číslo 24/2001 |
|
Hudba |
|
TIP TÝDNE
Před týdnem jsem na tomto místě psal o námluvách klasické a populární hudby a na crossoverové téma mohu díky novému albu stále oblíbenější kapely Čechomor (dříve Českomoravská hudební společnost) pokračovat i v tomto čísle. V lednu se totiž v pražském Rudolfinu uskutečnil pozoruhodný koncert, na kterém zmíněná skupina spojila síly s komorním souborem Collegium českých filharmoniků a své rockové uchopení moravských a českých lidovek nabídla společně s civilně oblečenými filharmoniky v orchestrálním aranžmá. Jistě i příznivá reakce publika přispěla k tomu, že se skupina i s Collegiem hned druhý den přestěhovala do studia Sono a koncertní repertoár začala natáčet. Výsledkem je právě vydané album Proměny. Nenápadnou a přitom velmi podstatnou osobností tohoto projektu je anglický zpěvák, skladatel, dirigent a aranžér Jaz Coleman, u nás známý především jako frontman kultovní kapely Killing Joke. Loni ho jeho dobrodružná duše přivedla do Prahy, kde začal pracovat pro Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, s nímž (a se slavným houslistou Nigelem Kennedym) natočil třeba orchestrální verze skladeb The Doors. Jednoho dne na dveře jeho dirigentského apartmá v Obecním domě zaklepal houslista Karel Holas, klíčová postava Čechomoru. Slovo dalo slovo a Jaz Coleman se jal pracovat na písních Českomoravské hudební společnosti a jejich novou podobu pro komorní orchestr a samotnou kapelu představil právě v Rudolfinu, kde tu početnou muzikantskou sešlost navíc dirigoval. Výrazný otisk jeho rozkošatělého aranžérského rukopisu nese i deska Proměny.
MILAN ŠEFL (Čechomor a Jaz Coleman: Proměny. CD, 60 minut. Vyd. Universal Music, 2001) Čechomor a jeho skladby z alba Proměny si můžete poslechnout v pondělí 11. června na ČRo 2 - Praha |