číslo 42/2001 |
|
Televize |
|
TV TIPY
Pondělí 15. 10. 2001 ČT 2 - 23.10 hodin
Wolfgang Petersen: Němec v Americe
Ve volném cyklu představujícím významné americké režiséry se dostali na řadu i tvůrci, kteří přišli z Evropy - v tomto díle je to Wolfgang Petersen. Tento původem německý tvůrce, narozený v roce 1941, na sebe upozornil ještě ve vlasti. Natáčel třeba některé díly seriálu Místo činu, kdysi jsme v televizi viděli i varovné ekologické drama Smog hrozí, ale nejvíce upoutal válečným dramatem Ponorka, kde sugestivně vylíčil pocity posádky klesnuvší s neovladatelným plavidlem až téměř na mořské dno. Mnozí mu ovšem vyčítali, že se pokusil oslavit vojáky Třetí říše jako statečné a čestné, dokonce že jim zajišťoval jakési alibi v podobě pohrdání hitlerovským režimem, kterému přitom sloužili. Uspěl též s výpravnou pohádkou Nekonečný příběh, fascinující dosud netušenými triky i naplněním hravé dětské fantazie. V Americe se prosadil akčními filmy, často se zvýrazněným katastrofickým pozadím, ať již to byl snímek S nasazením života, kde vylíčil osudy stárnoucího příslušníka prezidentské ochranky, Air Force One s tématem únosu prezidentského letadla či Dokonalá bouře, kde opět své hrdiny vystavil útokům mořského živlu. České televizi se záslužně podařilo spojit uvedení dokumentu o Petersenovi s jedním z jeho hraných filmů - Smrtící epidemií. Také tento snímek lze považovat za katastrofický: vypráví o zhoubné epidemii, zavlečené do Ameriky odkudsi z černého kontinentu. Spojují se zde civilní i armádní odborníci, aby společně čelili zákeřnému viru. Film, vyprávěný vpravdě v pekelném tempu, oslavuje americké vlastenectví možná až příliš pateticky, možná budou vadit i nadměrně užívaná schémata (viz obligátní počínání některých vojenských fanatiků, ochotných třeba svrhnout bombu, aby zahladili stopy vlastních zločinů). Avšak vyprávění, dnes aktuálnější než kdy jindy, si uchovává sugestivitu, také zásluhou Dustina Hoffmana, jenž procítěně ztělesnil obětavého vědce Sama Danielse. (jš) Úterý 16. 10. 2001 NOVA - 22.30 hodin Mladé puškyŠestice mladých zlodějů a psanců našla útočiště na farmě Johna Tunstalla. Pracují jako kovbojové, učí se psát, číst i střílet. Poté, co je farmář zavražděn Murphyho obchodní mafií, žádají mladíci potrestání viníků. Soudce se však Murphyho bojí, a tak se mládenci rozhodnou Tunstallovu smrt pomstít sami. Když se pokusí doručit první z řady zatykačů, vyhrotí se situace nečekaným směrem a v následné přestřelce mladíci zabijí devět mužů. Tak začíná krvavá cesta, na níž se pomsta pomalu mění ve zločin, jehož obětí se stávají i nevinní lidé. Režie Christopher Cain. Hrají Emilio Estevez, Kiefer Sutherland, Lou Diamond Phillips, Charlie Sheen a další. Středa 17. 10. 2001 ČT 1 - 20.45 hodin Předčasná úmrtí Poslední kovbojMichal Tučný má hlavní zásluhu na tom, že country melodie můžete slyšet dnes skoro kdekoliv. Tučný se v country našel. Nespokojil se však pouze s melancholickými popěvky od táborových ohňů sázavských osad, ale posunul country k divočejšímu, "elektroničtějšímu" pojetí. To byla do té doby v Čechách věc nevídaná. Rázem se setřela nálepka "čundráctví" a lidé dodnes milují písně svého asi jediného, ale hlavně Posledního kovboje. Michal se stal v Čechách legendou již během svého života. Nebyla to však cesta jednoduchá. Čtvrtek 18. 10. 2001 ČT 2 - 21.45 Sólo pro pianistu Glenna Goulda Kanadská kinematografie, jazykově rozdělená na anglicky a francouzsky mluvenou, čas od času proniká i na naše obrazovky. Viděli jsme pozoruhodné animované filmy (např. McLarenovy či Backovy), ale také snímky hrané (Ježíš z Montrealu, Úpadek amerického impéria, Zpověď, naposledy Detektor lži). Nyní Česká televize nabízí životopisnou montáž 32 krátkých filmů o Glennu Gouldovi. Glenn Gould (1932-1982) se proslavil jako vynikající klavírista, zpřístupňující především klasické skladatele; kromě Bacha ve filmu vyslechneme i Beethovena, Richarda Strausse atd. Vyprávění o Gouldovi je svou strukturou koncipováno jako svérázný vizuální odkaz na proslulé Bachovy Goldbergovy variace, obsahující na tři desítky cembalových skladeb, které Gould tak neopakovatelně interpretoval. Podobně je pojednán i film: z tříště drobných epizod skládá životní mozaiku uznávaného umělce, mnohými přitom shledávaného výstředním. V samostatných skečích, pokaždé však věnovaných jinému, i zdánlivě odtažitému tématu, zachycuje Goulda od jeho dětství až po předčasný skon. Na pomezí dokumentární rekonstrukce (blíží se k ní i představitel titulní role Colm Feore - jedině záběry rukou kmitajících po klaviatuře skutečně patří Gouldovi) se odvíjí příběh člověka zoufale osamělého, uzavřeného lákadlům okolního světa. Cítil se svobodněji mezi obyčejnými rybáři než mezi vybraným publikem, uznale tleskajícím jeho výkonům. Nedbal o pořádek, hromadil kolem sebe sušenky a zanechával rozlitý kečup. Vstával časně ráno a hned chtěl s někým komunikovat, měl úžasnou paměť, ale přitom trpěl záchvaty úzkosti, snažil se před svými strachy prchnout, ale neměl kam... Režisér Francois Girard se však nesoustředil jen na vykolejenou psýchu svého hrdiny, všímá si i okolního světa, který se mu marně snaží porozumět, protože si za normu zvolil průměrnost - průměrnost ve všem. Girard se v rozhovoru pro Film a dobu (1994) svěřil: "Nechtěli jsme udělat z mistrova života velký obrazový spektákl. Šli jsme cestou fragmentů. Hrozilo však další nebezpečí, a to, že hotový film bude jedním velkým videoklipem. Díky různým složkám, jako je třeba kamera a způsob svícení, jsme dosáhli toho, že film se klipem nestal." JAN JAROŠ Pátek 19. 10. 2001 ČT 1 - 21.40 hodin Případ střední školyDalší z případů kriminálního cyklu Místo činu s komisařem Ehrlicherem a jeho mladším kolegou Kainem nás zavede do jednoho malého městečka, kde se nalézá elitní internátní škola. Poté, co je nedaleko budovy gymnázia nalezena utonulá dívka, stanou se jeho ředitel, učitelé i žáci středem zájmu vyšetřovatelů. Pachatele je třeba hledat právě tady, neboť vyšetřování prokázalo cizí zavinění. Ředitel školy i jeho půvabná manželka se snaží policii všemožně vyjít vstříc. Ehrlicher a Kain se musí nenápadně pohybovat ve školním prostředí, kterému dávno odrostli, a pochopit chování i vztahy mezi studenty. Snaží se pochopitelně také zabránit dalšímu zločinu. Sobota 20. 10. 2001 PRIMA - 15.45 hodin Arabský princ (1/2)Dobrodružný romantický film se odehrává v nejmenovaném arabském státě, kde o moc soupeří dva bratři, synové stávajícího panovníka. Ten se snaží posílit prestiž království stavbou repliky historické lodi, která údajně dokázala doplout až do Číny. Na další velký projekt, stavbu vodního rezervoáru pro hlavní město, si král povolává odborníky z Německa - profesora a jeho půvabnou dceru. Profesor zjišťuje, že zamýšlenou nádrž nelze postavit, protože kyanidové podloží by kontaminovalo vodu. Vzápětí se roztočí kolotoč intrik, únosů a lstivých úkladů. Ke slovu se ale dostane i romantická láska. Režie Peter Deutsch, Karola Zeisbergová. Hrají Anthony Delon, Anja Kingová, Dieter Kirchlechner, Helmut Zierl, Siemen Rühhaak a další. Neděle 21. 10. 2001 ČT 1 - 20.00 hodin Zpráva o putování studentů Petra a JakubaNámětem svého celovečerního filmu se režisérka Drahomíra Vihanová zabývá již řadu let. Příběh studentů, resp. jejich spor o přístup k otázce viny a trestu je zprávou o problému, který žil po mnoha let skryt pod povrchem české společnosti, aby náhle vystoupil na povrch v celé své obludnosti. Na první pohled je to spor o postavení romské menšiny, o jejím právu na vlastní kulturní identitu a tradici, o jejím pádu, tragičnosti i odporu proti zavržení, ve své podstatě je to však spor o toleranci a nesnášenlivosti vůbec, o české neschopnosti nahlížet jakoukoli situaci, čin, tragédii s odstupem a porozuměním. |