Josef Vejvoda: Jazzman s polkou v krvi
Jak se
člověku přihodí, že se ocitne na jednom pódiu s takovou legendou?
Přispěla k tomu náhoda. S organizátorem přerovského festivalu jsme se domlouvali,
že bychom si u nich v triu zahráli s nějakým zahraničním hostem. Ještě pár dnů
před koncertem to ale vypadalo, že se nikoho nepodaří zajistit. Pak zavolali, že
sehnali Bennyho Baileyho a jestli si s ním nechceme zahrát. To víte, že jsem byl rád
a hned jsem se ptal, co pro to můžu udělat. Prý "nic, jenom se sejdete a
uděláte si zkoušku". V den koncertu jsme tedy postavili
nástroje a čekáme na Baileyho. Ten byl ale v klidu na hotelu. Ředitel festivalu silně
znervózněl a poslal pro něj auto. Bailey přijel a hned že jdeme hrát. Vysvětlili
mu, že je hlavní hvězda festivalu, a ta vystupuje až poslední.
"Tak mě zase odvezte na hotel a až na mě přijde řada, přijedu," povídá.
A bylo po zkoušce.
Kdy jste se dohodli na repertoáru?
Až těsně předtím, než jsme šli na pódium. Bailey nám nadiktoval
názvy sedmi skladeb a řekl, v jakém pořadí je chce hrát. Pak jsme šli rovnou na
plac, Bailey to odklepal a hrálo se.
To mohlo špatně dopadnout...
Jenže výsledek je senzační, ještě štěstí, že se koncert natáčel. Malinká
nevýhoda nahrávky spočívá v tom, že nikdo nepočítal s tím, že se točí deska,
takže akusticky to není dokonalé. Ale co se týče hudby, to je radost.
Pan Bailey je podobného názoru?
Můžete se ho zeptat osobně. Od 14. do 21. října bude v Praze pobývat
na oficiální pozvání Českého rozhlasu. Chystáme křest desky plus několik
koncertů po republice, moc se na to těšíme. Ovšem kazetu s nahrávkou jsem mu
samozřejmě už před časem poslal. Vzápětí mi přišel mail tohoto znění:
"Koncert se vyvinul skvěle, i když jsme neměli žádnou zkoušku a sešli se
vůbec poprvé. K neuvěření!" Když to napíše on, tak to platí. Bailey není
žádný zajda.
To věru ne, jazz hraje už pětapadesát let a na pódiích se
potkal s leckým, včetně Gillespieho, Hamptona nebo Quincyho Jonese. Vy jste s ním
nehrál?
Já mám pocit, že jsem s ním kdysi hrál nějaký záskok. Ale na to jsem si v tom
Přerově nevzpomněl, tam jsme k sobě přistoupili jako muzikanti, kteří se nikdy
neviděli.
Album Snové setkání je mimo jiné dokumentem o setkání
několika muzikantských generací. Vy sám byste mohl být Baileyho syn, vaši
spoluhráči z Tria by zase mohli být syny vašimi. Nebyl v tom problém?
Já myslím, že na věku nezáleží. V Přerově jsme se všichni
snažili přizpůsobit Bennymu, byli jsme doprovazeči a neměli ambici předvádět se
jako sólisté. Byli jsme skromní - a to je v jazzu velké umění. Ne každý jazzman
dokáže být pokorným a podřídit se. Ale když se to podaří, je to na hudbě znát.
Jaká je vlastně historie Tria Josefa Vejvody?
Trio jsem zakládal v době, kdy jsem jazz už řadu let nehrál. Někdo mi zavolal,
jestli bych si nechtěl zahrát v Německu na nějaké vernisáži. Namítal jsem, že už
nehraju a ani nemám kapelu, ale oni mě prostě chtěli. Tak jsem zavolal Mácovi
Štajnochrovi a ten přivedl Kryštofa Marka. Zjistili jsme, že jsme na stejné struně,
a pak už se nám zdálo hloupé přestat. Tím spíš, že v Německu jsme museli hrát standardy, ale hned po návratu do Prahy jsme velmi přirozenou cestou
vytvořili vlastní repertoár. Nakonec jsme v triu natočili i desku s názvem One Minute
Dance, která je stylově hodně kontrastní k tomu, co jsme udělali s Bennym. Snad taky
brzy vyjde.
Mluvili jsme tu o jazzovém mládí, zajímalo by mě, jaké
perspektivy má dnes generace mladých jazzmenů v porovnání s tím, co jste v jejich
věku mohl dosáhnout vy?
Dneska jsou možnosti nesrovnatelně větší. Mladí mají velkou výhodu v tom, že se
můžou snadno dostat k materiálům, které pro nás neexistovaly. A pokud je současně
muzikant organizačně schopný, může si sehnat spoluhráče z celého světa. To my
byli rádi, že jsme absolvovali pár festivalů a navázali vůbec nějaké kontakty.
Ale vy jste měl v době, kdy jste začínal, také jednu velkou
výhodu. V roce 1966 jste jako jednadvacetiletý nastoupil do slavné kapely SHQ Karla
Velebného.
Když je člověk ve správném čase na správném místě, stát se
může ledacos. V polovině šedesátých let emigroval bubeník Milan Mader a Velebný mi
nabídl místo v SHQ. To byla výzva. Nebýt té nabídky, jazz na tak vysoké úrovni
jsem možná nehrál.
Velebný vás prý přivedl i ke komponování?
Kája měl snad každý druhý měsíc natáčení v rádiu a byl tak kamarádský, že
občas na zkoušce řekl: "Pánové, blíží se natáčení, napište každý
nějakou písničku." Ta důvěra, vložená do spoluhráčů, byla velmi
inspirativní, proto jsem začal psát. S prvními pokusy mi Kája navíc pomáhal a za to
jsem mu nesmírně vděčný.
Ve svém Triu také nutíte spoluhráče komponovat?
Neřekl bych, že nutím, ale Velebného vzor ve mně zůstal hluboce zakořeněný.
Všechno v kapele se snažím dělit na tři díly, repertoár i honoráře.
V 70. a 80. letech jste byl patnáct let členem Tanečního
orchestru Československého rozhlasu a tím pádem i personálně totožného Jazzového
orchestru Československého rozhlasu. Přiznám se, že si nedovedu dost dobře
představit situaci muzikanta, který ráno natáčí popík a večer náročný jazz.
Nebyla to trochu schizofrenní situace?
Je pravda, že tenkrát byla muzika žánrově hodně rozvrstvená, muzikanti z různých
hudebních stylů se mezi sebou často neměli rádi. Já ale do TOČR nastoupil hlavně
proto, že tam byli vynikající jazzmeni a že jsme měli šanci sestavit si jiná
seskupení. Taky jsme měli čas vždycky ve stejnou dobu a dát dohromady
ansámbl nebyl problém. V rozhlase tak mohly vzniknout skvělé kapely, jako Jazz
Cellula, Karel Růžička Quartet. Ale on i ten TOČR po sobě zanechal spoustu dobrých
nahrávek. Když nás vysílal Willis Conover, asi jsme něco uměli.
Encyklopedická vsuvka pro méně obeznámené čtenáře: Willis
Conover byl americký rozhlasový publicista, od roku 1954 vysílající pořad Music USA,
který měl celosvětový význam pro popularizaci jazzu.
Conover byl pro nás bůh, který nám dával jazzovou potravu. Tenkrát nebyla možnost
studovat jazz, žádné školy neexistovaly. Tak jsme si nahrávali pořady Willise
Conovera a podle nich se pak učili jazz sami hrát. Ale abych se vrátil k otázce... O
schizofrenii bych nemluvil, bylo to tak, že pop nám vydělal trošku peněz a my měli
čas a klid na to, hrát si své buď v malých, nebo ve velkých
kapelách. Navíc byla možnost komponovat. Tenkrát jsem začal psát i pro big band.
Vedle působení pod křídly Čs. rozhlasu jste v té
době mohl spolupracovat prakticky s každým, kdo u nás v jazzu něco znamenal, včetně
Růžičky, Décziho, Stivína, Daška. Zní to skoro idylicky. Jaká to byla doba?
Obecně se traduje, že režim nechával jazzové muzikanty na pokoji.
Určitě jsme měli štěstí, cenzura se nás tolik netýkala, a když, tak v
maličkostech, kterým jsme se mohli zasmát. Větší trable byly s Pragokoncertem. Jeho
úředníci za nás jednou odepsali pořadatelům v zahraničí, že naše kapela bohužel
nemá čas na jejich festival přijet. Když jsme na to samé místo přijeli napřesrok,
slyšeli jsme ze všech stran, jaká je to škoda, že jsme loni
nemohli. A my ani netušili, že nás někam pozvali. Jindy jsme s Emilem Viklickým,
Frantou Uhlířem a Joem Newmanem, skvělým americkým trumpetistou, hráli v Praze a pak
dostali pozvání na koncert do Rakouska. Na hranicích vyšlo najevo, že moje výjezdní doložka se týká Německa a ne Rakouska. Hodiny nás tam dusili,
až v pět ráno Emil povídá, že je zvědavý, jak to druhý den rozmáznou v
rakouských novinách. Byla to doba kauzy Jazzová sekce... Ta Emilova poznámka je
rozhýbala, hned volali na ministerstvo a nakonec jsem dostal výjimku.
Ve své kariéře jste se ve studiu či na pódiích potkal s řadou
světových jazzových es, například s Johnem Surmanem, "Tootsem" Thielemansem
nebo Tonym Scottem. Které té spolupráce si s odstupem let považujete asi nejvíc?
Docela rád vzpomínám na Tonyho Scotta. Ten přijel do Prahy zrovna v
době, kdy Karel Velebný havaroval - stihli jsme ho jen navštívit v nemocnici a pak
šli rovnou na pódium. Taky bez zkoušky. Nedávno ten koncert opakovali v televizi a
bylo úžasné sledovat, jak Tony dovedl vyhecovat spoluhráče, v tomto případě Luďka
Švábenského nebo Káju Vejvodu, k výkonům, které by asi normálně nepředvedli.
Někteří jazzoví sólisté jsou zkrátka osobnosti a na ostatní nezívají. Udělají
atmosféru. Napadá mě ještě Sonny Costanzo. V rádiu mám od něj nahrané dvě
skladby, které jsem napsal pro své dcery, a Sonny mi na nich troubí sólo. Taky
Thielemans "hochy z východu" nepodceňoval, všechno bylo na kamarádské
bázi. Nebo Dave Friedman, vynikající vibrafonista...
Jak vás tak poslouchám, muselo pro vás být začátkem
devadesátých let hodně těžké opustit jazzovou scénu a stát se
"správcem" hudebního dědictví vašeho otce...
Trochu mě to mrzelo, ale člověk nemůže stačit všechno. Táta ve světě docílil
něčeho, co se málokomu kdy podaří, a já to nechtěl nechat ladem. Jeho odkaz byl
rozsáhlý a byl by hřích dělat, že neexistuje. Udělal
jsem pro to maximum, co jsem mohl, jenže to zabralo deset let práce.
Je zvláštní, že muzikantské geny jste podědil po předním
autorovi české lidovky. Jak se vlastně váš tatínek tvářil na to, že máte trochu
jiné stylové "vyznání"?
Rozhodně mě nijak neovlivňoval. Já vyrůstal na konzervatoři mezi jazzmeny a jazz mě
naprosto pohltil. Nedovedl jsem si představit, že bych se bez něj v životě obešel.
Kdybych měl možnost pokračovat v rodinné tradici, kdo ví, třeba bych už tenkrát
dělal jinou muziku než jazz. Jenže mně se nemohlo stát to, co tátovi, kterému jeho
otec a můj děda předal kapelu. Táta byl totiž nucen svůj orchestr rozpustit už v
roce 1948. Rušily se živnostenské listy a jeho kapelnická
živnost padla. Dokonce musel jít dělat do fabriky. Autor Škoda
lásky pracoval devět let jako skladník v ČKD.
Je pěkné, že jste k jeho odkazu nepřistoupil jako archivář,
ale jako aktivní muzikant. Tím jste tedy rodinnou tradici nakonec přece jen zachoval.
Spíš bych řekl prodloužil. Já už jsem v našem rodu čtvrtá
generace, která se zabývá hudbou, a tomu archivářství se věnuje hlavně můj
brácha Jaromír a trochu i Jiří. Já jsem se rozhodl, že tátu tak trochu napodobím.
Udělal jsem dva orchestry, jako měl on. Jednak dechovou kapelu a pak Salonní orchestr,
kterému táta říkal "štrajch". Repertoár těch souborů se skládá z
otcových nejslavnějších, ale i z méně známých skladeb. Hrajeme samozřejmě taky
věci jiných autorů.
Jak reagují skalní dechovkáři na to, že jim hraje jazzman?
Ohlasy jsou skvělé. Teď jsem hrál se Salonním orchestrem na Kmochově Kolíně a
úspěch byl velký. Starostka Kolína dokonce dostala nadšené dopisy, jeden z nich od
Američana, který má snad všechny moje desky. Je zázračné pozorovat, jak ve světě
platíme za dechovkovou velmoc. O to smutnější je, že Česká televize tu hudbu skoro
nenávidí, nevěnuje se jí a nevysílá ji. Tomu nerozumím.
Možná je to tím, že pořady s touto hudbou se vyznačují,
mírně řečeno, jistou nenápaditostí.
Souhlasím, ale proč to má odnést ta hudba? Vezměte si, že jistý
Ernst Mosch, což byl geniální muzikant a ještě geniálnější obchodník, prodal v
Německu čtyřicet milionů nosičů s českou lidovkou! Slyšíte dobře, čtyřicet
milionů. Měl v Čechách své lidi, kteří mu vybírali nejhezčí a nejslavnější
české písničky. Pak si je odvezl do Německa, dal jim jiný název a nechal je znovu
otextovat, až málokdo tušil, že slyší českou hudbu. Došlo to tak daleko, že ten
Mosch hrál s dechovkou v Carnegie Hall, což mu může závidět leckterá popová
hvězda.
Vzhledem k tomu, že váš otec zemřel až koncem osmdesátých
let, měli jste dost času na společné muzicírování. On prý hrával na křídlovku a
housle - nezkusili jste někdy něco napsat společně?
Jako kluk jsem s tátou hrával, i když už to nebyla jeho kapela, ale vzpomínám, že
mi dával radu: " Kdybys někdy něco psal, tak nezapomeň na hezkou melodii,
dynamiku a rytmus." Ale za tátova života mě ani ve snu nenapadlo, že budu jednou
psát polky, valčíky, dokonce pochody. Až když zemřel, napsal jsem pár
věcí, které měly docela úspěch. Založil jsem si tedy vlastní hudební
nakladatelství a rozesílám po světě svoje skladby. Ať posoudí posluchači, jestli
to dělám dobře nebo špatně. Ale snad jsem se do tátova stylu trochu trefil, i když
on mi nasadil laťku tak vysoko, že ji asi nikdy nepřeskočím.
Obloukem se nyní můžeme vrátit k pánovi, o kterém jsme si
povídali hned na začátku našeho rozhovoru. Ví Benny Bailey, kdo napsal Beer
Barrel Polka?
Já myslím, že ano, i když jsme o tom nikdy nemluvili. Škoda lásky
je ale písnička, kterou si celý svět přivlastňuje a ne všichni vědí, že ji
napsal můj tatínek. Je to jistě i tím, že otec byl neskutečně skromný člověk,
kterému nikdy nešlo o peníze. Byl rád, že se jeho hudba hraje, ale absolutně
nevěděl, jak věci fungují, co jsou třeba nakladatelská nebo autorská práva. Kdyby
tomu všemu rozuměl, byl by na tom za svého života asi mnohem líp.
MILAN ŠEFL
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |