číslo 41/2001 |
|
Hudba |
|
TIP TÝDNE
Svobodná, expresivní, uhrančivá - Björk!
Islanďanka Björk Gudmundsdóttir se už svým debutovým albem
zařadila do zvláštní a nepříliš početné kategorie muzikantů, kteří nepatří
ani mezi rockové modly ani mezi popové celebrity, přesto vše, co udělají, nese
visačku události prvořadého významu. Je uznávanou skladatelkou a většinou kritiků
až adorovanou zpěvačkou. Dokonce i ti posluchači, kteří její hudbě nerozumí, ji
respektují. To je pozice, kterou se ve světě populární hudby může pyšnit jen pár
umělců. Nová deska Vespertine, k jejímuž vydání se Björk odhodlala vlastně
krátce poté, co ne zcela uspěla s kolekcí Selmasongs, doprovázející její herecký
debut ve filmu Dancer In The Dark režiséra Larse von Triera, je zatím
nejpodnětnějším albem zpěvaččiny kariéry. A to je co říci, vždyť přes svou
první sólovou desku, víceméně taneční titul Debut, a moderními technologiemi
poznamenané album Post, se před čtyřmi lety dopracovala k dokonalému cédéčku
Homogenic, jenž bývalo v recenzích právem zmiňováno jako její vrchol. Čas ukázal,
že šlo o předčasné soudy, Vespertine je dál: předkládá to, co jsme o
pětatřicetileté Björk již věděli, ale nabízí také leccos nového či spíš
ještě propracovanějšího, dotaženějšího. Zdá se, že Björk je nyní už zcela oproštěna od úvah o "prodejnosti" a komerčním ohlasu své práce. Přestože písně z Vespertine asi nebudeme slýchat z rádií, nemyslím si, že by se její hudba lidem vzdalovala. Kdo se na necelou hodinku odhodlá k soustředěnému poslechu, odnese si vzrušující zážitek. Kdo tak učiní podruhé, bude uhranut zvláštní, expresivní krásou. MILAN ŠEFL (Björk: Vespertine. CD, 56 minut. Vyd. Universal Music) |