číslo 51/2001
vychází 10. prosince

Zpět na obsah         

Hudba


TIP TÝDNE

Mateřstvím ke kvalitě brusinek

Irská skupina The Cranberries patří k těm nemnoha kapelám, které lze vzhledem k charakteristickému zvuku okamžitě a bezpečně identifikovat. Je také jednou z mála britských formací, jež se dokázaly prosadit v Americe - došlo k tomu dokonce mnohem dřív, než si typicky zpěvných skladeb kapely povšimnula Evropa. Také na svém v pořadí již pátém albu Wake Up And Smell The Coffee přicházejí Brusinky (jak zní český překlad názvu skupiny) s neředěnou porcí melodických skladeb, poznamenaných keltským folklorem i aktuálním děním na rock&popové scéně. Třináct novinek doplňuje koncertní podoba starší písně Salvation a coververze slavné skladby In The Ghetto z repertoáru Elvise Presleyho.

The Cranberries založili před dvanácti lety bratři Noel a Mike Hoganovi z irského městečka Limerick. Noel se tehdy ujal kytary, Mike basy a bicí souprava zbyla na kamaráda z dětství Fergala Lawlera. Po mírně recesistických prvních krůčcích se trio odhodlalo k tvrdé práci až ve chvíli, kdy mezi sebe přijalo mladičkou majitelku andělsky krásného hlasu Dolores O´Riordanovou, nesmělou dívenku, vyrůstající v přísné katolické rodině. Byla to však právě nesmlouvavost rodičů, která nejmladší z jejich osmi ratolestí přivedla k hudbě: od útlého dětství Dolores zpívala ve sboru, hrála na varhany v místním kostele a naučila se také lásce k irským tradicionálům. To vše se jí později velmi hodilo.

Zdá se, že doba, v níž bývali The Cranberries pro naivní politické proklamace, ale především zřetelně slabší nahrávky zavrhováni novináři i publikem, je definitivně pryč. V této souvislosti stojí za to zopakovat i seriózním tiskem již mnohokrát přetřásanou hypotézu o tom, že na umělecké znovuzrození druhé nejúspěšnější irské kapely všech dob mělo blahodárný vliv mateřství zpěvačky, dnes už také zásadní autorky skladeb a výhradní textařky skupiny. Daleko od pravdy toto tvrzení možná nebude - vzpomeňme mocný a na příslušných albech zaznamenatelný umělecký impulz, který těhotenství poskytlo Madonně, Björk a u nás třeba Monice Načevě. Čerstvá třicátnice Dolores O´Riordanová se stala poprvé matkou v období před vydáním předloňského alba Bury The Hatchet a novou desku dokonce natáčela v pátém měsíci svého druhého těhotenství. A pointa? Albem Bury The Hatchet se The Cranberries přiblížili kvalitativně vrcholným bodům své diskografie, zvláště druhému albu No Need To Argue z roku 1994. A letošní podzimní novinka Wake Up And Smell The Coffee dopadla snad ještě lépe.

MILAN ŠEFL

(The Cranberries: Wake Up And Smell The Coffee. CD, 50 minut. Vyd. MCA Records/Universal Music, 2001)

Skladby skupiny The Cranberries si můžete poslechnout v pondělí 17. prosince po 21. hodině na ČRo 2 - Praha