číslo 35/2001 |
|
Tipy ČRo |
|
Úterý
28. 8. 2001 - VLTAVA - 17.00
Světla a stíny baroka (20)
Je zajímavé, že se barokní filozofie rozvinula ve střední Evropě hlavně v českých zemích, především v Praze. Zde se mezi lety 1630-1680 vytvořilo díky španělským podnětům soběstačné filozofické prostředí žijící ze svých vlastních myšlenkových zdrojů víceméně nezávisle na podnětech, které sem přicházely ze západní Evropy. To je v dějinách našich zemí ojedinělý jev, jenž překvapuje tím více, že se rozvíjí během třicetileté války a v těžkých desetiletích po ní následujících, v podmínkách, které nebyly rozvoji kulturních snah jistě příznivé. Vysvětlení třeba hledat v horlivé snaze katolické strany obnovit pod svým vedením jednotu křesťanského světa rozlomenou na počátku novověku vznikem protestantismu. České země hrály v úvahách protireformačních činitelů nemalou úlohu, protože byly považovány za jakési nástupiště k získání protestantského severu. Cílům katolické reformace měly sloužit i nástroje ideové - obnova teologie a prohloubení studií filozofických. To vše vedlo v českých zemích, v podmínkách - jak řečeno - nepříznivých, k nebývalé koncentraci a vzepětí duševních sil. - Tolik autor dnešní přednášky v úvodu k nejobsáhlejší části své objevné knihy (Stanislav Sousedík: Filozofie v českých zemích mezi středověkem a osvícenstvím. Praha, Vyšehrad 1997), v níž se věnuje právě českému filozofickému baroku, které je také tématem jeho rozhlasové přednášky. |