TÉMA TÝDNE
Petr Nováček a Ivan Hoffman, Český rozhlas 1 -
Radiožurnál
Slučování jako trend
Unie svobody a Demokratická unie směřují k integraci. Není to
překvapivé v době, kdy slučování je obecným trendem. Spojují se banky,
automobilky, počítačové firmy, ale třeba i obchodní řetězce. Slučování je
dobrým způsobem, jak vyzrát na antimonopolní úřad, který dbá na udržení
soutěžního prostředí. Než svádět konkurenční boj, připadá velkým
podnikatelům efektivnější domluvit se, rozdělit si trh a vydělávat bez zbytečného
rizika. Podobně tomu je v politice. Než by strany obtížně soupeřily o voliče,
raději učiní kartelovou dohodu (příkladem budiž opoziční smlouva) anebo se spojí
do účelového bloku (čtyřkoalice), ve kterém se pak ještě slučují. Když po pádu
minulého režimu z ústavy zmizel článek o vedoucí úloze komunistické strany,
vzniklo na osmdesát různých stran. Demokracie se opírala o širokou pluralitu
názorů. Postupně ovšem strany mizí, voliči si od těch silnějších partají
nechali vysvětlit, že mnoho stran pouze zdržuje. Místo o politické pluralitě se
hovoří o politické roztříštěnosti. Politické soupeření je popisováno jako
politické hašteření. Koaliční vlády nejsou vnímány jako silné týmy, mající
většinovou podporu parlamentu a veřejnosti, nýbrž naopak jako týmy slabé, vnitřně
nejednotné, postrádající akceschopnost. Vypadá to, jako bychom se postupně obloukem
vraceli ke "starému dobrému pořádku", brzy se nám někdo pokusí
vysvětlit, že s tou "vedoucí úlohou" to vlastně nebyl špatný nápad,
problém že byl pouze v tom, že vedoucí úloha nebyla přiznána "správné"
straně. Stoupenci zužování politického spektra rádi uvádějí jako vzor
politického uspořádání Spojené státy anebo Velkou Británii. Stačí dvě strany,
pravá a levá, případně ještě jedna pro ty, co si neumějí vybrat. Pokud by takový
systém u nás dobře fungoval, proč ne? Otázka je, zda by fungoval. Čerstvý příklad
sousedního Polska ukazuje, že politický vývoj může probíhat v postkomunistické
společnosti i jinak. V posledních polských volbách se do parlamentu nedostaly dosud
vládní pravicové strany a vítěznou levici budou z opozičních lavic kontrolovat
strany, jejichž volební preference se ještě nedávno pohybovaly na hranici
statistické chyby. Polovina občanů přišla na to, že jejich zájmy nehájí ani
pravice, ani levice, a tak volili Občanskou platformu, Ligu polských rodin, stranu s
názvem Právo a spravedlnost či Sebeobranu vedenou předákem radikálních
zemědělských odborů. Polská zkušenost naznačuje, že když politické strany
nepřesvědčí voliče o schopnosti řešit problémy, otevře se prostor pro strany
jiné. Jinak řečeno nejde o to, kolik je stran, ale jak komunikují s občany, zda berou
zřetel na problémy, které lidi tíží. Slučování či rozdělování stran je
otázkou z oboru technologie moci. Se skutečnou politikou (starostí o věci veřejné)
nemá mnoho společného, pokud tedy pomineme skutečnost, že když se politikové místo
politiky věnují pouze technologii moci, jsou na nejlepší cestě, jak přijít o
zaměstnání..
Soukromí kontra bezpečnost
Teroristický útok na New York a
Washington vyvolal řadu otázek. Jednou z nich je obava o bezpečnost. Od
sebevražedných atentátníků, kteří jsou schopni využít k napadení civilizace
moderních technologií, lze očekávat doslova cokoli. Američané a s nimi celý
západní svět se ptají, jak je možné, že tajné služby neodhalily akci, která
musela být připravována dlouho předem a podílelo se na ní relativně hodně lidí.
Podle jednoho názoru tajné služby pracovaly špatně, podle jiného neměly dostatek
pravomocí. Důsledkem pocitu ohrožení je ochota mnoha lidí nenaléhat tolik na respekt
k soukromí občanů a dát tajným službám zelenou v přístupu k informacím, které
by jim pomohly odkrývat teroristy. Proti tomuto názoru se ovšem ozývají hlasy, že
omezit soukromí občana by bylo útokem na podstatu demokracie, teroristům že se
nemůžeme bránit vytvořením orwellovského státu, který kontroluje své občany.
Jednalo by se o stejné omezení svobody, pouze jinými prostředky. V uplynulém týdnu
se v Židlochovicích u Brna shodli soudci, že stát by měl zajistit bezpečnost
občanů, aniž by omezoval jejich práva a svobody, vypjaté atmosféry že by nemělo
být zneužito například odposlechem telefonních hovorů či zásahem do bankovního
tajemství. Podobně dopadla anketa ČTK mezi poslanci parlamentu. Shodují se, že
případné posílení pravomocí tajných a bezpečnostních služeb by nemělo omezit
občanská práva, někteří poslanci dokonce soudí, že vůbec není třeba pravomoci
rozšiřovat - jsou podle nich dostatečné. Asi bychom ani v situaci, kdy jsme vystaveni
dramatické zkušenosti s terorismem, neměli zapomínat, jak si naše bezpečnostní
služby počínaly v nedávné minulosti. Jednou se objevilo podezření, že jsou
neproduktivní, jindy náznaky, že svých pravomocí zneužívají, pak jsme
nevěřícně naslouchali informacím, ze kterých vyplynulo, že se tajné služby
špehují navzájem. Bývalý šéf BIS nenašel uplatnění ve státní správě a
odešel pracovat do kasina. Premiér se neshodl s prezidentem, zda útvary, sledující
mafiány, pracují špatně anebo dobře. Vedle otázky, jaké svěřit tajným službám
pravomoci, se tudíž musíme také ptát, komu ty pravomoci budou svěřeny a jak
kontrolovat, zda jich naši tajní agenti nevyužijí k něčemu úplně jinému, než je
odkrývání teroristických bratrstev. Jisté je, že by se kolem horké kaše nemělo
chodit dlouho, pokud nechceme riskovat například zkušenost s nějakými chemickými či
biologickými zbraněmi. Podle Světové zdravotnické organizace umožňuje teroristům
nejnovější technologický pokrok zabít těmito zbraněmi miliony lidí.
|