číslo 44/2001 |
|
Televize |
|
ZVEME VÁS DO KINA
Příjemná překvapení Babího léta
Příběh, o němž předem víme, že je o starých lidech a navíc tragikomedií; populární herecké osobnosti; reklamní slogan, který ujišťuje, že je to "film i pro ty, kdo nechodí do kina". Že by zase jedna populistická podívaná? Ale není to tak. Byť "holý" děj Babího léta vypadá na první pohled nenápadně, snad až banálně, prostě jako další z četných variací na obtíže stáří: vypráví o někdejším operetním sboristovi, který odmítá zestárnout a veselá letora ho pudí ke stále novým aktivitám... Jenže jeho aktivity mají punc originality - a už za ně si zasluhuje scenárista pochvalu. Jeho František Hána je totiž duší i tělem velice kreativní recesista. S někdejším kolegou a kamarádem Edvardem vymýšlí vynalézavé, velkoryse pábitelské kousky. Starý muž, jemuž se blíží osmdesátka, si nechce nechat vzít právo na osobní svobodu a především na radost z uličnických, někdy notně poťouchlých kreativit - od fiktivních nákupů nemovitostí přes občasné opulentní hostiny ve vybrané restauraci, až k revizorskému vymáhání hubiček od půvabných dívek jako pokuty za černou jízdu. Až ustaraná manželka, která spořádaně šetří na pohřeb, začne mít všeho dost a žene to k rozvodu...
Hubačův scénář poskytl příležitost několika hercům starší generace předvést, jak skvěle to stále umějí. Divák má pocit, že se do svých rolí oblékli jako do dobře padnoucích šatů (možná si je i někde trochu upravili, aby byly opravdu "na tělo"). Autor je zkrátka dobře napsal, režisér rozhodně nezkazil, herci výsostně předvedli. Což platí i pro ostatní postavy filmu a jejich představitele - Ondřeje Vetchého jako mladého Hánu i pro epizody, v nichž se na nevelkém prostoru, nicméně výrazně, mihnou Zita Kabátová, Jiří Lábus, Simona Stašová a Petra Špalková. AGÁTA PILÁTOVÁ |