číslo 42/2001 |
|
Rozhlasová publicistika |
|
FONOGRAM
Skladatel populárních písniček a operet,
symfonické, baletní, scénické a filmové hudby, klavírní doprovazeč, aranžér,
dirigent malých tanečních souborů i velkých symfonických orchestrů, fotograf,
kameraman a vášnivý cestovatel - tím vším stačil být za svůj život jeden český
muzikant a dobrodruh, od jehož smrti letos uplynulo deset let. Některé z jeho
nejpopulárnějších písniček zazní ve zvukové podobě Fonogramu 23. října na
stanici ČRo 2 - Praha.
Muzikant a cestovatel Eduard Ingriš (I)
Mezi příznivci českých populárních melodií se nenajde snad nikdo, kdo by neznal tesknou píseň začínající slovy "Do vod Niagary hledí tulák starý, na svou první lásku vzpomíná". V posledních sedmdesáti letech je neopomenutelnou součástí každého trampského táboráku. Ale jistě jen málokdo už ví, že její autor byl původně skladatelem takzvané hudby vážné: již jako konzervatorista napsal jednoaktovou operu, řadu symfonických suit, ouvertur a serenád a byl autorem hudby scénické, baletní i filmové. Eduard Ingriš, rodák ze Zlonic u Slaného (*1905), opustil po prvním
semestru přírodovědná studia a odešel na pražskou konzervatoř s úmyslem stát se
komponistou. Brzy ovšem zjistil, že o vydávání jeho skladeb vážného charakteru
nemají hudební nakladatelé zájem. Začal proto - aby se vůbec nějak uživil -
aranžovat populární skladby jiných autorů provozované v tehdejší revuálních
divadlech. Řadu dalších Ingrišových písniček nazpívala v letech 1930-1931
na gramodesky značky Parlophon ve svém charakteristickém provedení ještě
dvojčata bratři Ronkové. Na některých těchto snímcích je doprovází
německý orchestr kapelníka Otto Dobrindta (Nejhezčí píseň, Kdož ví, zda
jednou, Tvá malá kukadla), na dalších pak Ronkové zpívají za doprovodu
instrumentálního souboru neznámého obsazení označeného jako Ingrišovo sexteto (Píseň
samoty, Cestička štěstí). Dalším
pěveckým souborem s Ingrišovým jménem v názvu, který nahrával na gramodesky, bylo
jím sestavené dívčí trio Ingriš babies, tvořené třemi sestrami Trendovými.
V roce 1933 nazpívaly za doprovodu orchestru houslisty a kapelníka Dol Daubera několik
melodií na gramodesky značky HMV (Nevěrné mládí, Malostranské zvony,
Hošíčku, zas budeš sám!). V nahrávce písničky Láska bude vždycky v módě
pak tyto tři mladé dámy doprovázel na klavír sám pan skladatel. Se svými
"holčičkami" - jak na ně i po více než půl století rád vzpomínal -
Ingriš vystupoval nejen v divadlech, ale i v pravidelných zábavných půlhodinkách Radiojournalu,
ve velkém sále Lucerny a na různých hudebních večírcích. Mezi další Ingrišovy úspěšné písně patřily melodie Kytara a ty a Hledám děvče pro svoji chajdu z další operety uvedené ve smíchovské Aréně "Kočička v pytli" (1933) - zpívali je zde Máňa Hanková s Fandou Mrázkem a na gramodesky je natočil mimo jiné Tino Muff. Do stejné operety Ingriš zařadil i jednu ze svých nejznámějších písniček v trampském stylu Když odejde děvče, která měla zajímavý osud - jejímu fenomenálnímu úspěchu paradoxně pomohla tragédie dvou mladých lidí. Podle Ingrišovy vzpomínky totiž jednoho večera přišla do jistého pražského baru dvojice mladých lidí a požádala kapelníka, aby jim tento slowfox zahrál. Oba mladí lidé si zaplatili sólový tanec na parketě a při refrénu písně pak třeskly dva výstřely - nešťastní milenci spáchali sebevraždu. Všechny noviny a společenské týdeníky přinesly pochopitelně o této tragické události zprávu, a tak do týdne byly všechny výtisky této písničky a všechny gramodesky s její nahrávkou vyprodány (poprvé vyšla na značce Homocord v podání Tino Muffa v létě roku 1932). Slowfox Když odejde děvče vyšel i na gramodeskách dalších značek (mj. Ultraphon, Pallas, Kristall, Odeon) a za neuvěřitelně krátkou dobu se ho prodalo celkem 100 000 výlisků. A protože Ingriš byl autorem hudby i textu, náleželo mu tedy z každé prodané gramodesky 80 haléřů autorských tantiém, a tak mu Ochranné sdružení autorské během tří měsíců poukázalo 80 000 Kč. S dalšími písničkami a životními osudy Eduarda Ingriše se seznámíme zase příští týden. GABRIEL GÖSSEL Obrazová dokumentace archiv autora |