2
vychází 31. 12. 2001

Zpět na obsah         

Názory, komentáře


TELEVIZNÍ GLOSÁŘ

Trojí rozhovory

Největší díl divácké pozornosti logicky poutají programové atraktivity v hlavních vysílacích časech. Mnohým tak trvale zůstává utajena skutečnost, že obrazovka nenabízí pouze ukrutně veselé estrády, bezduché show, soutěže o velké peníze a nablýskané filmové podívané. Překvapením by pro ně možná bylo i to, že např. rozhovor s pozvanými hosty nemusí nutně mít podobu nekonečného pásma veselých historek, dryáčnické hádky, pavlačové drbárny či zjevné politické agitace. A dokonce, že méně okoukaní hosté a jejich názory jsou často zajímavější než donekonečna opakovaná "moudra" recyklovaných hvězd politického a komerčního show-businessu. Praktických příkladů lze přitom pravidelně potkávat na obrazovce přehršel. Hned tři z programové nabídky České televize jsou spjaty s výraznou muzikantskou osobností.

Pořadem, který prošel vývojem, aby nakonec dozrál do podoby nebulvární příležitosti nahlédnout do názorů i soukromí pozvané dvojice, jsou pondělní setkání Michala Prokopa v televizním baru s názvem Krásný ztráty. Na vině občasných návratů povrchnosti a nevěrohodnosti bývá obvykle spíš nešťastná kombinace hostů a jejich neochota (neschopnost?) vystoupit z bezpečí vlastního mediálního obrazu než Prokopova profesionální nedostatečnost.

Moderátorskou stálicí nejvyššího jasu je už řadu let Marek Eben. Přes jeho - v této profesi ne právě obvyklou - střídmost přináší podobné postavení občas i účast na produkcích, v nichž "pouze" spolehlivě plní zadaný úkol. Na rozdíl od nich jsou Ebenova přátelská setkání s hosty Na plovárně zjevně záležitostí jeho vlastního zájmu. Osobní zaujetí, umocněné humorem, kultivovaností, přehledem, a především talentem ptát se jinak a na podstatné věci, činí z "Plovárny" pořad, na který se vyplatí počkat do pozdních večerních hodin.

Téměř desetiletou tradicí, více než stovkou hostů a čerstvě i prestižním oceněním Filmového a televizního svazu se může pochlubit třetí z pravidelných dialogů s hostem - Posezení s Janem Burianem. Ve srovnání s oběma svými kolegy respektuje Burian při volbě svých partnerů do dialogu nejméně onu diváckou poptávku po "známých tvářích". Dramaturgickým klíčem bývají spíš názory a dílo zvaných osobností, případně témata, která se s nimi pojí. Právě Burianova Posezení tak výrazně obohacují žánr i spektrum nabídky veřejnoprávní obrazovky. Sdělně, zábavně a nepodbízivě.

JAN SVAČINA