číslo 30/2001 |
|
Pro každého něco |
|
TECHNICKÁ PORADNA
Doba převratných technických novinek může
posloužit k bilancování. Takové digitální pracoviště by technikovi, který v
režii měnil blatnerfon za magnetofon, připadalo jako z fantastického filmu. Vždyť
zavedení páskových magnetofonů s vysokofrekvenční předmagnetizací bylo před
takovými šedesáti lety velkým skokem - a že všechny novinky jsou pro pamětníky
neznámé, také nejde říci. O vysílání na VKV, přesněji na 56 MHz, se pokoušeli
amatéři již ve 30. letech minulého století. K čemu dospěli? Že se musí správně
umístit přijímací anténa vůči vysílači a že kupodivu nevadí, když jede kolem
neodrušené auto. Ovšem co v Praze bylo k uzoufání, bylo rušení středovlnného
vysílání tramvajemi. Dokonce se v roce 1938 psalo, zda není v Praze rozhlas odsouzen k
zániku. Také se hovořívá o poslechovosti, a tak se vzpomíná na období po 21. srpnu
1968, kdy měl rozhlas zřejmě historicky nejvyšší poslechovost, a to bez jakéhokoliv
měření. A ani nebylo potřeba digitální či jiné drahé zařízení k vysílání. K
programovým novinkám se málokdo rád veřejně vyjadřuje, protože to je již něco
úplně jiného. Na technických tématech se snáze dohodnete, ale program... Také není
nic nového, když se hovoří o snaze objektivně hodnotit zvukovou stránku
rozhlasového vysílání. Když jsem zabrousil do roku 1938, tak se zmíním o článku z
č. 6 Československého radiosvěta, kde Miroslav Pátek v článku Zvuk a jeho
hodnocení popisuje, k čemu dospívá věda a jak může mylný výklad zkreslit
výsledky. Při té příležitosti si vzpomínám, jaké trápení bylo kdysi s akustikou
studia "A" v Karlíně po rekonstrukci. Muzikantům se jevila jako špatná, v
mírnějších výrocích jako nezvyklá. A proč to uvádím? Vše se mění, jen
sluchový orgán (kdysi nazývaný čivstvo) a mentalita člověka zůstávají. Máme
své sluchové zkušenosti a jejich prostřednictvím poměřujeme vše ostatní. Snad
máme tyto zkušenosti o něco bohatší než naši předkové, ale zda je využíváme
lépe, tím si tak jist nejsem.
IVO ROTTENBERG |