NOVÉ ZVUKOVÉ
NOSIČE
Žlutý pes: Čínská otázka
(Sony Music Bonton)
Kde jsou doby, kdy Žlutý pes chrlil jeden hit za druhým - napřed
Sametová, potom Náruživá... Modrá už vůbec nebyla dobrá a s
ní tři další alba. Čtvrté je tady - a je ještě horší. Ondřej Hejma je stále
dobrý textař, což je jediný skutečný klad nové desky, ovšem jeho a Franty Kotvy
hudba... Nepředstavitelný kýč, klišé, komerce. A to prosím na desce dlouhé
nechutně krátkých osmatřicet minut! Z toho odečtěte předělávku Beatles Back In
U.S.S.R.. (s jediným dementním textem na celém albu, ale o to horším) a
reminiscenci vlastní písně Modrá (je dobrá), tentokrát v čínštině (neb
Hejma je studovaný sinolog): nutno říci, že tato počínštěná verze je stokrát
lepší než původní "hrůza". Jistě na tom má vliv hostování manželů
Hrdličkových ze skupiny Kung-Pao, kteří text přeložili, po čínsku zpívají a
hrají na lidové čínské nástroje! Ve zbylé půlhodině nové hudby není ale
všechno škvár: jiné než Hejmo-Kotvovy písně jsou víceméně skvělé. Absolutními
jedničkami je první singl Každej už to ví (Jiří Plech Novotný) a
Roškaňukova Balada šílené krávy, mnohem hlubokomyslnější, než jak
vyznívá z titulu.
(pen)
Snové setkání
V historii českých jazzových alb není mnoho živých nahrávek,
zachycujících prostředí a náladu jediného večera s tak výtečným výsledkem.
Vzpomínám si jen na nahrávku tandemu Stivína a Daška, převzatou ze zahraničního
festivalu v Lublani z počátku sedmdesátých let, a na Jazzissimo z roku 1981, na
kterém se Laco Déczi se Svatoplukem Košvancem setkali v Parnasu se Sonny Costanzem a
bubeníkem Davem Wecklem. 13. října roku 2000 přibyl do této početně skromné série
snímek další. Na festival v Přerově se onoho dne na pódiu - a to skutečně až na
pódiu, bez jediné zkoušky a bez dohody předem - setkalo trio bubeníka Josefa Vejvody
s trumpetistou Bennym Baileym. Bailey je ročník 1925, člen big bandů Dizzyho
Gillespieho a Lionela Hamptona, a host prvního pražského Mezinárodního jazzového
festivalu z roku 1964. Josef Vejvoda, ročník 1945, je o dvacet mladší, partner Karla
Velebného a dlouholetý člen JOČR. Členové jeho tria jsou zase o dvě desítky let
dál: pianista Kryštof Marek, ročník 1967, a basista Ondřej Štajnochr, 1968. Je to
malá historie jazzu v kostce - tím spíše, jestliže Benny Bailey zakončí nahrávku
písničky Memories of You parafrází Armstrongovy fanfáry z jeho slavného West End
Blues z roku 1927, kdy Baileymu byly sotva dva roky. A co víc - autorem písničky je
Eubie Blake, zatím snad jediný jazzman, který se roku 1963 dožil rovné stovky let,
aby za pár dní nato spokojeně odešel.
Setkání je tak svědectvím o kontinuitě tradice, která je i po tak
dlouhé době stále ještě překvapivě živá a ve šťastných okamžicích
přináší výtečnou, šlapající a strhující muziku. Album ukazuje názorně, jak
taková muzika vzniká, jak se trio s věhlasným trumpetistou navzájem oťukávají a
postupně s sebou strhují i obecenstvo. Dodatečný odposlech nahrávky zapůsobil na
účinkující natolik, že se rozhodli pojmenovat album parafrází titulu písničky,
kterou Bailey v Přerově dokonce zazpíval, ačkoliv jeho poslední pěvecké vystoupení
proběhlo hned na samém začátku jeho kariéry: A Meeting To Build A Dream On,
Setkání, o jakém se vám může jen zdát. Na rozdíl od většiny snů, jaké nás v
noci obvykle pronásledují, je tohle sen nanejvýš příjemný.
LUBOMÍR DORŮŽKA |