jsou
špičkoví umělci honorováni lépe než u nás. Je rozdíl opravdu pořád tak
markantní?
Je, stačí srovnání s orchestry obdobné úrovně, třeba s Vídeňskými filharmoniky,
s Mnichovskou či Berlínskou filharmonií: Náš špičkový hráč, který odevzdává
maximální výkon, nemá po deseti letech praxe ani dvacet tisíc korun měsíčně.
Zatímco hráč srovnatelné úrovně v těchto zahraničních orchestrech má aspoň
patnáct, ne-li dvacet tisíc marek. Dalšího komentáře netřeba.
Pořád jsme nemluvili o vašem komponování. Přečetla jsem si,
že na podzim bude premiéra vaší nové skladby pro cembalo a orchestr...
Nemyslím, že bych o této či jiné skladbě měl vyprávět, všechno má být přece v
notách... Ale pokud jde o skladbu, o níž mluvíte, informace byla mylná. Do podzimu ji
určitě nebudu mít hotovou, i premiéru jsem už usmlouval na začátek příštího
roku. Komponování si totiž schovávám na prázdniny, jindy na to už léta nemám
čas.
Co nového tedy v dohledné době od vás uslyšíme?
Premiéru, dokonce hned v několika provedeních, jsem měl právě teď na
Pražské jaru: Napsal jsem povinnou skladbu pro flétnovou soutěž.
Který soutěžící vás svým výkonem nejvíc zaujal?
Byla to povinná skladba pro druhé kolo soutěže, kam postoupilo jedenáct kandidátů.
Neslyšel jsem všechny, a u těch, které jsem absolvoval, se vesměs jednalo o výkony
pozoruhodné. Interpreti takových kvalit jsou totiž schopni vnést do díla bez tradice,
jímž premiéra vždycky je, velký díl vlastní osobnosti, svého nazírání. Zažil
jsem to v minulosti už několikrát a pokaždé bylo vzrušující,
vidět a slyšet tolik akceptovatelných výkladů a přístupů. Nádhera!
Nepřipadá vám jako komponistovi postavení soudobé hudby v
koncertních síních poněkud nepříznivé?
Dostali jsem se do nenormální situace, která nemá obdoby v žádném
jiném druhu umění: Když se objeví čerstvá skladba, je to málem strašák na lidi.
A nenormální je také to, že skladatelé často pokorně ťukají na dveře a prosí,
aby jim jejich dílo někdo proboha zahrál. Někteří šéfové orchestrů se tváří,
že ta hudba tady neexistuje. Kdyby se tak chovaly orchestry v minulosti, tak by Dvořák
nekomponoval a my dneska nemáme co hrát. Pokud se mají hodnoty evropské hudby dál
rozmnožovat, musíme ji kultivovat a přinášet nové věci. Jinak zakrní. Nebo jinak:
Chceme-li, aby Dvořák byl pořád živý, musí hudební tvorba pokračovat. Jinak se i
na něj budeme dívat z větší a větší dálky.
Některá hudební tělesa se skoro bojí uvést soudobou skladbu...
Protože se "bojí" publika. A přitom není proč. Zmíním naši zkušenost:
nedávno provedl Jiří Bělohlávek s Českou filharmonií Kabeláčovo Mysterium času -
a s obrovským úspěchem v sále! Jde jenom o chuť pustit se do nevyzkoušené, nové
věci a nebát se ji předložit lidem. Je to ostatně také věc důvěry - publikum by
mělo věřit dirigentovi, že nabízí kvalitní skladbu. Soudobá
hudba není strašák ani cosi nesrozumitelného, jen ji mnozí nemají zažitou. A
přitom nabízí široké spektrum barev. Některé skladby jsou velmi vlídné, jiné
drsnější, vždyť také život má víc barev. Autor má plné právo vybrat si, vyjádřit se po svém.
AGÁTA PILÁTOVÁ
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |