Čtvrtek 4. 10. 2001 Český rozhlas 3 -
VLTAVA - 10.30 hodin
Fantastická hudba
Hudba sama o sobě je bezesporu artefaktem, který si
výše uvedenou charakteristiku nese geneticky zakódovanou - v tomto případě se jedná
o fantastickou hudbu pro klarinet, saxofon a klavír. Podtitul praví, že jde navíc o
hudbu francouzskou. Z pohledu autora bukletu k titulu, který vznikl ve studiu Českého
rozhlasu v Brně, má francouzská hudba nezaměnitelný národní styl, který dostával
kontury v ranně barokní době a vyvíjel se v kontextu s evropskou hudební kulturou až
k napoleonské éře. V té době však stojí ve stínu vídeňské klasické školy a
podléhá italskému vlivu. Pak ale přišel Hector Berlioz, jediný velký francouzský
skladatel své doby a jeho vliv a jeho dílo vydrželo celé století. S ním přišla
zlatá éra francouzské hudby a prošla od Berlioze a Gounoda přes Faurého a Debussyho
až k Satiemu. Mezitím nastupují po stylově jednotné epoše, nové hudební proudy, z
nichž francouzskou větev zastupuje Skupina šesti, ačkoli společně vystupovala pouze
jeden rok. Darius Milhaud patřil k jejím nejvýraznějším hudebníkům a nesl
proměnlivý manifest takřka polovinu století. O Faurého k Satiemu existovaly ve
francouzské hudbě vedle sebe tři stylové podoby - pozdní romantismus ovlivněný
novoněmeckou školou, impresionismus a neoklasicismus. Hudbu těchto proudů,
prezentovanou díly Chaussona, Debussyho, Joliveta, Milhauda, Roussela, Messagera a
Francaixe, natočili klarinetista a saxofonista Günther Beugel z německého Ulmu
společně s klavíristou Pavolem Kováčem ze slovenských Piešťan.
(rfb) |