číslo 27/2001 |
|
Názory, komentáře |
|
ZKRAJE TÝDNE
Když kubánský fotograf Alberto Korda v roce
1960 zmáčkl spoušť svého přístroje, ještě netušil, že vzniká snímek, který
se stane posvátnou ikonou pro revolucionáře celého světa. Existuje málo
známějších obrázků než portrét kubánského rebela Ernesta Che Guevary.
Černobílá hlava charismatického vousatého revolucionáře s baretem a ohnivýma
očima je symbolem nesmlouvavého mládí, energie a také násilí proti řádu. Je
přitom zajímavé, že když Korda přišel se svým výtvorem v roce 1960 do dveří
domovského deníku Revolucion, šéfredaktora "heroický Che" příliš
nezaujal. Mnohem větší pozornost vyvolávaly snímky režiséra kubánského
revolučního dramatu Fidela Castra, po jehož boku stál francouzský filozof Jean-Paul
Sartre s družkou Simone de Beauvoir. Jen čirou náhodou se "heroický Che"
dostal do soukolí historie. Korda poslal kopii svého neznámého Che Guevarova snímku v
roce 1967 do Itálie. Když Che krátce poté zemřel při boji svých gard v Bolívii,
chopili se snaživí Italové své příležitosti a začali fotku množit. Pokud by byl
Korda americkým občanem, asi by umíral jako multimilionář. Kdyby však žil v USA,
nikdy by nepřičichl k revolučnímu kvasu a nenašel by svého Che Guevaru. Takové jsou
paradoxy dějin. Měl jsem možnost nedávno vidět věhlasné obrazy Che Guevary v
ulicích švédského Göteborgu. Kolem jeho portrétů létaly dlažební kostky a
zápalné lahve, koně s policisty se dávali na zoufalý útěk. Tohle měl Che vždycky
rád. Doba se však změnila, a to si museli uvědomit také početnější poklidní
demonstranti, kteří přijeli do Göteborgu protestovat proti malému podílu občanů na
diskusi o Evropské unii. Vždyť každému musí být jasné, že násilný způsob boje
kubánských revolucionářů proti loutkovému Batistovu režimu v padesátých letech se
nedá srovnávat s dnešními protesty proti bohatému Západu. Zvlášť ve Švédsku, v
jedné z nejsolidárnějších zemí Evropy. Tisíce protestujících mi budou oponovat,
že musejí nějak vyjádřit svůj odpor ke konzumní společnosti. Souhlasím. Je však
otázkou, zda metoda pouličních nátlakových akcí není v ovzduší moderní
komunikace a demokratického dialogu příliš riskantní. Demonstrace dnes přitahují
extremisty, kteří mají jediný cíl: ničit a bojovat. Nevládní organizace tak
dávají v sázku kredit u té části veřejnosti, která má pochopení pro duchovní
hodnoty. Tichý a inteligentní hlas volající po změně konzumního světa by pak na
škodu věci mohl zaniknout v rámusu násilí pod Che Guevarovým portrétem. Ačkoliv
jemu by to asi nevadilo.
MILAN FRIDRICH |