TVÁŘ
ZA MIKROFONEM
Marcela Antošová, redaktorka ČRo Brno
Vaše cesta k mikrofonu?
Moje cesta k mikrofonu vedla přes filozofickou fakultu: vystudovala jsem
obor sociologie a přihlásila se ke konkurznímu řízení na redaktorské místo v
Českém rozhlase v Brně. Musela jsem se naučit úplně všechno: od mluvení na
mikrofon, přes záležitosti tehdy fungujících rozhlasových technologií. Po několika
měsících jsem z Brna mohla vysílat Mikrofórum a po dalších letech učení jsem
vytvářela pro stanici Vltava pořad Dveře dokořán. Tento pořad a lidé kolem něj
mne naučili pro rozhlasáka to nejpodstatnější - jeho součástí byla nejen
rozhlasová kompozice, ale také hovory o hudbě, poezii a dalších uměních, ale také
o životě. "Měřilo" se každé slovo, hlídala se každá nota. Pracovalo se
v týmu a pracovalo se s velkým nasazením v tehdy velmi silné konkurenci tvůrců, jako
byli Ota Nutz a další.
Vaše rozhlasová "nej"?
Jsou to lidé, které jsem poznala díky rozhlasu. A mám-li hovořit o
oceněních mé rozhlasové práce, vážím si dvou: v roce 1990 jsem byla oceněna za
pořad Společnost se syndromem strachu, který byl natočen v prosinci roku 1989 a
sledoval fenomén, který mě jako vystudovaného sociologa mimořádně zajímal. Tato rozsáhlá kompozice, ve které vypovídali herci, malíři, sociologové,
filozof i tzv. obyčejní lidé, byla dokonce živě vysílaná, což se u kompozic dělá
jen mimořádně. Během pořadu do vysílání telefonovali posluchači a sdělovali
svoje názory na problém strachu.
Kouzlu živého vysílání jsem zcela propadla - osm let na stanici Praha
Host do domu, v Českém rozhlase Brno pořady Apetýt a Rendez-vous.
Moje "nej" z poslední doby je dokumentární kompozice o mimořádné osobnosti
české kultury Eduardu Ingrišovi, o němž se u nás téměř nic neví (v roce 1948
odešel do Jižní Ameriky). Měla jsem možnost získat zcela unikátní a u nás dosud
nepublikované zvukové i písemné dokumenty. Pořad byl vysílán letos v dubnu na
stanici Praha a měl ohromný ohlas - ještě měsíc po premiéře
mi přicházely dopisy od lidí, kteří se s Ingrišem potkali. Nikdy jsem žádnému
pořadu nemusela věnovat tolik času - trvalo tři měsíce, než tento pořad vznikl.
Co vás drží nad vodou?
Nad vodou mne drží: plavání, můj jorkšírský teriér Yenkie a svoboda ve všech
směrech.
(reé) |