číslo 24/2001 |
|
Titulní rozhovor |
|
Červené vykřičníky Tatiany Vilhelmové Od vašeho prvního hostování v Národním divadle se mnohé změnilo...To máte pravdu, když mi šéf činohry hostování v této hře nabídl, sevřel se mi žaludek, protože jsem si vzpomněla na své pocity z Višňového sadu, kdy jsem na jevišti začínala tím nejtěžším, co může být - Čechovem a ještě Aňou. Moje nepříjemná zkušenost je sice už pár let stará, ale stále jsem měla v živé paměti, jak strašně se mi tehdy nechtělo chodit na zkoušky, jak jsem každé ráno se sebou bojovala. Hru jsem nějak dozkoušela a pak mě představení docela bavilo, ovšem hlavně proto, že jsem byla v šatně s Kateřinou Burianovou, což je úžasná ženská. Ale jinak jsou moje vzpomínky strašně zvláštní. Poznamenalo vás nějak to rozčarování, navíc hned na začátku divadelní dráhy? Tehdy jsem velmi intenzivně cítila, že divadlo nechci vůbec dělat. Chtěla jsem se věnovat něčemu úplně jinému. Jediné, o čem jsem věděla, že mě bude bavit, bylo točit filmy. Měla jsem totiž dobré zkušenosti s natáčením s režiséry Sašou Gedeonem a Karlem Kachyňou. Nicméně od té doby jste na jevišti vytvořila mnoho skvělých
postav. Přijala byste nabídku stálého angažmá? Jak moc jste ambiciózní? Nepřipadám si nijak zvlášť ambiciózní, máma sice tvrdí opak, ale pořád mi vyčítá, jaký jsem flink. Asi má pravdu v tom, že nejlépe se pozná ambicióznost člověka ve chvíli, kdy nemá práci a sedí doma. Teprve tehdy se uvidí, kam až je schopen zajít, co je schopen udělat. Naštěstí - musím to zaklepat - práci mám. A pokud jde o divadlo, myslím, že rvavost už je pryč. Například v Rokoku si lidi hodně přejí, navzájem si držíme palce. Ti, co se rvali, už se porvali a uvádějí v televizi různý vtipný pořady. Zůstali ti, kteří mají divadlo rádi, kteří ho touží hrát. Díky herectví v sobě herec může objevit i vlastnost, o které
nevěděl, že ji má. Je něco, čeho se v tomto smyslu obáváte? Díky rolím do vás divák svým způsobem vidí... Jaká jste? Do jaké míry je pro vás názor lidí směrodatný? Dokážete být k lidem velkorysá? Tuto vlastnost mám po svém otci. Myslím, že jsem velmi velkorysý člověk. Jaké lidi máte ráda? Užívače života. Nejraději mám ty, kteří opravdu žijí, kteří udělali spoustu chyb, vědí o nich, dokážou je přiznat a se kterými není nuda. Ale pokud jde o partnery, se kterými žiju, mám ráda rozvážné muže, kteří mi dávají klid. Ten mi chybí - mám v sobě autodráhu... Překvapilo vás něco na sobě samé? Změnila jste image... Mám jiný vlasy, ale není to žádná proměna, nad kterou bych přemýšlela. Možná jen vyjadřuje moje rozpoložení. Mám jaro a už to neubrzdím, ale také jsem od září pracovala, dotočila film, hned jsem začala zkoušet v divadle. Teď jen hraju, ale jinak mám volný společenský měsíc, kdy se scházím s kamarády, na které jsem neměla půl roku čas. Můžete film, o kterém jste se zmínila, přiblížit? Necháte se pravidly spoutat, nebo je ráda porušujete? Jakmile mi někdo řekne, že musím, to je konec, nic nedělám. Pravidla dodržuju jedině, když jedu autem. Riskujete v životě? Co byste v životě nerada postrádala? Chlapy. A neštvou vás někdy? Baví vás dráždit je a provokovat? Dovedete si představit, že byste se vdala, měla rodinu a začala
vyznávat jistý řád? Jak bolestné jsou vaše rozchody? Zažila jsem krátkodobé známosti, kdy jsme třeba už po čtrnácti dnech zjistili, že nemůžeme být spolu. Ale protože vztah trval jen velmi krátce, rozchod nebyl nijak bolestivý. U delších vztahů je rozchod vždycky hodně bolestný a je jedno, jestli jsem odcházela já, nebo on. Nejsem člověk, který dokáže hned všechno hodit za hlavu a jet dál. Jakou vlastnost musí mít muž, aby vás zaujal? Do vašeho života patří možná především herečtí
kolegové... Říká, se že herci mají křehkou duši... Promítá se to, jak se cítíte, do vaší práce? Stává se, že člověk chce najednou všechno změnit, chce jinak žít. Nevím, jestli bych to dokázala. Musela bych opustit práci, která představuje můj styl života, musela bych dělat něco úplně jiného. Pro herectví je nejdůležitější být psychicky absolutně v pohodě, vyrovnaná, bez problémů, což prakticky neexistuje. Naštěstí nejsem člověk, který problémy nechává vyzrát či vyšumět. Musím je hned vyřešit. Jinak se všechno odráží na mé práci, člověk sice hraje, ale jako by na jevišti nebyl. Může se zdát, že herectví je strašně svobodný povolání, ale herectví je především o odpovědnosti - pořád si říkám: "pozor, zítra hraješ, musíš být ready". Co je na herectví nejvíc neúprosné? To, že se dotýká vaší psychiky a že vám to něco bere. Musíte zapomenout na své soukromí. Ať se vám cokoliv stane, ať se cokoliv přihodí vašim blízkým, nesmíte to dát najevo, a nejen na jevišti, ale ještě dvě hodiny předtím, protože nemůžete své problémy a rozpoložení přenášet na ty, se kterými hrajete. Kdybyste měla volbu, zvolila byste jinou profesi? Kdybych měla tři jiné možnosti, zkusila bych všechny tři. Nejsem přesvědčená, že herectví je to, co mám dělat. Nikdy jsem nic jiného nezkusila. Ale baví mě lidi, se kterými hraju, a lidi, pro které hraju. To zní mírně konzervativně... Ani nevím, co je dnes konzervativní. Možná už i to, že pustím paní v tramvaji sednout. Tím pádem jsem konzervativní. Mám určitá pravidla, která dodržuji. Vedle toho, že zastavuju na červenou, mám úctu ke starým lidem, ke svý práci, ke svým idolům. Jaký musí být člověk, aby byl ve vašich očích idolem,
autoritou? Máte takzvané profesní sny? Do jaké míry v herecké branži rozhoduje dravost, náhoda,
vzhled? Jak dlouho po představení ve vás hraná postava dožívá? A jak relaxujete? Například čtením. Ovšem předtím musím všechno vyřešit, nesmím mít žádný problém. Když si chci číst, musím být doma sama nebo se někam zavřít. Mám problém se soustředěním. Proto jsou pro mě nepříjemný čtený zkoušky v divadle, to nedokážu vydržet. Navíc mi to připomíná základní školu a ještě dnes se mi ze vzpomínek dělá špatně. Takže musím chodit a dělat fórečky. Ale v divadle to už všichni znají a vědí, že hrozně zlobím. Co považujete za svůj největší úspěch? JITKA KOMÁNKOVÁ Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |