2 |
|
Tipy |
|
Neděle 13. 1. 2001 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 10.00 hodin
Báseň o vědě a odpovědnosti
Karla Erbová vstoupila do literatury již v 60.
letech (tehdy pod jménem Papežová), ale krátce po vydání její prvotiny se nad ní
zavřely vody normalizačních zákazů. Tyto zákazy překročilo vlastně jen několik
pořadů v rozhlase... Po listopadu 1989 zaujala již několika dalšími sbírkami. Vedle
subjektivní reflexivní lyriky je pro její tvorbu charakteristické i tíhnutí k
epickým tvarům, v nichž se často nechává inspirovat mytologií (antickou, severskou
ap.), archetypálními figurami světové literatury i mezními situacemi ze života
velkých osobností dějin (např. Kolumbus, Michelangelo). Mezi takovými osobitými
variacemi zaujímá u Erbové významné místo i reflexe příběhů moderní vědy v
básních, které si kladou otázky po lidském smyslu převratných objevů, po
existenciální a mravní odpovědnosti vědců za praktické důsledky vlastní práce,
která dnes může mít dramatický vliv na budoucí osudy celého světa. Takové téma
má i její epická reflexivní skladba Jakub zápasí s andělem. Půdorys
starozákonního příběhu o Jákobovi, který celou noc zápasil s andělem, aby dosáhl
požehnání, je transponován do reálné historické situace konce války, v níž se
tým amerických atomových vědců rozhoduje o prvním použití atomové bomby. Je tu
namístě pouhé opojení z jedinečného technologického úspěchu a bezhraničné
suverenity vítězící moderní fyziky? Má expanze poznání své limity a kde jsou?
Mají se vědci zabývat reálnými důsledky svých experimentů pro osudy lidstva,
nejsou-li takové otázky implicitně přítomné v metodice vědy samé? Bude každý
objev skutečně "požehnán"? Reálnými krajinami tohoto někdejšího
mezního rozhodnutí atomových vědců bloudí tři postavy-symboly: Hamlet, Faust a
Golem a každá z nich v duchu své "typologie" vstupuje do jitřivého dialogu:
o hladu po bezhraničném poznání a o úzkostech z chvil, kdy toto poznání nevidí na
sebe samo, o zděšení i o naději, která z něj roste... Tuto básnickou skladbu
napsala Karla Erbová (právem jedna z nositelů Ceny Jana Zahradníčka, autorka varovné
velké básně Znamení moci) již v roce 1983 a její rozhlasová verze pochází z konce
80. let, ale otázky po lidské odpovědnosti vědy zůstávají tváří v tvář novým
výzvám (zejména v oblasti biologie a genetického inženýrství) stejně naléhavé.
RUDOLF MATYS |