číslo 38/2001 |
|
Rozhlasová publicistika |
|
FONOGRAM
Sláva některých gramofonových firem
nepřežila nástup elektrického způsobu natáčení desek. Dnešní sloupek je
věnován jedné kdysi velice významné německé firmě, na jejíchž gramodeskách
vycházely také snímky českých umělců. Některé z nich uslyšíte ve zvukové
podobě Fonogramu 18. září ve 21.04 na stanici ČRo 2 - Praha.
Profil gramofonové firmy Beka
I když po dobu téměř třiceti let byly gramodesky firmy Beka jednou z nejvýznamnějších značek nejen v Německu, ale i v celé řadě evropských a dokonce i asijských zemí, je o této etiketě dnes známo poměrně málo. Podívejme se tedy na historii této kdysi slavné značky. Etiketu Beka přivedla na svět německá firma pánů Bumba
a Koeniga, kteří jí také propůjčili začáteční písmena svých
příjmení. Jejich v roce 1904 založená gramofonová společnost dostala název Beka-Record
GmbH a získala práva na distribuci gramodesek ve Velké Británii, Číně, Japonsku
a Severní Americe. V roce 1906 již byla jednou z největších exportních firem na
světě, která se ve své inzerci chlubila německými, francouzskými, anglickými,
italskými, portugalskými, španělskými, ruskými, rakouskými, maďarskými,
švýcarskými, dánskými, arabskými, tureckými, hindustánskými, tamilskými,
malajskými, čínskými a japonskými snímky. Na rozdíl od většiny gramofonových
firem, které obvykle používaly pro rozlišení rozměrů svých gramodesek a typů
nahrávek různé řady matričních čísel, rozlišovala Beka zpočátku
pouze druh snímků - jinou řadou čísel se například označovaly orchestrální,
jinou vokální či instrumentální nahrávky. Navíc desky Beka zpočátku
neměly ani zvláštní objednací čísla, obchodníci je tedy mohli objednávat pouze
podle čísel matričních. Firmě Beka
byl v roce 1910 udělen patent na gramodesku o průměru 25 cm se zvýšenou hustotou
drážek, takže každá strana takové gramodesky mohla obsahovat dva tříminutové
snímky. Tyto gramodesky vycházely s dvoubarevnou etiketou Veni-Vidi-Vici a
lisovaly se pouze v Londýně a Berlíně. Od roku 1919 opět lisovala firma stovky nových titulů, a její nahrávací technici pilně natáčeli po celé Evropě. V Německu byla značka Beka uváděna pod reklamním sloganem "Die gute Volksplatte" a až do roku 1925 přebírala i snímky další německé gramofonové firmy Favorite (podobně na etiketě Favorite vycházela řada snímků, které předtím vyšly na značce Beka). Od roku 1924 konečně dostaly desky značky Beka vlastní katalogová objednací čísla. Na elektrické nahrávání přešla Beka v polovině roku 1926 - tyto snímky měly před matričním číslem označení písmenem W, později též znak libry. Zdá se, že přechod na elektrické nahrávání uspíšilo převzetí Lindströmova koncernu anglickou značkou Columbia v červnu roku 1926. Český repertoár na etiketě Beka obsahoval ve dvacátých letech ještě hlavně starší, předválečné snímky, ale v nové řadě matričních čísel s prefixem Bc se objevily i nahrávky skladeb K. Hašlera, J. Gollwella, R. Stolze či R. Benatzkého v rytmu one stepu, charlestonu, shimmy či fox-blues. Etiketa sice uváděla jako interprety vždy pouze "zpěv s doprovodem českosl. orchestru", vesměs ale zpěv obstarával opět V. Šindler a hudbu pan Hermann. Od roku 1928 dostala původně žlutá etiketa desek Beka červenou barvu a svou úpravou se přiblížila vzhledu etikety desek značky Parlophon, kterými byla asi o rok později úplně nahrazena. Značka Beka přestala v ČSR existovat v roce 1930, přičemž v přechodném období let 1929-1931 vycházela řada jejích původních snímků již i na etiketě Parlophon. Poslední evidovaná gramodeska značky Beka s českými nahrávkami má číslo Bč 457 a obsahuje písničky Já jsem viděl hezkou holku a Já mám holku od Odkolků, které za doprovodu německého saxofonového orchestru kapelníka Otto Dobrinta nazpíval barytonista Jan Fifka, emeritní člen pražského Národního divadla. GABRIEL GÖSSEL Obrazová dokumentace archiv autora Příště: Hudební doprovod "Vest pocket revue" |