Jak jste ocenění vnímal, necítil jste tu
"vedlejším roli" trochu úkorně?
Vůbec ne, naopak. V tom filmu vlastně není velkých nebo hlavních rolí, skoro
všechny jsou důležité. Platí to i pro postavu, kterou hraju, i když co do rozsahu
určitě není největší. Český lev je pro mne velmi významné ocenění, protože ji
uděluje odborná porota. Není to takzvaná anketní cena, jaké se v poslední době
hodně rozmohly. Myslím, že anketní ceny herce chtěnechtě tak trochu vulgarizují na
úroveň reklamního předmětu - čím víc je ten prací
prostředek k vidění na obrazovce , tím spíš ho koupíte. Leckterý divák to tak má
v podvědomí. O to víc si vážím Českého lva.
Když už jsme u popularity: Úřad, do jehož čela jste byl
postaven, přišel možná před lety jako na zavolanou, neboť při vašem hereckém
formátu a velké nabídce rolí byste se asi těžko ubránil tomu, že by vás bylo
všude plno - na obrazovce i ve filmu. Současné pracovní vytížení přece jen
nedovoluje, abyste se divákům "okoukal".
Že jsem míň vidět, to není jen kvůli festivalové funkci, ale i tím, že si role
pečlivě vybírám. Marná sláva, peníze vás činí svobodnými. Pokud jste závislý
pouze na herectví - což je v tomto státě jeden z nejdražších koníčků - nemáte
většinou na výběr. Vždycky mě fascinují doktoři a učitelé, že stávkují.
Herci, kteří mají osmi- a devítitisícové platy, svou ekonomickou situaci řeší
spíš tak, že dělají věci, které by možná nemuseli či neměli dělat.
Festivalový úřad vám tedy pomohl k ekonomické nezávislosti?
Mimo jiné. Navíc mě baví. Po pravdě však musím říct, že asi čtyřiceti procenty
jsem úředník a z šedesáti procent pořád zůstávám hercem. A v té herecké
profesi jsem svobodný. Jsem sám sobě ředitelem, sám si vybírám, s kým a co chci
dělat. Tím pádem mám štěstí na role, jako je Salieri v
Amadeovi na Palmovce, Petronius na Vinohadech, který se hraje čtvrtou sezonu, nebo
Jiří ve Virginii Woolfové - tomuhle představení je už dokonce osm let.
Filmový festival pod vaším vedením běží také už osmý rok.
Poté, co prožíval určité rozpaky prvních porevolučních let, přišel váš tým a
zřejmě se strefil do černého. Čím to, že tak dobře funguje?
Pokud to tak zvenčí vypadá, je dobře. Ovšemže máme problémy, ale stihneme si je
vyřešit "doma". To dobré, co se zatím daří, je na prvním místě zásluha
doktorky Evy Zaoralové, umělecké ředitelky festivalu. Především ona může za to,
že festival má takovou úroveň, jakou má, a že na něj jezdí významní a zajímaví
lidé. V poslední době se nám také o něco lépe daří získávat finance, což je
velice důlěžité. Zvláště chceme-li, aby byl festival každý
rok aspoň o patro, ne-li o dvě zajímavější než v roce předcházejícím.
Nebývá zcela obvyklé, že pracovní tým drží pospolu taková
léta, u toho vašeho se to však děje.
Ano, dřív bylo běžné, že když jedna parta zkusila udělat festival, který se moc
nepovedl, svěřil se jiné partě. Jenže ono to chce spíš kontinuitu, aby lidé,
poučení předešlými chybami, je mohli napravovat nebo se jich vyvarovat. Mám pocit,
že v našem případě se vyplatilo vsadit na stabilitu a na to, že tým je složen převážně z mladých lidí. Už čtrnáct dní před
festivalem stěhujeme kanceláře i s počítači do Karlových Varů a dokončujeme
přípravy přímo na místě, což se ukázalo jako štastné řešení. Všichni -
nechci říct, že do všeho mluví, ale určitě se o všem radí.
Ve vaší pracovní skupině jsou nejen stabilní, ale také
významné tvůrčí osobnosti...
A osvědčily se. Třeba bratři Cabanovi. Konkrétně Šimon zná nazpaměť Thermal,
takže si neumím představit jiného architekta, který by dokázal festivalové centrum
pojednat tak komplexně. Nebo například díky výtvarníkovi Aleši Najbrtovi dostává
festival svébytnou výtvarnou linku, což hodně lidí ve světě oceňuje. Každý rok
máme novou festivalovou znělku, a vždycky ji dělá některá významná filmová
osobnost: Jarda Brabec, Jan Svěrák, Saša Gedeon, Honza Hřebejk, Michal Caban, letos
Ivan Zachariáš. Je to možná trochu přepych, ale stojí za to. Naše znělky si
dokonce chtějí půjčovat v zahraničí a uvést v bloku jako samostatný program.
Jedním z rozdílů proti minulým letům je i obrovský divácký
zájem o festival, větší než kdykoli dřív. Co tolik láká diváky do Varů?
Mám pocit, že ten zájem je i důsledkem momentální situace v distribuci. Zatímco
dříve tu byla kvalitní distribuční dramaturgie - diváci viděli dobré maďarské,
ruské, polské filmy, a také nejlepší snímky britské, francouzské, italské či
americké - dnes se odehrává dramaturgie na malém pětníku - na amerických filmech,
mnohdy velice nekvalitních. Kin náročného diváka je přitom málo. Právě od
karlovarského festivalu se tedy očekává, že tu budou k vidění
dobré filmy. Pro zájemce o kinematografii, a těch je chválabohu pořád hodně
zvláště mezi mladými lidmi, je moc důležité, aby si skrze tyto filmy mohli
konfrontovat náš svět s jinými světy. To je myslím jeden z důvodů, proč na festival přijíždí tolik mládeže. V různých festivalových sekcích,
které vznikly a fungují hlavně díky Evě Zaoralové a manželům Uhríkovým, si
divák opravdu vybere: Kromě soutěže tu má například sekci nezávislého filmu,
sekce Na východ od Západu, Jiný pohled nebo Horizonty, dokumenty a
další zajímavou filmovou nabídku.
Tohle všechno je úspěch. Festival však má jistě i problémy;
které jsou teď nejzávažnější?
Nejspíš je to otázka budoucí podoby festivalu: Co s Karlovými Vary jako s
festivalovým městem? Jak zlepšit jeho technické zázemí? Dnes už chápu, že není
možné chtít od města, aby postavilo multiplex na vysoké technické úrovni, který by
se pak během roku nevyužil. Do takové nevratné investice nikdo nepůjde. Jenže něco
by se podniknout mělo. Zatím jsme totiž nuceni dělat festival
tak trochu jako happening. Každý rok je trošku dobrodružství, zda a jak umístíme do
stále nedostatečnějších kapacit nové tisíce zájemců. Dnes to ještě může
působit zajímavě a příjemně, ale za pár let někdo řekne - dost bylo happeningů,
pojďme to konečně dělat na úrovni nejmodernějších
technických parametrů. S tím bude muset počítat především město.
Kapacity nestačí, stačí aspoň peníze?
Říkal jsem, že je to v poslední době lepší, ale stále nikoli ideální. Málo se
ví, že na pokrytí nákladů jiných filmových festivalů v Evropě participují
zpravidla z šedesáti procent veřejné peníze, z dvaceti finance z regionu - tedy
vlastně také veřejné prostředky -, a pouze asi pětinu rozpočtu tvoří sponzorské
příspěvky. My to máme v obráceném gardu: osmdesát procent
soukromých peněz a dvacet - a to už je úspěch, před časem to bylo i pouhých pět!
- z veřejných peněz.
Ale určitý posun ze strany státu ve vnímání festivalu snad
přece jen nastal, či ne?
Poslední dva roky konečně stát opravdu vnímá, že jde o velkou kulturní akci. Ale
pořád je to složité. Ministerstvo kultury nemá festival automaticky ve své
rozpočtové kapitole, což znamená, že musíme každý rok znovu žádat o peníze
rozpočtový výbor parlamentu. Především díky němu může ministerstvo na festival
přidat. Však už byl ten posun načase. Dovolte jedno srovnání:
Vytunelované banky dělají ostudu celé republice, zatímco festival naopak dělá této
zemi velice slušnou reklamu. Sanování krachujících bank stojí stamiliony - naproti
tomu festival se pořídí za promile té částky. A přitom si
státní příspěvek na toto promile vybojovával dlouho a těžko.
Přitom soudě podle ohlasů ze zahraničního tisku, prestiž
festivalu ve světě vzrůstá.
Ano, a díky tomu se dnes mnohem lépe shánějí filmy do soutěže, protože Karlovy
Vary mají dobrý zvuk. Například mnohé opravdu zajmavé filmy, oceněné později
prestižními cenami, objevila vlastně karlovarská soutěž. Budiž ke cti našeho
festivalu, že filmy, které jej v minulých letech vyhrály, se několikrát ocitly i v
úzké nominaci na Oscara.
Jak jste spokojen s účastí českých filmů na
festivalu?
Každý rok děláme přehlídku české flmové produkce za uplynulý rok, také letos
bude kompletně zmapovaná, což je zajímavé zvláště pro zahraniční účastníky.
Na desítku dní je tu soustředěn filmový svět a má možnost vidět naši
nejnovější produkci. Ale pořád je pro nás trochu problém, a mrzí nás to, že
těžko sháníme dobré české filmy do soutěže. Zejména naši mladí tvůrci mají
zřejmě vyšší ambice, chtějí takzvaně do světa. Pravidelně, téměř
každoročně se ovšem mýlí. A naopak, když Honza Svěrák dal
do karlovarské soutěže svou Jízdu, vyhrála. Škoda že čeští tvůrci nejsou
prozíravější, mohli bychom mít v soutěži víc domácích filmů. Jinde to tak je,
například v Cannes bývají tři francouzské snímky, na benátském festivalu
tři italské. Ale česká kinematografie hledá vavříny jinde - a často marně...
Máte osobní příjemné vzpomínky na setkání s některými
zahraničními hosty festivalu?
Mnohá, možná většina z nich jsou spíš formální, na víc nezbývá čas. Proto
bylo pro mě velice příjemné například setkání s Julií Ormond, která byla v
naší porotě. Za dvanáct dní pak přece jen poznáte takového člověka líp než za
jeden večer. Výborně jsme si rozuměli i s Alanem Aldou, Michaelem Douglasem. Čekal
jsem, že přijede velká nafrněná hvězda - a přitom neznám profesionálnějšího,
příjemnějšího člověka, než je Dougles. Ve většině případů nakonec zjistíte,
že hvězdy jsou vesměs normální lidé, to jen jejich agenti z nich dělají
prapodivné polobohy nebo domýšlivé hlupáky. A ještě jedno příjemné
zjištění: čím víc umělec dovede, tím je normálnější.
Říkal jste, že na čtyřicet procent jste úředník a na
šedesát herec, jak to zvládáte s časem?
Těch šedesát "hereckých" procent jsem mínil tak, že se cítím být
především hercem. Festivalu dávám samozřejmě mnohem víc faktického času. Tak
sedmdesát na třicet. Já jsem vlastně úředník, který ráno chodí do práce. Ale
příprava festivalu má naštěstí určité periody. Třeba v listopadu si můžu
dovolit ten přepych a dva měsíce zkoušet v divadle Amadea, protože vím, že v té době není tolik práce s festivalem. Taky ale vím, že
nemůžu dva měsíce před Karlovými Vary točit film. Festival chce své. Je to s
podivem: už dělám osmý ročník a mohl bych si myslet, jak to dovedu. Ale nedovedu.
Nebo přesněji, fyzického času i energie to zabírá pořád
stejně.
V posledních letech jste přesto stihl řadu rozsahem i významem
velkých rolí v divadle i filmu. Jako herec jste kdysi začínal na malých scénách:
Provázek, Ústí nad Labem, Zábradlí. Zatímco teď, zdá se mi, spíš inklinujete k
velkému kamennému divadlu.
To není docela přesné, vždyť Kdo se bojí Virginie Woolfové v
Řeznické se hraje skoro v undergroundovém prostředí! Spíš bych řekl, a v tom máte
možná trochu pravdu, že mám rád divadlo velkého gesta. To jsou například
Vinohrady. Ale zásadně jsem rád v situaci, že jeden večer hraju pod pozlacenými
prdelatými andílky na Vinohradech a druhý ve sklepě v Řeznické, kde se v létě
nedá dýchat, a přece je tam naše představení už osm let vyprodané. Nazval bych to
hereckým desetibojem. Člověk si ozkouší souběžně několik disciplín. Užívám si
zkrátka svobody a je mi dobře.
Šel byste do stálého divadelního angažmá?
Nejspíš ne. Možná je to taky věkem. Mám pocit, že v určitém období zrání musí
herec patřit do nějaké stáje, kde se divadlo mnohdy dělá hlavně až po
představení či po zkouškách - tak vzniká profil divadla i jeho vlastní osobnost. Od
jistého věku už to však není nezbytné. A pokud jde o mne, dnes mě neoslovuje
žádné divadlo natolik, abych řekl - s tímhle souborem navždy.
Ve vaší generaci je řada silných hereckých osobností, podobně
se dá hovořit o generaci či dvě před vámi. Zdaleka ale nevidím tak výraznou
skupinu mladých. Souhlasíte?
Možná, ale neviděl bych to tak černě. Myslím, že spousta věcí v umění
přichází v periodách. Například šedesátá léta byla pravým zázrakem českého
filmu. Pak dlouho nic a teprve v těchto letech přichází zaplaťpánbůh generace
Zelenků, Ondříčků, Hřebejků, Svěráků či Michálků. Mám pocit, že to je tak
ve všem. Navíc, když mluvíme o divadle - jeho kvalita, a tedy i úroveň
herců, hodně záleží na objevné dramaturgii a režisérských osobnostech.
Chybějí takoví, jako byli třeba Ota Ornest nebo Václav Lohniský. Představte si, že
díky nim byla v šedesátých letech u nás uvedena třeba hra Kdo se bojí Virginie
Woolfové - rok po světové premiéře na Broadwayi! Dnes to skoro
vypadá, že všechna divadla hrají plus minus stejný repertoár, panuje úplná absence
něčeho nového. Co je to za lidi, kteří to vybírají? Dobří dramaturgové a
režiséři chybějí. Ale oni zase přijdou. V příští periodě. A herecký
potenciál, na který jste se ptala? Ten určitě existuje, ale někdo s ním musí
začít pracovat.
Věnujete se ještě politice, jak jste to dělal počátkem
devadesátých let? A chodíte hrát s politiky tenis?
Ne, už to nedělám. Mrzí mě, že politika se odtrhla od lidí a žije si svým
vlastním prapodivným životem. Dnes je v politice příliš mnoho nekvalitních lidí. A
taky si myslím, že tahle země je silně přepolitizovaná. Každou neděli jsou v
televizi tři politické diskusní pořady; lidé, kteří v nich vystupují, se nemění, jsou pořád stejní a plácají stále stejně do vody.
Nemám z toho všeho dobrý pocit. Naštěstí si ale uvědomuju, že všechno je v nás
lidech, v tom, že jsme netrpěliví. I já jsem netrpělivý. Jestliže čtyřicet let si
lidé v tomto státě vytvářeli mimikry, jak přežít špatnou
dobu nebo jak s ní vyjít, tak bude trvat zas nejméně čtyři desetiletí, než se
staneme kloudnou společností. Deset nebo jedenáct let je na to pořád moc krátká
doba.
AGÁTA PILÁTOVÁ
Foto Jarka Šnajberková