TV TIPY
Pondělí 20. 8. 2001 ČT 2 - 21.30 hodin
Kuřácké improvizace se vracejí: Vztek
Při natáčení filmu Smoke, na němž se představitel hlavní role
Harvey Keitel podílel i produkčně, zaujala herce i štáb tematika příběhu i způsob
jeho uchopení natolik, že se rozhodli improvizovat v okruhu několika předem daných
situací, a připravit tak volné pokračování nazvané Vztek, jehož dramatická
struktura by byla ještě uvolněnější než v prvním filmu. Někteří herci přešli
i do tohoto dílu, jiní naopak chybějí, navíc se podařilo získat další známé
osobnosti (např. Madonna), které souhlasily s rozsahem role spíše symbolickým.
Vyprávění se skládá z několika jakoby "vzdělávacích" scének, které
předvádějí různorodé reakce na zátěžovou situaci: Auggie (Keitel) třeba zadrží
mladičkého zloděje, který jakési ženě vytrhl kabelku. Auggie pak rozvažuje, že by
měla být zavolána policie, načež se dámě mladičkého zloděje zželí a domnívá
se, že by měl být propuštěn.
Motivem, který se několikrát vrací, je rozhodnutí elegantního kuřáka (hraje ho
proslulý nezávislý režisér Jim Jarmusch), který přichází za Auggiem vykouřit si
svou poslední cigaretu. V jeho úvahách zazní řada vtipných postřehů o konvenci
kouření ve filmu - třeba o tom, že padouši vždy kouřívají nesmírně zarputile.
V Auggieho krámku se
ostatně odehraje několik spontánně vyhlížejících setkání či dokonce sešlostí,
při nichž se řeší privátní problémy či se jen nezávazně tlachá. Do této
mozaikovité roviny se prolínají pseudodokumentární videovsuvky lidí z blízkého
okolí zpovídaných na ulici (většinou několikrát za sebou), klábosí se o
zbytečnostech (třeba o pravých belgických vaflích, které je možné dostat jen v
Americe). Někteří vyhlížejí dost autenticky, ale zároveň rozpoznáme známé
tváře. Třeba zpěvák Lou Reed se tváří jako starousedlík, který nemůže žít
nikde jinde proto, že by tam ztratil prostorovou orientaci a v cizích zemích by
stěží přivykl tamním zvykům. Třeba o Švédsku má představu, že se tam
potácejí samí opilci a tamější televize uvádí výhradně samé depresivní
filmy...
Vztek je snímek, který svým způsobem vzdává hold
nezávislé filmařině, prozrazuje radost ze spontánního tvoření. Tato inspirativní
uvolněnost je jasně čitelná a výsledné práci určitě prospívá.
JAN JAROŠ
Úterý
21. 8. 2001 PRIMA - 20.45 hodin
Léto s kovbojem
Doubravka právě dostudovala psychologii a poslední prázdniny
tráví na chatě se svým chlapcem, jenž studuje medicínu a právě se učí na
zkoušky. Vyžaduje neustálou pozornost a péči - na to je ostatně zvyklý od maminky,
která se v jedináčkovi vidí a od Doubravky očekává, že bude jejímu geniálnímu
synáčkovi oddaně sloužit. Dívka k tomuto úkolu přistupuje s notným nadhledem, a
ten se ještě zvětší, když na toulkách kolem vesnice potká traktoristu Honzu,
dočasně degradovaného na pasáka družstevních krav. Je to zřejmě láska na první
pohled... Režie Ivo Novák. Hrají Daniela Kolářová, Jaromír Hanzlík, Oldřich
Vízner, Dana Medřická, Marie Rosůlková, Bohuš Záhorský, Květa Fialová, Slávka
Budínová, Jiří Pleskot a další.
Středa
22. 8 .2001 NOVA - 22.55 hodin
Geronimo
Jmenoval se Goyathlay, ale svět ho znal jako Geronima. Byl šamanem kmene
Apačů Čirakawů, jediným, kdo přežil masakr svého kmene americkou armádou, a
legendárním bojovníkem, nepřítelem bělochů osídlujících americký západ. Nyní
se píše rok 1905 a starý Geronimo, který přijel na oslavy Dne nezávislosti, se v
hotelu setká s indiánským mladíkem, kterému vypráví o svém životě. Americký
televizní film, který mapuje život slavného indiánského náčelníka a dobu, ve
které žil, je považován za jeden z nejpřesnějších, pokud jde o historická fakta i
jejich pojetí. Režie Roger Young. V titulní roli Geronima se představí Joseph
Runningfox, v dalších rolích se objeví Nick Ramus, Michelle St. John, Michael Greyeyes
a další.
Čtvrtek 23. 8. 2001 ČT 2 - 17.55 hodin
Poklady světa - Segovia
Město uprostřed Španělska, v náhorní rovině oblasti Kastilie, má své
počátky už v dobách římských, které dodnes připomíná akvadukt. Hrad Alcázar se
pak ve středověku stal oblíbeným sídlem králů, například Isabely Kastilské a
jejího manžela Ferdinanda Aragonského, sjednotitelů Španělska a nadšených
podporovatelů zámořských objevných cest. Majestátní dominantou Segovie je také
nádherná katedrála. Město má prostě nepřeberně památek a právem patří na
seznam světového kulturního dědictví UNESCO.
Pátek
24. 8. 2001 ČT 1 - 22.35 hodin
87. revír - Sníh
Americký spisovatel Evan Hunter (vl. jm. Salvatore Lombino, nar. 1926 v New
Yorku) napsal okolo dvaceti románů, z nichž nejznámější je patrně Džungle před
tabulí (zfilmovaná v r. 1955), pracoval však i jako filmový scenárista). Konzumentům
kriminální literatury jeho jméno moc neřekne, zato když se poví Ed McBain, každý
příznivec dobré detektivky si ihned vybaví fiktivní americké velkoměsto Isola a
policisty z 87. revíru, neúnavně řešící zapeklité kriminální případy. Pod
tímto pseudonymem totiž Hunter o 87. revíru napsal téměř padesát románů.
Televizní adaptace jeho knihy Sníh se snaží co nejvíce přiblížit duchu
předlohy, od realistického zaznamenání běžných policejních postupů až po
fyzickou podobu hlavních postav, v McBainových románech mnohokrát detailně
popsaných. Detektiva Steva Carellu ztělesnil Dale Midkiff, holohlavého Meyera Meyera
Joe Pantoliano.
Sobota 25. 8. 2001 ČT 2 - 20.00 hodin
Večer na téma ...Olšany
Hned úvodem se sluší
připomenout, že se nejedná o známý pražský hřbitov, nýbrž o osadu u Rousínova,
kde má svou farmu Bolek Polívka. Proslavila se mnoha akcemi, počínajíc mistrovstvím
světa v chytání much. Ale postupně přibývaly akce pro děti spojené s dostihy, s
kulečníkovým turnajem pod širým nebem, se siláckými kousky. Sestřih všech
unikátních disciplín, které se Polívkovou zásluhou v minulých letech vynořily,
přináší tento pořad, završený letošní Grandmanéží, uspořádanou v cirkusovém
stanu. Chybět nebude ani soutěžení v dosud zcela neznámé sportovní disciplíně.
JAN JAROŠ
Neděle 26. 8. 2001 ČT 2 - 17.25 hodin
Agresi silnějšího lze čelit jen duchovním
vzdorem
Ve filmu Kundun načrtává režisér Martin Scorsese životní
osudy současného dalajlamy - od dětství až po nucený odchod do emigrace.
Vyprávění se vyznačuje mimořádnou věrohodností, zvláště v kresbě reálií.
Vůbec nepoznáme, že filmaři, kteří pochopitelně nesměli natáčet ve skutečném
Tibetu, si jej museli vytvořit v marockých exteriérech - včetně rozsáhlých staveb,
bezpočtu kostýmů i nejrůznějších předmětů. Stovky Tibeťanů (převážně
mnichů) pak dopravili doslova z celého světa. I jednotlivé postavy jsou obsazeny
neherci tibetského původu.
Kundun znamená v kontextu dosavadní, často buřičské Scorseseho tvorby překvapení i
svou uctivostí. Vzdává bezmála oslavný hold, naprosto vzdálený někdejšímu
přemýšlivému pohledu na rozpory přítomnosti (Taxikář) či na křesťanské mýty
(stále je v dobré paměti skandál kolem Posledního pokušení Krista). Nic takového v
Kundunu nenalezneme. Neprobleskne ani jediný odstín, vymykající se pohledu
souznějícího s oficiálními životopisy jistě charizmatického dalajlamy. Jako kdyby
chtěl režisér aspoň částečně napravit dlouhá léta panující nezájem světové
veřejnosti o osudy této těžce zkoušené země.
Scorsese počítá s divákem, jenž s principy buddhismu není podrobněji
seznámen, takže vyprávění se často mění v bezmála vzdělávací kurzy, které
přibližují nejen základní články víry (převtělování duše), ale také etické
principy. Pojetí dalajlamy samého (jehož blízcí lidé oslovují Kundune) vykazuje
množství zlidšťujících momentů. Některé se vztahují k dětství, kdy jako malý
chlapec bývá fascinován zcela jinými věcmi, než by se očekávalo. Později
zaznamenáme třeba iluzi, že čínský komunismus má některé společné rysy s
buddhismem - a jak vše nasvědčuje, toto přesvědčení vyznává i dnes, když pronesl
následující slova: "V podstatě jsem socialista. Někdy se označuji za zpola
marxistu a zpola buddhistu. Marxistická ekonomická teorie neznamená jen tvorbu zisku,
ale i jeho přerozdělování stejnou měrou mezi lidi."
Dalajlama je vylíčen jako člověk plně oddaný svému poslání,
jako člověk vědomý si nesmírné zodpovědnosti, která spočinula na jeho bedrech.
Oblast, kterou spravoval, vyhlížela jako ráj na zemi - dokud tam nevpadly čínské
jednotky. Jenže o skutečné podobě Tibetu, která by se vymykala ušlechtilé školské
ilustraci, o sociálních poměrech a kastovním systému se již nedovíme nic.
JAN JAROŠ |