Neděle 20. 1. 2002 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 22.00 hodin
Osudová a Pastorální
Nutno předeslat, že označování symfonií různými
názvy zpravidla nepochází od jejich tvůrců. Zcela určitě to platí pro Beethovenovu
Pátou symfonii, u níž je přívlastek "Osudová" tak vžitý, že leckdo ji
přidává k tomuto dílu zcela automaticky. Podobně Beethoven nikdy nepojmenoval svou
nejslavnější klavírní sonátu "Sonátou měsíčního svitu" či Pátý
klavírní koncert "Císařským". K názvu Páté symfonie však přece jenom
podnět dal, když napsal o proslaveném triolovém motivu: Tak tluče Osud na bránu.
Nešlo o žádné osudové údery, nýbrž o zpěv ptáka! Způsob, jak je motiv a
vzápětí celé hlavní téma 1. věty zpracováno, má však k pouhému zpěvu ptáka
velmi daleko. V ostrém kontrastu proti bojovnosti a energičnosti Páté symfonie je
Šestá skutečným lyrickým protějškem. Její pastorální nálada byla hlavním a
jediným podnětem k tomu, že se tak nazývá. Ač se jedná o dílo klasicistně
čisté, můžeme zde už hovořit o silných programových prvcích z mimohudební
oblasti. Dílo je vlastně obrazem pocitů, jež se zmocní člověka ubitého životem
velkoměsta, když se octne v posvátném klidu venkova s jeho blahodárným koloritem. Je
to nádherné dílo, jež i v dnešní době vypětí, spěchu a velkého nasazení
dokáže léčit a přinášet sílu překonávat překážky. V Beethovenově
"Pastorální" nejde o pouhý idylický obrázek, ale o životodárně tepoucí
dílo, jehož jas a energie jsou nevyčerpatelné.
(bví) |