Dlouhodobé investice Jana Simona
Když mluvíte o vrcholech - jeden osobní jste
vlastně nedávno dovršil: bylo vám pětatřicet let. Tento věk bývá považován za
určitý mezník, za počátek zralosti. Podíváte-li se zpátky, kterých svých
dosavadních úspěchů si ceníte?
V pětatřiceti je snad ještě trochu předčasné rekapitulovat. A taky si myslím, že
člověk by měl stát za každým činem, který dosud udělal, protože pokud něčeho
dosáhl, je to výsledek celého dosavadního snažení, souhrn jednotlivých vzájemně
se podmiňujících kroků. Mohl bych asi jmenovat nějaký nahrávací projekt, domácí
koncert či zahraniční turné, ale pokud by jim nepředcházela řada drobných kroků,
většinou by se neuskutečnily. Svou kariéru nevnímám jako
výstřel z děla; mám před sebou cíl, ideu, a postupně je naplňuji. Možná to v
krátkém horizontu nepřináší patřičné efekty, ale dlouhodobě se systém
osvědčuje.
Co třeba míníte těmi okamžitými efekty?
Když přijde nabídka na nějaký koncert či nahrávku, lze ji hodnotit z několika
aspektů. Buď na tom zbohatnete - což se v naší branži nestává nijak často - ,
nebo shledáte, že si tím můžete vybudovat určité zázemí. Říkám tomu
dlouhodobé investice. Před takzvaně rychlými penězi nebo okamžitými efekty dávám
přednost druhé možnosti. Jakákoliv investice, která je
zásadního charakteru, se vrací nejdřív za šest až sedm let, což vám potvrdí
každý dobrý podnikatel. V umění je to vlastně dost podobné. Dlouhodobé budování
image se vyplatí, navíc je to užitečné i z čistě profesního
hlediska. Když si soustavně budujete repertoár, mnohé z nastudovaných skladeb hned
neuplatníte, počítáte spíš s postupným vytvářením repertoárového zázemí. Ale
pak nastane situace, kdy "motyka spustí" - a vy máte díky tomu co nabídnout.
Máte už dnes úctyhodně rozsáhlý repertoár - od romantiků až
po dvacáté století. Potvrzují to také kompakty, které jste dosud nahrál. Ze
kterého máte největší radost?
Řekl bych, že jsem si dosud každým projektem vyplnil určitý sen. Platí to už pro
jeden z mých prvních CD v roce 1995,který byl oceněn na MIDEM 1996 "Cannes
Classical Award" - Schulhoffovy klavírní koncerty, které jsme nahráli s
rozhlasovými symfoniky a s Vladimírem Válkem. Tehdy to vlastně začalo, byl to můj
první komplet. A loni jsem pracoval na fantastickém projektu - na
kompletu Beethovenových klavírních koncertů. To je myslím pro každého pianistu
výzva tak zásadní, že když ho potká v necelých pětatřiceti, je to úžasný.
Platí to i pro chopinský komplet s Pražskou komorní filharmonií a Jiřím Bělohlávkem, ve všech ?případech šlo o podstatné interpretační úkoly a budu
na ně vzpomínat vždycky rád. Ať už na studium repertoáru, či na práci ve studiu.
Nahrávání je pro mně vůbec zážitek, který z běžné přípravy neznám: hned si
mohu poslechnout třeba i část nahrávky a mám tak okamžitou
kontrolu a konfrontaci, jak se liší moje představa od reálného zvuku.
Na jaké nahrávání se chystáte teď?
Na to teď nejsem schopen konkrétně odpovědět. Každý následný nahrávací projekt
by totiž měl být kvalitativně dál než předchozí. A vymyslet něco, co je
minimálně stejně náročné a kompaktní jako beethovenovské klavírní koncerty, to
se mi zatím jeví dost obtížné.
Máte oblíbeného autora nebo slohové období?
Dost se to proměňuje. Když se detailně zabývám některým autorem a
snažím se projekt dotáhnout do konce, v té chvíli je mi nejblíže právě on.
Samozřejmě, ne vždy studuji jen ty skladby, které bych si sám vybral, musím brát
ohled i na poptávku zadavatele a hudebního trhu. Ale v momentě, když se rozhodnu pro
konkrétní skladbu, je to už moje interní záležitost. Musím tu věc hrát stejně
zaujatě, jako bych si ji zvolil sám. Takže asi nedokážu jmenovat nejoblíbenějšího
autora. Jistě, Chopin, Beethoven, Brahms .to asi pro mně budou vždycky určitými
dominantami, cítím se s nimi dobře, však mě také dřív považovali především za
chopinovského interpreta. Ale v okamžiku, kdy si vyberu jakéhokoliv jiného autora,
musí to pro mně být Chopin.
Před časem jste nahrál pozoruhodný kompakt s Gershwinovými
skladbami - je na něm Rapsodie v modrém, Američan v Paříži, Klavírní koncert F -
Dur. Máte blízko také k jazzu?
Mám, a vděčím za to rodině. Můj otec má - vedle aktivní pianistické a
skladatelské činnosti - za sebou i periodu řízení jazzového orchestru. Svého času
vedl činoherní orchestr Národního divadla a já jsem jako malý kluk trávil na
zkouškách tohoto tělesa dlouhé hodiny. Slyšel jsem jazzmany jako Jiří Stivín,
Vláďa Žižka, Karel Vejvoda, Svatopluk Košvanec, a další. Není divu, že se mi to
zarylo pod kůži. Já mám vůbec rád muziku dvacátého století, inspirovanou
jazzem. Obdivuji zvláště velkokapelový jazz. Mám rád Gershwina, Stravinského,
Hindemitha, Bernsetina a další skladatele - jak říká šéfdirigent Válek - téže
krevní skupiny. Mimochodem, právě na tomto základě začala má interpretační
spolupráce s Vladimírem Válkem: V roce 1989 jsme natáčeli pro
Panton otcův klavírní koncert, což je hudba přímo prošpikovaná jazzovými
elementy. Byl to vůbec můj první nahrávací projekt.
Jistě jste jej hrál i veřejně, jak na něj reagovalo publikum?
Hrál, bylo to před několika lety v rámci abonentního cyklu SOČR. Publikum přijalo
koncert velmi dobře, stejně jako například Requiem, jehož autorem je rovněž můj
otec. To je skladba pro dva jazzové orchestry, sbor, dva sólisty a varhany a vyšla i na
CD, který se dobře prodává. Záznam tenkrát dělala i Česká
televize.
To nebývá u soudobé hudby zrovna obvyklé.
Myslím, že je to dáno tím, že ta skladba je inspirovaná hudbou, jakou
slyšíte na ulici nebo vnímáte v každodenním životě. Není to jakési abstrahované
umění, které si vytvoří svůj vlastní mikrosvět. Podle mne je obecným problémem
současné hudební tvorby, že někdy nerespektuje komunikační řetězec. V momentě,
kdy se podaří najít společného jmenovatele mezi autorem a příjemcem, kdy to není
jen vnitřní výpověď, ale bere ohled na adresáta, publikum skladbu přijme.
Když jste se před sedmi lety stal sólistou Českého rozhlasu,
byla ve smlouvě, kterou jste s rozhlasem uzavřel, formulace o "vzájemném
propůjčování dobrého jména". Jak se to konkrétně dělá?
Když veřejně vystupuji - a nejen na koncertním pódiu - snažím se doma i v
zahraničí prezentovat, že jsem sólistou Českého rozhlasu. Věřím, že to posiluje
pozitivní image této instituce. Lidé samozřejmě vnímají existenci rozhlasu, ale je
dobře, když si zároveň uvědomí, že se stará ještě i o
jiné věci než jen o vysílání. Například že systematicky spolupracuje s určitými
umělci. Na oplátku mi zase rozhlas umožňuje realizovat určité projekty, zejména
nahrávací, na které bych jinak jen těžko dosáhl.
Vás vztah k rozhlasu, konkrétně k rozhlasovému symfonickému
orchestru, se nyní velice upevnil - nedávno jste se stal správním ředitelem SOČR.
Měl jste pro přijetí této funkce osobní motivace?
Rozhodnutí, že nabídku šéfdirigenta Válka přijmu, způsobilo dost velké
překvapení, vždyť i mně nejdřív přišla ta možnost trochu paradoxní; nikdy jsem
o manažerskou funkci neusiloval. Považuji to však za určitý morální závazek vůči
rádiu, které mi v minulosti hodně pomohlo. Umožnilo mi prezentovat některé projekty,
vděčím mu za určitou pozici v kumštýřském světě. Mám
radost, že se teď naskytla možnost to splácet touto cestou. Navíc nejsem typ, který
by vydržel sedět čtyřiadvacet hodin denně u piána, mám nutkání se v hudbě
angažovat i jinak. A tohle je příležitost i výzva, které za to stojí. Nechal jsem
si všechno projít hlavou, vyjasnil si s ředitelem rozhlasu a
šéfdirigentem stanoviska i vzájemná očekávání a nakonec přijal.
Jaké je vaše pole působnosti?
Správní ředitel má samozřejmě - jak jinak - řadu úkolů správních. Například
definovat a v praxi realizovat vztahy orchestru k jednotlivým útvarům Českého
rozhlasu, domluvit se s ostatními šéfy, aby provoz, konkrétně třeba natáčení pro
stanici Vltava, fungoval bez problémů. Především však mám úkoly na ekonomickém
úseku: koordinovat potřeby a možnosti orchestru tak, abychom se
"vešli" do daných ekonomických podmínek. Současně s tím ovšem také
hledat nové ekonomické zdroje. To patří k mým prioritám. Vstupuji do nové funkce
obtížen vědomím, co orchestr v současné době nejvíc potřebuje.
A co nejvíc potřebuje?
Především posílení ekonomiky. Český rozhlas nám dává bezpečí existence,
jistotu, že máme pro každý rok určité provozní peníze. Myslím, že málokterý
náš orchestr se může pochlubit takovým zázemím. Ale přesto naléhavě potřebujeme
víc peněz. Například proto, abychom si mohl dovolit zvát
exkluzivní hosty. To se totiž dá jen velmi těžko realizovat z rozpočtových
prostředků, protože honorářové požadavky zahraničních umělců jsou nad naše
možnosti. A pokud chci dostat na pódia lidi určitého formátu, musím pro to získat
finanční prostředky. Potřebuji je rovněž na zlepšení
platových podmínek členů orchestru, na zajímavé zahraniční zájezdy, a tak dál.
Pro tohle všechno je třeba získat sponzory; co si budeme povídat - bez sponzorské
podpory se dnes už obejde jen málokterá umělecká instituce.
Co může orchestr sponzorům nabídnout?
Myslím, že náš orchestr disponuje určitým propagačním potenciálem, který
žádné jiné těleso nemá. Vazba s Českým rozhlasem totiž dává pro případné
sponzorské partnery značný prezentační prostor, kterého bylo dosud využíváno jen
velmi poskrovnu.
Orchestr si určitě zaslouží spolehlivé sponzorské partnery, a
ti zas na druhé straně vzhledem ke kvalitám SOČR rozhodně nepřijdou zkrátka.
Myslím, že orchestr je teď umělecky na tak vysoké úrovni, jako nikdy předtím.
Podává v současné době výkony, které obstojí na kterémkoliv prestižním
světovém pódiu, což je nesporně především zásluha šéfdirigenta Vladimíra
Válka. Dokladem kvality a rostoucí prestiže je například i to, že na letošním
Pražském jaru byly právě rozhlasovým symfonikům svěřeny oba
zásadní koncerty - zahajovací i závěrečný.
Tvrdíte, že na zájezdy do světa je třeba peněz, ale do
zahraničí se přece jezdí spíš vydělávat, ne?
Koncerty v zahraničí bych v zásadě rozdělil na dva typy: na jedněch se vydělává,
prostřednictvím druhých si orchestr nebo sólista zvyšuje prestiž. Málokdy funguje
obojí současně. Kdybychom například dostali nabídku na vystoupení v Carnegie Hall,
neptám se, za kolik a za jakých podmínek to bude, ale rychle seženu sponzora, aby tam
SOČR dopravil. Ale pokud budeme hrát na kolonádě malých
lázniček v Německu, ve Francii či kdekoliv jinde, první moje otázka bude o
honoráři a ještě se budu ptát, zda to vystoupení nepoškodí prestiž orchestru. To
je neméně důležité.
Zmínil jste platy členů orchestru...
To je palčivá otázka, a nejen u nás. V této souvislosti bych rád dal
k lepšímu jednu názornou "veselou historku z natáčení". Jako povzdech, ale
i jako naznačení cíle, jehož bychom chtěli jednou dosáhnout. Mám kamaráda,
violoncellistu Berlínské filharmonie, který spolu s ostatními cellisty tělesa hraje v
rámci svého úvazku také v komorním souboru "12 cellistů Berlínské
filharmonie". A tomuto souboru přišla nedávno lukrativní nabídka na turné do
Japonska. Každý hráč by měl za jeden koncert 3000 marek, za patnáct koncertů celkem
45 tisíc. Jenže pánové se poradili a rozhodli, že na ten zájezd nepojedou, protože
jim zasahuje do dovolené. Což vypovídá cosi o finančním zázemí berlínských
filharmoniků - nějakých pětačtyřicet tisíc marek je nemůže přimět, aby si
sáhli do osobního volna... Já vím, potrvá dlouho, než i členové našich
špičkových orchestrů budou dobře zaplaceni. Finanční zázemí, které jim dá
možnost svobodné volby, jestli na ten či onen "kšeft" půjdou, nebudou mít
ještě dlouho. Ale musíme na tom pracovat už dnes. Když se nám podaří získat pro
orchestr lepší finanční pozici, bude to nejen k jeho dobru, ale i ku prospěchu celé
naší kultury. Vždyť SOČR patří k významným velvyslancům republiky v zahraničí
a zaslouží si, aby ji mohl reprezentovat na důstojné úrovni.
Za dveřmi je nová sezóna Symfonického orchestru Českého
rozhlasu. Bude pětasedmdesátá, jubilejní. Na které koncerty se osobně těšíte?
Především na zahajovací, věnovaný výročí vzniku orchestru. Bude 2. října,
přesně v den, kdy se před 75 lety po prvé rozezněl rozhlasový orchestr. Koncert, na
němž orchestr provede Dvořákovy Svatební košile, natáčí i Česká televize.
Upozornil bych dále zejména na další dva koncerty, významné především z hlediska
účinkujících hostů: v březnu vystoupí se SOČR houslista Viktor
Treťjakov, v dubnu violoncellista Mischa Maisky. Oba posílí kredit rozhlasových
symfoniků. Tyto tři večery tvoří zásadní pilíře sezóny a budou určitě velmi
přínosné pro pražský hudební život vůbec. Nakonec - rád bych se trochu
připomněl i já: 27. listopadu hraji v rámci abonentního cyklu Druhý
koncert Sergeje Rachmaninova pro klavír a orchestr.
Na říjnovém zahajovacím koncertě bude "pokřtěn" i
nový kompaktní disk orchestru, Smetanova Má vlast. Jde o nahrávku z letošního
Pražského jara, kde SOČR řídil Vladimír Válek. Jaký je tu podle vás
interpretační přínos orchestru a jeho šéfdirigenta?
Na to se těžko odpovídá. Nejhůř jsou na tom skladby zatížené tradicí, přičemž
slovo tradice je často zaklínadlem, někdy se dokonce užívá s téměř hanlivým
přízvukem, a přitom může být klíčem k interpretaci. Myslím, že přínos - ale
raději bych tužil slova postoj - Vladimíra Válka k této skladbě, je především v
tom, že se snaží přečíst, co je v partituře. Tam vidím hodnotu jeho výkladu,
největší osobní vklad. Respekt k tomu, co je v notách. Pořád
se ve spekulativní rovině mluví o interpretačních koncepcích, ale pořádně
přečíst, co je napsáno v partituře, to každý nedokáže.Ostatně si vzpomeňte, že
Válkův výkon na Pražském jaru byl vysoko ceněn i pro preciznost provedení. A jestli něco dělá orchestr orchestrem, pak je to právě hráčská
disciplina,kterou dirigent dokáže orchestru dlouhodobou systematickou prací vybudovat.
Myslím, že právě na Mé vlasti je to výrazně slyšet. Přiznám se, že mně osobně
jako interpretovi je Válkovo pojetí vždycky blízké; kdyby
nebylo, nevydrželi bychom dvanáct let systematicky spolupracovat.
Vraťme se ještě na skok k létu: co máte v přírodě
nejraději?
Pocit, když vylezu na vrchol kopce. Když si nahoře na
chvíli sednu a dívám se dolů, na krajinu, domy, lidi, auta. Ten pohled
mi dává pohodu a vyrovnání. Víc si uvědomuji, že i já jsem
součástí celkového koloběhu, i když nepatrnou, a vlastně nic není tak tragické,
abych se z toho hroutil. Svět byl beze mne a zas beze mne bude. Ale když už je mi
souzeno, abych se pohyboval právě teď a tady, měl bych něco zanechat, pozitivní
stopu. Nějak přispět, aby kolečka mechanismu života do sebe zapadala a fungovala co
nejlíp. Každý z nás je jen malé kolečko a jako takový je pomíjivý, ale když
vypadne, celé soukolí se může zarazit. Z toho všeho pro mně
vyplývá nejen nepatrnost, ale i důležitost každého jedince. Ale to jsem si nějak
zafilosofoval! Přitom jsem chtěl jenom říct, že mívám-li pocity příjemné
vyrovnanosti, pak nejspíš v přírodě. Právě tam si uvědomuji, jaká je škoda, že jsme náš život příliš podřídili ekonomickým pravidlům,
že skoro všechno přepočítáváme na peníze. Uvažujeme až moc pragmaticky a spousta
hodnot i zážitků se nám ztrácí, uniká mezi prsty. Někdy i umění... |