číslo 23/2001 |
|
Titulní rozhovor |
|
Lidé se nejlíp poznají v lijáku V České filharmonii jste našel někdejší
spolužáky i studenty, kolegy, přátele. Jak to vidíte - byla to výhoda, nebo
naopak? Už jste něco takového zažil? Dobré vztahy bývají i zásluhou šéfa. Podepsalo se na atmosféře v orchestru umělecké vedení šéfdirigenta Vladimira Ashkenazyho? Určitě. Ashkenazy má mimo jiné jednu dobrou vlastnost: obrovskou vstřícnost, otevřenost, přirozenost v jednání. Je to člověk, který, pokud je třeba, situaci spíš zklidňuje. Podle mne bylo velmi dobrým řešením, že přišel právě on. Dokázal někdejší vášně přesměrovat a soustředit na uměleckou sféru - na práci. To byl dobrý ventil. V tom vidím Ashkenazyho obrovský vklad. Dnes se na staré rozmíšky zapomnělo, vztahy se zkonsolidovaly, lidé spolu mohou normálně mluvit - a hlavně pracovat. Zatímco předtím spolu nemluvili třeba ani dva hráči u jednoho pultu! To bylo absurdní a nemohlo se to neprojevit na výkonu orchestru. Také o vás se říká, že umíte budovat dobré pracovní vztahy.
Máte prý jako muzikant i šéf zvláštní typ paměti: pamatujete si, kdo s kým bude
dobře spolupracovat, kdo je a kdo není konfliktní... Ale takové dojmy mohou být někdy i velice subjektivní, ne? Česká filharmonie je na prahu nové sezony, na jejíž přípravě
jste se už osobně podílel. Co považujete v příštím období za svůj hlavní úkol? Jak budete získávat mladé publikum? Nechceme zůstat jen u klasické nabídky koncertů či cyklů, ale vyzkoušíme i nové věci. Začneme dětmi, budeme se například věnovat dětským pěveckým sborům. Těch je u nás poměrně dost a jsou kvalitní. Rádi bychom jim umožnili samostatné koncerty v Rudolfinu, vzájemné setkávání, návštěvy zákulisí našeho domu, spolupráci s orchestrem... Věřím, že tyto děti, které mají hudební povědomí, se postupně stanou i návštěvníky našich koncertů. Rádi bychom pro nejmladší publikum udělali maximum. Moc mi záleží i na středoškolské a vysokoškolské mládeži, měla by v budoucnu tvořit jádro návštěvníků. Ale pokud se mladý člověk nesetká do svých dvaceti pětadvaceti let s vážným kumštem - a teď nemyslím jen hudbu -, už se ho nenaučí vnímat nikdy. Jenže tahle generace už léta vyrůstá na klipech... Mladí lidé by se měli k umění obratně motivovat, dá se skoro říct nalákat. Jenže lze to vůbec v důstojném Rudolfinu? Rudolfinum není zkamenělina. I tady, a právě tady, je možné mladým lidem nabídnout mnoho přitažlivého. Spojili jsme se například s naší galerií a vymysleli sobotní "Odpoledne v Rudolfinu". Pozveme na ně i mimopražské zájemce, třeba z poboček Hudební mládeže, rádi uvidíme celé rodiny. Přijdou do Rudolfina, navštíví výstavu, posedí v naší kavárně a večer mohou jít na koncert. Jde nám o to, otevřít celý dům - ať tu mladí lidé stráví příjemnou chvíli. Zatím se zdá, že o takto koncipovaná sobotní odpoledne zájem bude. Ve spolupráci s Galerií Rudolfinum chceme také rozšířit její už tradiční doprovodné akce o větší účast hudby. Měly by tu znít méně oficiální hudební programy, třeba meditativní a alternativní hudba. Dáváme takhle dohromady první nitky. Když z nich časem upleteme silné lano, bude to jen dobře. Vychováváte hudební profesionály a podílíte se také na práci Stálé komise Concertina Praga - mezinárodní rozhlasové soutěže pro mladé instrumentalisty. Jak jste k této funkci přišel a co o soutěži soudíte? Když mě kolega z HAMU Jiří Hlaváč požádal, abych se stal členem komise jako "autorita z filharmonie", samozřejmě jsem souhlasil. Tato soutěž je velmi vzácná, vážím si jí. Concertino je dobrá značka a má výdrž. Svědčí o tom i galerie vítězů, mezi nimiž se během desetiletí objevilo mnoho opravdu zářivých talentů. Setkáváme se s nimi na hudebních pódiích doma i v zahraničí. Byl by to dlouhý seznam, u Čechů od Hudečka třeba až po Šporcla, ale také mnoho skvělých Rusů, Poláků, Maďarů. Myslím, že filharmonii prospěje, budu-li se při práci v komisi Concertina podílet na průzkumu mladých talentů. Tato soutěž totiž takovou průzkumnou roli výtečně plní. A když se objeví výrazný talent, mohu mu trochu pomoci i do života. Neříkám, že každý vítěz Concertina bude hned hrát s Českou filharmonií, ale můžeme si takového člověka vytipovat, vsadit na něj, sledovat ho a pak mu tu šanci dát. Pro něj je to motivace a také orchestr potřebuje čerstvou krev. Mladému hráči, který znamená ve čtrnácti patnácti letech nadějný příslib, stojí za to se věnovat. Stává se, že i nadějný vítěz hudební soutěže zapadne... Váš šéfdirigent Ashkenazy nedávno prohlásil, že Česká
filharmonie je málem v likvidaci. Souhlasíte s tím? A skvěle nás reprezentují i ve světě. Často se poukazuje na to, že ve vyspělém světě jsou
špičkoví umělci honorováni lépe než u nás. Je rozdíl opravdu pořád tak
markantní? Pořád jsme nemluvili o vašem komponování. Přečetla jsem si,
že na podzim bude premiéra vaší nové skladby pro cembalo a orchestr... Co nového tedy v dohledné době od vás uslyšíme? Premiéru, dokonce hned v několika provedeních, jsem měl právě teď na Pražské jaru: Napsal jsem povinnou skladbu pro flétnovou soutěž. Který soutěžící vás svým výkonem nejvíc zaujal? Nepřipadá vám jako komponistovi postavení soudobé hudby v koncertních síních poněkud nepříznivé? Dostali jsem se do nenormální situace, která nemá obdoby v žádném jiném druhu umění: Když se objeví čerstvá skladba, je to málem strašák na lidi. A nenormální je také to, že skladatelé často pokorně ťukají na dveře a prosí, aby jim jejich dílo někdo proboha zahrál. Někteří šéfové orchestrů se tváří, že ta hudba tady neexistuje. Kdyby se tak chovaly orchestry v minulosti, tak by Dvořák nekomponoval a my dneska nemáme co hrát. Pokud se mají hodnoty evropské hudby dál rozmnožovat, musíme ji kultivovat a přinášet nové věci. Jinak zakrní. Nebo jinak: Chceme-li, aby Dvořák byl pořád živý, musí hudební tvorba pokračovat. Jinak se i na něj budeme dívat z větší a větší dálky. Některá hudební tělesa se skoro bojí uvést soudobou skladbu... AGÁTA PILÁTOVÁ Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |