číslo 30/2001 |
|
Televize a film |
|
ZVEME VÁS DO KINA
Není tak snadné vystoupit z kruhu
Věra Plívová-Šimková a Drahuše Králová, dnes už téměř legendární "dvojka" režisérek filmů pro děti (např. Mrkáček Čiko, Lišáci, myšáci a Šibeničák, Artuš, Merlin a Prchlíci a řada dalších, z nichž některé natočily společně, jiné každá samostatně), přicházejí s novým projektem. Jejich nový titul Kruh, natočený podle scénáře první z autorek, je určen především devíti- až třináctiletým divákům (nejspíš ovšem dívkám). Tedy věkové kategorii, pro niž se věru netvoří snadno, zvláště ne v čase široké nabídky akčních filmů v televizi i počítačových her.
Všechny tyto i jiné berličky Fanynce pomáhají - potíž je jen v tom, že tato "pomoc" nevyrůstá z logiky příběhu, který tak ze slibně se rozvíjející expozice uhýbá do zidealizované, až selankovité polohy. Přičtěme k tomu i značnou bezradnost autorů při scenáristickém ztvárnění i režijním vedení některých dospělých (např. Jiří Pecha a Emílie Vášáryová jako prarodiče). Film se tím poněkud vymyká původnímu záměru: pokud totiž měl (i svým názvem) naznačit, že Fanynku sevřel nesmlouvavý osud do těsných kruhů, z nichž se musí vymanit, pak k tomu přispívá sama jen málo. Většinu za ni udělají jiní, a to je škoda. Zajímavé dějové i psychologické motivy zůstávají nedotažené nebo předčasně uhlazené. Nicméně lze na filmu ocenit sympatickou snahu i řadu zdařilých jednotlivostí. Např. poutavě - nejen atraktivně, ale i polemicky - ztvárněné prostředí dětského vrcholového sportu s nevyslovenou otázkou, zda je správné odsoudit malé děti k životu v tvrdé řeholi tréningu. Za pochvalu stojí také výkon hlavní představitelky (Pavlína Hermanová), znamenitá hudba (Petr Hapka s použitím hudebních motivů Zdeňka Lišky) či nepřehrávající, civilní Veronika Žilková a Davida Matásek v rolích Fanynčiných rodičů. AGÁTA PILÁTOVÁ |