Červené vykřičníky Tatiany Vilhelmové
Od vašeho prvního
hostování v Národním divadle se mnohé změnilo...
To máte pravdu, když mi šéf činohry hostování v této hře nabídl, sevřel se mi
žaludek, protože jsem si vzpomněla na své pocity z Višňového sadu, kdy jsem na
jevišti začínala tím nejtěžším, co může být - Čechovem a ještě Aňou. Moje
nepříjemná zkušenost je sice už pár let stará, ale stále jsem měla v živé
paměti, jak strašně se mi tehdy nechtělo chodit na zkoušky, jak jsem každé ráno se
sebou bojovala. Hru jsem nějak dozkoušela a pak mě představení
docela bavilo, ovšem hlavně proto, že jsem byla v šatně s Kateřinou Burianovou, což
je úžasná ženská. Ale jinak jsou moje vzpomínky strašně zvláštní.
Poznamenalo vás nějak to rozčarování, navíc hned na začátku
divadelní dráhy?
Tehdy jsem velmi intenzivně cítila, že divadlo nechci vůbec dělat.
Chtěla jsem se věnovat něčemu úplně jinému. Jediné, o čem jsem věděla, že mě
bude bavit, bylo točit filmy. Měla jsem totiž dobré zkušenosti s natáčením s
režiséry Sašou Gedeonem a Karlem Kachyňou.
Nicméně od té doby jste na jevišti vytvořila mnoho skvělých
postav. Přijala byste nabídku stálého angažmá?
Dnes už si říkám, že bych do angažmá šla. Jako herečka na volné noze jsem
postavená do určité výhody. Nemusí mě zajímat, jaké kde jsou vztahy v divadle,
protože se mě to víceméně netýká. Záleží na mně, jestli chci s těmi lidmi
řešit jejich problémy, nebo ne. Nemusím. Teď si ale říkám, že bych také chtěla
být součástí něčeho a něco budovat, někam patřit, mít někde svoji šatnu, svůj
stoleček. Jsem ráda, že jsme se v Národním divadle domluvili na
další spolupráci. Do té doby musím vědět, co je pro mě to pravý.
Jak moc jste ambiciózní?
Nepřipadám si nijak zvlášť ambiciózní, máma sice tvrdí opak, ale
pořád mi vyčítá, jaký jsem flink. Asi má pravdu v tom, že nejlépe se pozná
ambicióznost člověka ve chvíli, kdy nemá práci a sedí doma. Teprve tehdy se uvidí,
kam až je schopen zajít, co je schopen udělat. Naštěstí - musím to zaklepat -
práci mám. A pokud jde o divadlo, myslím, že rvavost už je pryč. Například v
Rokoku si lidi hodně přejí, navzájem si držíme palce. Ti, co se rvali, už se
porvali a uvádějí v televizi různý vtipný pořady. Zůstali ti, kteří mají
divadlo rádi, kteří ho touží hrát.
Díky herectví v sobě herec může objevit i vlastnost, o které
nevěděl, že ji má. Je něco, čeho se v tomto smyslu obáváte?
Nikdy nevíte, jak se v konkrétní situaci zachováte. Občas si říkám, jestli budu
schopná někomu pomoci, když bude pomoc potřebovat. Nevím, jestli taková vlastnost ve
mně je, nebo není. No, ale zase už to, že nad tím přemýšlím, je pozitivum, ne? To
je můj nějaký červený vykřičník, kterého se bojím.
Díky rolím do vás divák svým způsobem vidí... Jaká jste?
Já se tak různě překvapuju. Někdy mám v sobě bojovnost, a pak mě zase překvapí,
kolik je ve mně dobroty. Jsem sice cholerik a nervák, ale na druhou stranu dělám
dobrý skutky. Mám ráda, když je lidem se mnou dobře, když mají se mnou prázdniny.
Do jaké míry je pro vás názor lidí směrodatný?
Záleží, o jaký lidi jde. Když vím, že o mně mluví člověk, který má problémy
sám se sebou nebo závidí, jeho slova taky nezahazuju, ale myslím si, že spíš než o
mně jsou jeho zrcadlem, vypovídají o něm samotném. A pak jsou nejvěrnější
přátelé a jejich názory mě velmi zajímají a někdy se jimi i řídím.
Dokážete být k lidem velkorysá?
Tuto vlastnost mám po svém otci. Myslím, že jsem velmi velkorysý
člověk.
Jaké lidi máte ráda?
Užívače života. Nejraději mám ty, kteří opravdu žijí, kteří
udělali spoustu chyb, vědí o nich, dokážou je přiznat a se kterými není nuda. Ale
pokud jde o partnery, se kterými žiju, mám ráda rozvážné muže, kteří mi dávají
klid. Ten mi chybí - mám v sobě autodráhu...
Překvapilo vás něco na sobě samé?
Já od sebe čekám ty nejhorší i ty nejlepší věci, takže mě nic nepřekvapí.
Změnila jste image...
Mám jiný vlasy, ale není to žádná proměna, nad kterou bych
přemýšlela. Možná jen vyjadřuje moje rozpoložení. Mám jaro a už to neubrzdím,
ale také jsem od září pracovala, dotočila film, hned jsem začala zkoušet v divadle.
Teď jen hraju, ale jinak mám volný společenský měsíc, kdy se scházím s kamarády,
na které jsem neměla půl roku čas.
Můžete film, o kterém jste se zmínila, přiblížit?
Jmenuje se Divoké včely a režíroval ho Bohdan Sláma. Měl by mít premiéru v
září. Děj filmu se odehrává na Bruntálsku, v depresivním prostředí, kde lidé
nemají práci, ale ve své nešťastnosti jsou vlastně šťastní. Příběh vypráví o
lásce, o beznaději, i o tom, jak se z ní dostat, o konvencích a nepsaných pravidlech,
která se dodržují.
Necháte se pravidly spoutat, nebo je ráda porušujete?
Jakmile mi někdo řekne, že musím, to je konec, nic nedělám. Pravidla
dodržuju jedině, když jedu autem.
Riskujete v životě?
Jak v čem. Vlastně neriskuju vůbec, anebo dělám jen malé risky. V zásadních
věcech, kterými jsou pro mě přátelství, rodina, zdraví, život, rozhodně
neriskuju. Žádný bungee jumping. Jsem takový malý riskař, který třeba dva dny
nepřijde domů, ale pak to týden žehlí...
Co byste v životě nerada postrádala?
Chlapy.
A neštvou vás někdy?
Neštvou mě, mám je hrozně moc ráda. Ale nechci vypadat jako nymfomanka. Hodně je to
dáno i tím, že mám staršího bráchu, který mě bral mezi své kamarády, od té
doby s mužskými nemám problém. Klidně jim otevřeně řeknu spoustu věcí, ráda s
nimi řeším své dívčí problémy a lásky. S ženskými můžu probírat jakoukoliv
podrobnost, i třeba popílek v kávě, to s chlapy nejde. Baví mě
jejich stručné holé věty, žádná dlouhá souvětí, žádné pitvání se v
maličkostech. Ale je fakt, že někdy potřebujete probírat i popílek v kávě. Baví
mě chlapské přesvědčení, že to všechno řídí, jak si myslí, že oni
jsou ti kingové, a přitom všechno dělá ta ženská. Mám ráda tu jejich přímost a
jednoznačnost, ovšem ne jednoduchost intelektu. Chlapi mají jiný styl myšlení,
který mě baví.
Baví vás dráždit je a provokovat?
Občas ano. Zvlášť když mě například ve dveřích nedají přednost, ráda se
zeptám, jestli si můžu otevřít dveře. Baví mě je upozorňovat, že jsou někdy
dřeváci.
Dovedete si představit, že byste se vdala, měla rodinu a začala
vyznávat jistý řád?
Bude mi třiadvacet let a už to začíná přicházet. Tím ovšem nechci říct, že
bych se teď chtěla vdát a mít miminko, to ne, ale myslím, že už se to blíží.
Pomalu si vytvářím byt, už mě baví kupovat si tam své věci. Pořád platí, že
uzurpátorství nesnáším. Všichni moji přítelové, kteří něco takového chtěli
zkusit, během čtrnácti dnů zjistili, že je to nesmysl, a tak
jsme se rozešli. Ale potkávala jsem i ty, kteří už od začátku věděli, že je u
mě zbytečné se o to pokoušet.
Jak bolestné jsou vaše rozchody?
Zažila jsem krátkodobé známosti, kdy jsme třeba už po čtrnácti
dnech zjistili, že nemůžeme být spolu. Ale protože vztah trval jen velmi krátce,
rozchod nebyl nijak bolestivý. U delších vztahů je rozchod vždycky hodně bolestný a
je jedno, jestli jsem odcházela já, nebo on. Nejsem člověk, který dokáže hned
všechno hodit za hlavu a jet dál.
Jakou vlastnost musí mít muž, aby vás zaujal?
Musí mi dávat pocit, že jsem žena. I když mě nebude úplně chápat, musí mít
snahu a musí mě dokázat vyslechnout. Spousta lidí spolu sice je, ale mají pocit, že
už si vlastně všechno řekli, a tak už si nic neříkají... To bych nechtěla..
Do vašeho života patří možná především herečtí
kolegové...
Mám to tak nějak namíchané, mám spoustu přátel z divadla a od filmu, ale také
hodně kamarádů ještě z doby dětství, ze základní školy. Mě ale herci baví,
protože pro mě to jsou děti. Je úžasné, že se jim klidně můžete úplně
otevřít a otevřeně říct, co se vám stalo, svěřit se a oni zase bez problémů
přiznají trapné situace, které se jim přihodily. Jsou schopni se nad něčím i
rozplakat anebo se i tomu nejzávažnějšímu problému zasmát.
Říká, se že herci mají křehkou duši...
Někteří jsou velmi racionální, jiní naopak až přecitlivělí. Jedni potřebují
roli prožívat a druzí si všechno dokáží představit. A zahrají postavu naprosto
skvěle.
Promítá se to, jak se cítíte, do vaší práce?
Stává se, že člověk chce najednou všechno změnit, chce jinak žít.
Nevím, jestli bych to dokázala. Musela bych opustit práci, která představuje můj
styl života, musela bych dělat něco úplně jiného. Pro herectví je
nejdůležitější být psychicky absolutně v pohodě, vyrovnaná, bez problémů, což
prakticky neexistuje. Naštěstí nejsem člověk, který problémy nechává vyzrát či
vyšumět. Musím je hned vyřešit. Jinak se všechno odráží na mé práci, člověk
sice hraje, ale jako by na jevišti nebyl. Může se zdát, že herectví je strašně
svobodný povolání, ale herectví je především o odpovědnosti - pořád si říkám:
"pozor, zítra hraješ, musíš být ready".
Co je na herectví nejvíc neúprosné?
To, že se dotýká vaší psychiky a že vám to něco bere. Musíte
zapomenout na své soukromí. Ať se vám cokoliv stane, ať se cokoliv přihodí vašim
blízkým, nesmíte to dát najevo, a nejen na jevišti, ale ještě dvě hodiny
předtím, protože nemůžete své problémy a rozpoložení přenášet na ty, se
kterými hrajete.
Kdybyste měla volbu, zvolila byste jinou profesi?
Kdybych měla tři jiné možnosti, zkusila bych všechny tři. Nejsem
přesvědčená, že herectví je to, co mám dělat. Nikdy jsem nic jiného nezkusila.
Ale baví mě lidi, se kterými hraju, a lidi, pro které hraju.
To zní mírně konzervativně...
Ani nevím, co je dnes konzervativní. Možná už i to, že pustím paní
v tramvaji sednout. Tím pádem jsem konzervativní. Mám určitá pravidla, která
dodržuji. Vedle toho, že zastavuju na červenou, mám úctu ke starým lidem, ke svý
práci, ke svým idolům.
Jaký musí být člověk, aby byl ve vašich očích idolem,
autoritou?
To se nedá přesně popsat. Musí ve mně tu autoritu vzbudit. Musí z něho vyzařovat,
musím cítit, že ji v sobě má. Autorita není funkce, autorita buď je, nebo není.
Máte takzvané profesní sny?
Nemám, chci hrát a chci, aby mě to bavilo. V nejbližších letech bych
taky chtěla dokázat dělat chvilku něco úplně jiného a možná někde úplně jinde.
Hraju od čtrnácti let, byla jsem postavená do situace - teď budu herečkou. A to se
stalo. Ve čtrnácti jsem ani nemohla vědět, co herectví
obnáší, ani jsem neměla čas přemýšlet, jestli mě to baví, jestli mě to
zajímá. Hodně mých kolegů, kteří jsou v mém věku, teď teprve dostudovalo a
během té doby měli čas přemýšlet, jestli je obor, který studují, také opravdu
zajímá. Já jsem takovou možnost neměla. Pořád jsem hrála,
neměla jsem žádnou pauzu, kdy bych třeba dva roky seděla a čekala na telefon s
nabídkou.
Do jaké míry v herecké branži rozhoduje dravost, náhoda,
vzhled?
Náhoda a štěstí znamenají strašně moc, to je padesát procent úspěchu. Jde ale i
o tu dravost. V oblastních divadlech jsem viděla spoustu vynikajících herců, kteří
v sobě dravost nemají, a tak se jinde neprosadili. Přitom by klidně mohli točit
filmy, být v televizi. Ale na tom, jak vypadají, nezáleží. Dobrý herec
zahraje úplně všechno. Na prvním místě je schopnost něco předat, něco lidem
vsugerovat.
Jak dlouho po představení ve vás hraná postava dožívá?
Nic takového nezažívám. Dám si sprchu a je to pryč.
A jak relaxujete?
Například čtením. Ovšem předtím musím všechno vyřešit, nesmím
mít žádný problém. Když si chci číst, musím být doma sama nebo se někam
zavřít. Mám problém se soustředěním. Proto jsou pro mě nepříjemný čtený
zkoušky v divadle, to nedokážu vydržet. Navíc mi to připomíná základní školu a
ještě dnes se mi ze vzpomínek dělá špatně. Takže musím chodit a dělat fórečky.
Ale v divadle to už všichni znají a vědí, že hrozně zlobím.
Co považujete za svůj největší úspěch?
Tak vůbec neuvažuju. Vždycky po premiéře si to shrnu a sama sobě si po pravdě
řeknu, jestli jsem do toho dala všechno nebo jestli jsem rolí nějak prolítla, ale
nikdy si neřeknu - to je úspěch, jsem dobrá. Hodnotím, jestli jsem svou práci
dělala poctivě. Upřímně si odpovídám, ale když je u toho třeba jen jeden
člověk, tak už trošku lžu.
JITKA KOMÁNKOVÁ
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |