číslo 32/2001
vychází 30. července

Zpět na obsah         

Televize
a film


ZVEME VÁS DO KINA

Nezahrávejte si s nymfomankou

Hrdinkou vražednické komedie Začalo to jedné žhavé noci je podmanivá nymfomanka Jewel (Liv Tylerová), která otevřeně prohlašuje, že ze všeho nejdůležitější je pro ni sex. Neváhá zastřelit člověka a osnuje loupežné plány na zvýšení životní úrovně, ale také spřádá sny o ideálně zařízené budoucnosti. Postupně okouzlí poněkud nekňubovitého barmana Randyho (Matt Dillon), jeho uhlazeného bratrance, právníka Carla (Paul Reiser), jenž si libuje v masochistických praktikách, i obtloustlého detektiva (John Goodman) vyšetřujícího spáchané vraždy.
Všichni tři mají potřebu někomu se svěřit se svými stále více traumatizujícími zážitky - a není náhodné, že nedobrovolní posluchači jsou z líčených zážitků notně vyváděni z míry. Nejrazantněji postupuje Randy: vyhledá nájemného vraha (Michael Douglas), aby objednal likvidaci nepohodlné dívky. Carl rozmlouvá s psycholožkou a detektiv se svěřuje svému kamarádovi knězi. Rovina trojnásobného svěřování tak tvoří jakési zmnožené zarámování příběhu. Postupně se odkrývá, jak k této bizarní situaci vlastně došlo, přičemž splynutí jednotlivých vypravěčských plánů nastává až v groteskně krvavém závěrečném střetnutí, jehož výsledky jsou zcela neočekávané...

Film se řadí do linie cynických vražednických komedií, kde smrt je směšnou epizodou a kde jen vášnivá přestřelka rozpoutá cosi příbuzného situačním gagům. Postrádá však průbojnost zakladatelských děl tohoto ražení, rozjezd trvá neúměrně dlouho a je vyplňován zbytečnou verbální vatou. Počáteční soužití Jewel s Randym totiž jen málo jiskří humornou nadsázkou, režijní inscenace postrádá žádoucí vzrušivost, vyprávění se ubírá až nudně poklidnými cestami.

Liv Tylerová a John Goodman ve vražednické komedii Začalo to jedné žhavé nociPo herecké stránce film staví na osvědčených výrazových klišé, která vyžaduje nejen od herců, ale která zdůrazňuje i "změkčovaným" způsobem snímání, zejména pak v případě dívky, jež ve zpomalených a jemně rozostřených záběrech připadá svým partnerům jako božská bytost bezmála obklopená svatozáří. Výrazové prostředky se omezují na oddané úsměvy, s okázalým manýrismem se načrtává mnohdy bizarní vášnivost jako základ lidského jednání, střídají se mechanicky, jen vnějškově vyjadřované emoce (zvláště údiv, ale také až obsedantní náruživost).
Vražednická komedie Začalo to jedné žhavé noci je opravdu vhodným rozptýlením pro horké letní noci. Jen se nevyplatí cokolí z ní napodobovat...

JAN JAROŠ