Konzervativní staromilec Jan Kanyza
Vyzařuje z
vás - nevím, jestli pohoda, ale určitě nadhled...
Možná, že je to druh obrany.
Vážně? Nebo nadhled člověk časem získá?
Měl by ho získat, bylo by to celkem ideální, protože potom se na věci dívá tak,
že na něho nedosáhnou malichernosti, ty žabomyší problémy, všechny ty hlouposti,
zbytečnosti a marnosti světské. Ne že by nad nimi vyrůstal, ale umí se na ně
podívat tak, aby se ho přímo nedotýkaly.
Stalo se někdy, že vás zbytečnosti "převálcovaly"?
Nevím, jestli převálcovaly, to by spíš posoudili jiní, ale určitě
mě to trápilo, jako každého...
Myslíte, že opravdu každý nad tím přemýšlí?
Jako že někdo je splachovací? Ale to je také užitečná vlastnost, jinak by
úředníci nemohli být úředníky, nebo politici politiky, například. Možná je to
otázka nedostatku nadhledu, vzdělání, nedostatku životních zkušeností i kopanců
od života. Mnozí lidé si spoustu věcí nepřipouštějí, protože třeba neznají ten
problém, nebo se neumí vcítit.
Je váš život víc o radosti, o štěstí, o šancích či o
pochybnostech?
Šance jsou vždycky, ale ne pokaždé si jich všimnete, nerozpoznáte, že to je ta
správná šance. Radosti si člověk pamatuje, protože jich nebývá mnoho. A štěstí
- toho bývá ještě míň, takže to si také pamatuje. Pokud jde o špatné věci,
lidská povaha je uzpůsobena tak, že chce zapomínat a mnohdy i lehce zapomíná, ale
nevymaže je z paměti, jaksi je to tam. A k tomu se řadí spousta životních
průšvihů. Kdosi trefně pravil, že ze sta procent špatných vlastností, kterými jako lidská bytost oplýváme, je padesát procent zděděných a
padesát procent lehce nabytých.
Domníváte se, že si díky průšvihům leccos uvědomíme, že
nás někam posouvají?
Buď vás posunou ještě do většího průšvihu a do většího zmaru a zatracení,
nebo vás mohou posílit natolik, že aspoň k tomu fiktivnímu křížku přilezete a
učiníte pokání.
Také herectví je o obnažování duše...
Říká se to, ale pravda to až tak není. Herectví je také trik, řemeslo, podvod,
předstírání... Samozřejmě já to shazuju úmyslně, protože jako příslušník
tohoto cechu si to mohu dovolit. Občas se spolehnete právě na to řemeslo, ale jsou i
takové chvilky, kdy se člověk opravdu odkope. Nejsem vyznavačem Stanislavského
metody, ale i když mnohé z ní je přežito, něco přece jen existuje. Podobnost s rolí musíte hledat vždycky v sobě, nemůžete se úplně
přetvořit. Když někde nějaký komediant tvrdí, že sleduje lidi třeba na zastávce
autobusu a studuje jejich typy, a pak podle toho bude hrát například Maryšu, tak je to
nevídaná blbina a hloupost. Staří mistři o herectví říkali -
"je to potichu, nahlas, pomalu, rychle a musíte to umět zpaměti a říct tak, aby
tomu dotyčný divák věřil". A divák vám nespolkne všecko.
Kolik je v herectví exhibicionismu?
Exhibicionismus je nějak patologicky dán, řekl bych. Jinak by na
jeviště člověk nevlezl.
A proč o sobě tolik herců říká, že jsou v osobním životě
plaší?
Protože chtějí mít pořád nažehlené puky a vypadat dobře a stydí se za to. Ale ta
exhibice tam být musí. Samozřejmě je nutno sám se v sobě srovnat, rozpoznat, do
jaké míry jde o takzvaně zdravou exhibici, potřebnou k profesi, a jestli už náhodou
neprosakuje i do osobního života. A kde je ta míra? To máte jako s alkoholem, s
tabákem, s jinými neřestmi. Každý má tu míru někde jinde a uhlídat si ji,
ukočírovat to, poslechnout svoji kontrolku, kryndapána...
Je to otázka, kterou si často kladete?
Ne že bych nad tím denně přemýšlel, ale občas člověk sám sebe slyší: Jeníku,
to už je moc. Ale nedá se to zvážit ani změřit. Herectví poskytuje v tomto ohledu
téměř klasické příklady. Odejdete z jeviště a máte pocit, že si lidé užili a v
tom potkáte kolegu, který řekne: Tobě dneska není dobře? A jindy si zase v portále
říkáte, co jsem to vyváděl, to bylo hrozné a přitom vám všichni klepou na rameno,
jak jste byl výborný. A jak je to opravdu? Kdo je ten korektor? Na co se
spolehnout?
Herec neustále proniká do osudů hraných postav, do charakterů
jiných...
Hrabe se především sám v sobě. To je ten problém. Ale tam se hrabe i malíř,
spisovatel, sochař či fejetonista. Každý se snaží, aby se v sobě alespoň
trošičku vyznal, aby z něho vypadlo něco, čím by oblažil ostatní - a to prosím
hodně do uvozovek. Malíř se týrá sám v ateliéru a pak vyrazí mezi lidi, kdežto
komediant je mezi nimi neustále a strakatina těch lidí je obrovská, kolegy počínaje a diváky konče. A jestliže je známý nebo úspěšný, pak
těch, kteří ho zastaví na ulici nebo poprosí o autogram do památníčku nebo
alespoň na účtenku z divadelní kavárny, je větší procento. A tak herec utíká do
samoty a chce si na chvilku odpočinout. Ale protože je cirkusová
kobyla, která bez manéže nemůže být, i když skomírá ve stáji, jakmile ucítí
pach pilin, zastříhá ušima a kdyby lezla po čtyřech, v té manéži furt dělá
vysokou školu...
Jak jsou pro herce důležitá slova?
Elegantně bych to opsal - člověku i herci by mělo být rozumět. Je veliký rozdíl
mezi slovem interpretovaným a slovem, které vyřknete sám za sebe.
V odpovědnosti, závaznosti i schopnosti zranit?
Určitě ano, protože vyřčené slovo nevrátíte zpět, kdežto u interpretace poezie
básníka nebo divadelního autora, to opakujete druhý den znovu.
Plýtváme občas slovy?
Rozhodně víc než by se mělo, protože se neříkají věci podstatné. A na druhé
straně používáme jenom nějakých sto až stopadesát slov a to je na slovník
civilizovaného člověka třetího tisíciletí slušně řečeno pohříchu málo. Jeden
můj "spolubojovník" na vojně vystačil s jediným slovem, které velmi
hanlivě označovalo dámské přirození a tím řekl všechno. Pravda je, že nám dost
dlouho trvalo, než jsme pochopili, o čem mluví - jestli o tom, že
mu píše jeho děvče nebo o tom, že ho naštval nadřízený a nebo že je unaven, že
má hlad nebo žízeň či jestli zatoužil po sexu. Někdy mám až obavu, že se jakoby
stydíme vyjadřovat se česky, spisovně. Je to slyšet ze všech stran - pusťte si
televizi, poslechněte si mladší i starší moderátory,
přečtěte si román - s hrůzou zjistíte, že existuje jakási verbální uniformita,
dostáváme se do podprůměrné vyjadřovací šedi. Tisíce berliček, tisíce
pomocných slůvek, která nemají žádný význam. Jen prodlužují čas a nic neříkají.
Možná se bojíme být otevření. Vy takový jste?
Jak kdy a jak s kým. Člověk si mockrát naběhne.
Jak je pro vás důležitý humor?
Důležitý? Je nezbytný, ale záleží na tom, co si pod tím kdo představuje. Humor
nesmí být zlý. Může být ironický, kousavý, může být sarkastický, ale nesmí
být urážlivý a zlý. To není humor, to je urážka.
Občas si zkrátka pleteme pojmy....
To také a nejde jenom o cizí výrazy, které neznáme, ale neumíme přesně pojmenovat
problém. Významovost slov, jejich odstíny je něco úžasného. Zaměníme zdánlivě
stejné slovo a věta okamžitě dostává jiný smysl.
Někdy zaměňujeme upřímnost s neomaleností...
Ano. Pojmenovala jste to velmi dobře.
Někdy zaměňujeme velkorysost s hloupostí...
...s blbostí, přesně řečeno. To je velká pravda. Stejně jako si mnozí pletou
demokracii s anarchií. Na všechny situace, ať jde o drobná dílčí nedorozumění či
o mezinárodní konflikty a ekologické tažení, máme krásné pořekadlo "chybami
se člověk učí". Bohužel k tomu musím dodat, že je to pravda, avšak lidstvo je
nepoučitelné. Ať se kouknete, kam se kouknete, je to tak.
Vrací se člověku to, co sám vyzařuje?
Určitě se to vrátí, i když ne v ten daný okamžik, v tu danou chvíli, ale vrátí
se to. Mám problém, že můj obličej je narostlý tak, jak je. Mnoha lidem se zdá, že
jsem neustále naštvaný, zpupný, pyšný a nevím co ještě. Spousta lidí mě takto
vnímá. Vadí mi to, ale zase mám od takových lidí pokoj. Ale není mou touhou být na
lidi sprostý, neslušný, naopak, chci jim dělat radost, chci, aby je nějakým
způsobem potěšilo to, co dělám. Setkám-li se s negativní
kritikou, trápí mě to a snažím se najít chybu u sebe. Někdy už jen vizáž
člověka působí tak, že jsou lidé k němu odtažití. To jsou ti toulaví psi, do
kterých každý kopne.
Dáte na první dojem?
Dost, i když se samozřejmě mohu mýlit.
Spletl jste se mnohokrát?
Mockrát ne, ale spletl. A s potěšením to přiznám, když mohu
konstatovat, že skutečnost je lepší, než jsem očekával. Ale jsou i nepříjemná
překvapení, když se domníváte, jak úžasně líbezný ten člověk je a ono ejhle...
Říká se, že lidé se nejlépe poznají v mezních situacích...
Ovšem každý má tu mezní situaci jinou. Pochopitelně když se potápí Titanic je to
jiné, než když třeba není jenom místo v restauraci u stolu a domníváte se, že by
mělo být. Jestliže jde o zdraví, o život, člověk zmobilizuje své síly a navzdory
tomu, že zavládne pud sebezáchovy, je schopen pomoci. Všechno ostatní i strach jde
stranou. V dané situaci člověk uvažuje racionálně, i v šoku zvládá
neuvěřitelné věci, ale pošoková reakce je horší - na tu se i
umírá.
Jste racionální nebo se spíš necháte unést emocemi?
Velmi často, přestože se o jistou racionalitu snažím. Někde mi to
jde. Jsou také oblasti, kde se necítím, kde vím, že to pro mě není dobrá plavba a
tam se ani nepouštím. Ale je pravda, že jsem vždycky říkal své ženě: "Pro
mě je kritická mez deset centimetrů nad zemí. Jakmile přistanu, jakmile spadnu dolů,
je se mnou konec. Někdy trošku lítám v oblacích, a je na tobě, aby sis ta moje
křídla ohlídala, aby sis ohlídala, jak dorůstají ty perutě, abych jednou nemáchnul
křídly a nezmizel..."
Jak je těžké s vámi žít?
Asi velmi. Navíc na spoustu věcí reaguju jako cholerik a pruďas a těžko se to vrací
zpět, těžko se za to omlouvá. Není jednoduché být se mnou, to určitě ne.
Umělci jsou velmi citliví, vnímaví, mají schopnost se
vcítit...
Ano, ale jsou také sebestřední čili potom se přestávají vciťovat a
naopak střed světa je v nich. A to dost naráží.
Jak se perete s těmito dvěma stránkami svého já?
To vám neprozradím, ne proto, že bych nechtěl, ale protože to nevím. Těch
"já" je několik - nejenom dvě.
Jste ambiciózní?
Chci dělat věci kvalitně. Tam sahají mé ambice, ale abych se za
každou cenu zviditelňoval, to ne. Veškerá moje činnost pramení z vnitřního pocitu
potřeby, z chuti, z musu. Když jsem se před lety rozhodoval, čemu budu věnovat,
rozhodoval jsem se mezi herectvím a malováním, které jsem chtěl vždycky dělat. V
té době váhání převážilo divadlo, protože jsme měli na škole studentský
kabaret a bylo to báječné. Šel jsem na AMU, přijímací zkoušky jsem složil a vše
bylo vyřešeno, ale malovat jsem nikdy nepřestal.
Odhalí se člověk v malování víc než v herectví?
Odhalí se stejně, ale pravdou je, že pokud jde malování, nemá se za co schovat,
kdežto za roli, za figuru nebo alespoň za kolegu při děkovačce nebo za strom, když
hrajete mlynáře v Lucerně se můžete schovat trošičku víc. Ale vždycky nesete
svoji kůži na trh. Výtvarničina je hmatatelná, můžete si na ni doslova sáhnout,
zatímco na herectví si nesáhnete. Vaše práce sice zůstane na filmovém nebo
televizním pásu, ale je to mrtvá stopa. Obraz je jen zdánlivě
mrtvá stopa - protože je podepsaný, zarámovaný, někde u někoho visí, ale žije
svým vlastním životem dál. Je to také svým způsobem určitý druh zastaveného
času, ale má svůj život.
Jakou roli hraje ve vašem životě krása?
Myslíte Platónovy dialogy o kráse? Krása je důležitá - proč se hrabat v
suterénu. Měla by být obohacující, povznášející. Je nezbytná. Musíme nějakým
způsobem esteticky vnímat. Jak říkal jeden rakouský filozof: "Estetično není
založeno na dosažení a uchovávání, nýbrž na hledání a přibližování".
Je něco, co stále hledáte?
Člověk pořád něco hledá a nemusí to být vždycky jenom brýle a klíče... Ale
hledáte také výrazové prostředky, komunikaci s lidmi, hledáte sám sebe a
dostáváme se k seberealizaci. To je neustálé hledání. Nejsem jako Picasso, který
tvrdil, že nehledá, ale nalézá.
Většinou má člověk v mládí pocit, že ví všechno. Až později
zjistí, že se mýlil....
To je kouzlo mládí. Ale blbost je také dar. Můj tatínek, doktor filozofie, byl pro
mě v jistém věku naprostý zkostnatělý konzervativec, kteří ničemu nerozumí, nic
nechápe, a to jsme neměli počítače nebo internet, už telefon byl zázrak.
Samozřejmě se to vrací, dnes jsem pro svou dceru já ten, který ničemu nerozumí a
nic nechápe. To je přirozenost, naprosto normální. Když jsme
přišli na DAMU, bylo nás dvanáct géniů, kteří se s jistými rozpaky zamýšleli na
tím, proč mají čtyři roky studovat herectví, když už dávno jsou hotovými herci.
Byli jsme přesvědčeni, jak to těm Pivcům, Smolíkům a Marvanům ukážeme,
jak se má herectví dělat. Ale protože nás učili skuteční herci, jako Höger,
Lukavský, Sklenčka nebo Nedbal, o tu genialitu jsme přišli během tří neděl. Ale do
školy, do Karlovy ulice číslo 26, jsme nastupovali v domnění, že už tam bude
rozbalen červený koberec a podél budou stát zástupci Hollywoodu.
Život je o slevování...
Elegantně se tomu říká kompromis. Samozřejmě něco je za něco. Důležité je
vědět, co od života chcete, do čeho jste vmanipulována a jak se chcete bránit,
jestli se chcete vážně věnovat své profesi nebo jen vydělávat peníze. To je
zásadní otázka. Dnes je několik špiček, kterým se říká hvězdy, a ty
vydělávají velké peníze, ale může se stát, že velké peníze vydělá i
řemeslně nevybavený neumětel, proti kterému stojí ten, který velice poctivě zúročuje svůj talent. Je to nesouměřitelné. Člověk si sám
musí zhodnotit, co považuje za prioritu.
Řekl jste o sobě, že jste tradicionalista a staromilec, stále to
platí?
Ano. Jsem konzervativního ražení.
Podléháte sentimentu? Jsou vám blízké takové pocity?
Spíš bych volil slovo citovost, citová zaujatost pro věc, pro téma.
Sentiment je hra na něco. Cit je originál, kdežto sentiment je barvotisk, hra na city,
falešná věc. Ale někdy je půvabný. I barvotisk má svůj půvab. Mnohdy... Ale
nesmíme ho brát příliš vážně.
Opouštíte staré věci pro nové?
Dělám to nerad, nevybaví se mi příklad svědčící o tom, že jsem to někdy
udělal. Popíšu to velmi zjednodušujícím způsobem, lacině, možná anekdoticky -
jako každý chlap se nerad se zbavuju košil, svetrů, či kalhot, které už dávno,
dávno patří do sběru...
Je to kus života?
Ano, jsem na ně zvyklý. Když mi moje žena vyhodila boty, protože měly sešmatlaný
podpatek, který švec přece opraví, byla to hrůza, protože ty boty byly
vyšlápnuté, přesně na moji nohu, chodilo se mi v nich dobře, ona mi je vyhodila. To
bylo peklo, ublížila mi, vzala mi hračku, připravila mě o něco, co jsem měl rád, s
čím jsem se sžil. "Tyhle kalhoty mě nechej, budu v nich chodit na chalupě,"
řeknu, i když je na sebe nikdy nevezmu, možná jen jednou, abych
dokázal, že jsou použitelné.
Zvyk ale může znamenat i zevšednění...
Zpohodlnění. To se může stát i v manželství. Erotično, sexuálno po nějaké době
odezní, aniž by člověk přestal být výkonný, ale už to není první okouzlení.
Myslím si ale, že pokud vztah trvá, má ještě funkci a je schopen se nějakým
způsobem vyvinout.
Co to chce, aby spolu dva lidé vydrželi?
Měli by se mít rádi. Jejich soužití dostává v tomto ohledu v určité životní
etapě trošičku jiný význam než má první zamilování. Mít se rádi to znamená,
že jsem povděčen osudu, životu, že jsem se svým partnerem, že jsem schopen ho
tolerovat, což vyžaduji samozřejmě také já od něho. To k sobě dokáže lidi
připoutat víc než prvotní vášeň, kdy si telefonují šestnáckrát denně. Pak už
si zavolají patnáckrát, později dvanáckrát, pak jednou denně
a nakonec to vyšumí jako zvětralé šampaňské.
Archivní víno je přece báječné....
Ale já nejsem archeolog, abych volal po nějakých vykopávkách. Myslím vztahově. Jsem
konzervativní, staromilec a týká se to do jisté míry také životních jistot a
jistot, které mi přinášejí určitý druh opory.
Do jaké míry jste bohém?
Mnoho lidí si představuje bohéma jako člověka nespoutaného životem,
radostného, neustále lehce přiopilého, rozevlátého, ale je to taková literárně
romantická představa. Pokud se člověk zabývá nějakým uměleckým oborem a je
trošičku jiný, než jest v kraji zvykem, bývá nazývám bohémem a přitom jeho
život nemusí být tak neuspořádaný, jak by se očekávalo. Nemusí bydlet v
podkrovním ateliéru, ani psát básně, nemusí nosit černý širák a černý šál
kolem krku. Jestli tak působím, měli by posoudit jiní. Ale já nemám potřebu se
tímto způsobem stylizovat.
Co vás v životě okouzluje?
Nechci se vciťovat do role přecitlivělého lyrika, ale mě okouzlí, když rozkvetou
květiny, okouzlí mě rozhovor s příjemným člověkem, okouzlí mě, že je hezky,
okouzlí mě, že mě nic nebolí - to mi spíš udělá radost. Pokud je člověk
vnímavý, citlivý, tak se velice rád a s velikou rozkoší nechává okouzlovat a
zpravidla jsou to drobné, obyčejné věci. Pro každého je to nesmírně povzbuzující
lázeň. Je to určitý druh síly, jistý druh očisty - nechat se okouzlit a ještě
navíc si to přiznat.
JITKA KOMÁNKOVÁ
Foto JARMILA KUTOVÁ |