číslo 43/2001
vychází 15. října

Zpět na obsah         

Televize
a film


ZVEME VÁS DO KINA

Pravěké potvory opět na scéně

Třetí pokračování slavné sci-fi pohádky Jurský park, jejíž režie se již Spielberg vzdal (nahradil jej bývalý specialista na zvláštní efekty Joe Johnston, z jehož režijní tvorby známe např. Jumanji), ze všeho nejvíce postrádá momenty překvapení: vše se odehrává podle předem vytyčených principů, můžeme předem odhadovat, co bude následovat. Navíc upoutává nikoli hororová atmosféra, ale dojímavé sekvence dané jak zachraňováním dítěte ztraceného mezi pravěkými obludami, tak důrazem na opětovné sblížení již rozvedených rodičů.

Motiv všudypřítomného ohrožení se tak stává spíše romantickým atributem, jak ukazuje zejména případ hledaného chlapce, který se na život v nebezpečné divočině dokonale aklimatizoval. Ani triková stránka - proti očekávání - není nijak ohromující, vlastně jen opakuje jednou dosažené výsledky, dokonce se ocitá mimo hlavní zájem. Ten se soustřeďuje hlavně na tragikomické, snad až mírně absurdní příhody spjaté s manželskou dvojicí (a zvláště pak se zmatkařskou ženou, čas od času hlasitě povykující).

Záběr z filmu Jurský park IIIV hlavní roli opět vystupuje zkušený paleontolog doktor Grant (v mírně hudravém ztvárnění Sama Neilla), jenž sice proklamuje, že na dinosauří ostrov by se nevrátil ani za nic, jenže je i se svým poněkud zištným asistentem (Alessandro Nivola) dopraven na místo podvodem a za použití síly. Nejprve sice odmítá pomáhat dotěrným manželům (William H. Macy a Téa Leoniová), pátrajícím po nezvěstném synovi Erikovi (Trevor Morgan), ale nakonec všichni společně vzdorují zákeřným, vzájemně se dorozumívajícím dravcům. Ale i ti kupodivu projeví nečekanou shovívavost - uspokojí je vrácení odcizených vajec! Jindy ovšem musí hrdinové zachraňovat holý život kouřovými či ohňovými efekty, především však pomáhají rychlé nohy, případně obratné plachtění.

Celé vyprávění plyne jaksi nemastně neslaně, události jsou modelovány dosti prostoduše v rámci přesvědčení, že každého postihne takový osud, jaký si zaslouží. Už postavy jsou napsány bezbarvě, ve schematických projevech, které ani herectví nedokázalo změkčit. A veleještěři sežerou pouze zištné profesionály, vybavené smrtonosnými zbraněmi, zatímco před ztrátou potomka se nešťastní manželé i jejich synek, stejně jako oba badatelé, přirozeně zachrání.

Více než předešlé části tento film připomíná novodobou robinzonádu, završenou nečekaným happy endem. Hrdiny, poté co zdolali největší hrozby v podobě létajících ptakoještěrů, zachrání narychlo zmobilizovaná pomoc: jako antický deus ex machina se zjeví v plné polní výsadek amerického námořnictva! Ještěže v takových odlehlých pustinách fungují mobilní telefony, i když je nutné dávat pozor, zda je předtím nesežrala nějaká potvora.

JAN JAROŠ