číslo 50/2001 |
|
Televize |
|
TV TIPY
Co dodat k Zátopkovi
Zemřel před rokem, 21. listopadu 2000, a jako prvnímu českému sportovci mu byl vypraven státní pohřeb z Národního divadla. Dokumentární snímek Emil Zátopek z cyklu Sláva vítězům připomene osudy slavného sportovce i odkaz, který zanechal. (ap)
Šéfe, jdeme na to! Jára uklízí ve Strojstavu za jistého Procházku, se kterým se seznámil při jedné z dřívějších Pepanových akcí. Procházka se živí jako soukromé očko a v občance má razítko úklidové služby jako krytí. V socialistickém Československu není oficiálně možné dělat detektiva, ale kvůli pátrání nemá Procházka čas uklízet, proto si Járu "najal". Pepan dostane jeden ze svých dalších vynikajících nápadů, jak vydělat velký balík peněz: zcizí firemní hlavičkové papíry a rozbíhá velkorysý nákup televizorů. Top se jim zase nepodaří a protože jsou na suchu, rozhodnou se za každou cenu najít Barbaru - a hlavně peníze z poslední akce... Režie: Hynek Bočan. Hrají: Petr Nárožný, Karel Heřmánek, Naďa Konvalinková, Jiřina Bohdalová, Jaroslava Kretschmerová, Pavel Nový, Vladimír Hrubý, Miloš Vávra a další.
Z audience u prezidenta na řečnické tribuny jara 1968 Spisovatel a scenárista Jan Procházka rád vyprávěl historku o tom, že k audienci u prezidenta Novotného ho pozvali vlastně omylem, původně chtěli jiného Procházku. A dával k lepšímu, jak v prezidentské pracovně strávil několik hodin, aniž dostal napít byť jen sklenku vody a aniž si troufl požádat o možnost "odskočit si". "Ten Novotný snad nechodí ani na záchod," smál se Procházka. Byl vtipný vypravěč a glosátor, jeho časopisecké sloupky, které v r. 1968 vyšly i knižně (Politika pro každého), se snažily nabádat zejména mladou generaci k občanské angažovanosti a prosazování praktických forem demokracie. Aktivně vystupoval v obrodném procesu pražského jara 1968, psal, spolu s dalšími protagonisty tohoto času - Vaculíkem, Kohoutem, Liehmem atd. - se zápalem hovořil na veřejných besedách a shromážděních.
(ap)
Lolita
Hlavní role vytvořili Jeremy Irons, Dominique Swainová, Melanie Griffithová a Frank Langella.
Podezření
Režie Alan J. Pakula. Hrají Harrison Ford, Raul Julia, Brian Dennehy, Joe Grifasi, Greta Scacchiová, Bonnie Bedeliová a další.
Versaceho vražda Rok 1997. Policie pátrá po muži jménem Andrew Cunanan. Přitom zjistí, že jeho pravé jméno zní de Silva a že je synem filipínského boháče, zapleteného do aféry se zpronevěřenými akciemi. Mezitím se Andrew loučí s přáteli před odjezdem do Friska. Tam se chce dostat na Versaceho přehlídku. Andrew se kdysi pokoušel uspět na castingu jako manekýn pro Versaceho tým, ale neuspěl. V San Francisku v záchvatu zuřivosti bestiálně zavraždí jednoho gaye a prchá. Policie je mu v patách, on je však stále o krok před ní a každého, kdo se mu připlete do cesty, nemilosrdně zavraždí. Jeho poslední obětí se stane Gianni Versace. Režie Menahem Golan. Hrají: Franco Nero, Steven Bauer, Shane Perdue, Matt Servitto, David Wolfson a další.
Jak "vrtěti psem" a manipulovat lidmi Manipulaci veřejnosti médii zkoumala řada tvůrců. Dotkl se jí Costa-Gavras v nedávno uvedeném Městě šílenců, ale ještě ostřejší průhled nabízí Barry Levinson v politické satiře Vrtěti psem. Její prapodivný název vychází z jednoduché úvahy: pes vrtí ocasem, protože je chytřejší než ocas. Kdyby tomu bylo naopak, vrtěl by ocas psem. A tato metafora se jakoby stává motem filmu. Režisér atakuje náš civilizační model: reálné je jen to, co projde televizní obrazovkou. Navíc jej povýšil do mocenských kontextů. Vychází z předpokladu, že o image každého politika se starají (všeho)schopní odborníci; ti nakonec vymodelují ideální podobu, která nemusí mít se skutečností mnoho styčných bodů. Mediální péče sahá tak daleko, že hrozící sexuální skandál, jenž vypukne kolem prezidentova chování, mají zastínit ještě senzačnější události - válka kdesi v neznámé Albánii a poté "návrat amerického hrdiny ze zajetí".
Ovšem smyšlenka žije dál - až vzniká dojem, že celé zpravodajství je jednou velkou mystifikací, kterou nemá nikdo šanci rozlušit. Výmysl se natolik propojil se skutečností, že se vynořilo nové jsoucno, věrohodnější než skutečnost sama. Není důležitá pravdivost (kterou si stejně nemůže nikdo ověřit), ale image pravděpodobnosti. Lze vyloučit, že v takovém světě opravdu žijeme? JAN JAROŠ |