Karel Černoch:
Muzikál jsou Sisyfova muka
Jste nejen zpěvákem, ale také skladatelem.
Nakolik se této profesi věnujete?
Už jako kluk jsem si vymýšlel písničky, píšu je dodnes, na OSE jich mám
hlášených asi pětadvacet. Teď jsem jednu věnoval své osmnáctileté dceři a docela
mě překvapilo, jak se jí líbila. Většinou jsem psával písničky pro sebe, jen
výjimečně pro kolegy. Když se před časem Petr Muk vrátil k některým starším skladbám, našel mezi jejich autory i mé jméno. Nově nazpíval třeba
Zrcadlo.
Nevadí vám, když mladší přezpívávají vaše písně?
Nevadí, písnička má žít dál a tentýž zpěvák ji už většinou nedokáže
nazpívat jinak, takže novou podobu může dostat až tehdy, když ji nazpívá někdo
mladší. Musí ji ale nazpívat vkusně. Ne všechny remaky mých písní se povedly.
Zpívat jste začal v dětském pěveckém sboru. Rozhodl jste se
už tehdy pro dráhu zpěváka?
Ne, ale bylo důležité, že jsem se naučil respektovat ostatní. Ten, kdo zpívá ve
sboru, se zákonitě naučí pokoře. Já jsem to tehdy nevěděl, ale v životě se mi to
mnohokrát hodilo. Zpívat sólově totiž neznamená, že jsem jenom já a ostatní
neexistují.
Směřoval jste vždy k populární hudbě, nebo jste uvažoval i o
jiných žánrech?
Vždycky jsem snil o tom, že budu zpívat rokenrol. Jenže jsem nevěděl, že je to jen
období dané módou, myslel jsem, že rokenrol je na celý život. Pak jsem došel k
závěru, že nejen lehkou muzikou živ je člověk, a začal jsem studovat konzervatoř.
Naučil jsem se zpívat klasicky, zdokonaloval se v teorii a
znalosti různých žánrů, instrumentace a not.
Kdy jste pochopil, že je toho třeba?
Dost pozdě. Ale tohle člověk většinou neobjeví sám, řekne vám to někdo, kdo je
vzdělanější, má víc zkušeností. Na tuto cestu mě navedl kolega, hudebně
vzdělaný textař Pavel Žák. Vysvětlil mi třeba, jak poslouchat Mou vlast, jak se
mám dívat na symfonické básně, jaké jsou hudební formy, co to je kontrapunkt. Pak
jsem to všechno ve svých čtyřiceti letech objevil na škole, a dokonce jsem tam pak i učil. Dva roky jsem vyučoval interpretaci. Potom jsem si ale
řekl, že bych měl spíš zpívat.
Studoval jste střední výtvarnou školu. Naučil jste se tam
něco, co dodnes využíváte?
Já jsem tu školu bohužel nedostudoval, ale to, co jsem se naučil, je dnes k
nezaplacení. Věnuji se totiž počítačové grafice. Učili jsme se třeba písmo tak,
že jsme na šedesát stránek psali písmeno "a", na sedmdesát písmeno
"b", bylo to jako za trest. Ale naučili jsme se, co je linka, kompozice, jak
držet ruku a tah, kreslili jsme uhlem, třeba i akty. Ale pak
přišel bigbít a byl silnější než já, v lavici se nedalo vydržet. Dneska mě to
mrzí. Grafika mě ale moc baví, je to hobby spojené se zaměstnáním. Se synem Markem
máme dvě umělecké agentury. Jedna zajišťuje program společenských
večerů, ozvučení, propagaci, druhá se specializuje na country muziku, festivaly.
Od roku 1992, kdy jste v Bídnících zpíval v roli Jeana Valjeana,
jste jedním z nejvytíženějších českých muzikálových herců. Účinkoval jste ve
451 stupních Fahrenheita, Evitě a nyní hrajete a zpíváte i v muzikálu Monte Christo.
Co si vybavíte, když se řekne muzikál?
Muzikál jsou taková Sisyfova muka. V šest hodin máte pod kopcem balvan, vytlačíte ho
nahoru, v jedenáct vám zahučí do údolí. Jdete spát a druhý den se vše opakuje.
Mohl by se z toho dokonce stát stereotyp, naštěstí muzikál je týmová práce, je
kolem ní legrace a já si tu práci navíc zpestřuji koncerty.
V době základní vojenské služby jste vystupoval s pány Šimkem
a Grossmannem. Byl to pro vás základ k pozdějšímu účinkování v zábavných
pořadech typu Možná přijde i kouzelník?
To ne, ale byl to pro mě základ ve zpívání. Vojna pro mě byla startem do
šoubyznysu. Měl jsem krásné povolání, dělal jsem u filmu rekvizitáře a po vojně
jsem byl rozhodnut se tam vrátit a plně se této profesi věnovat. Ale Miloslav Šimek
mě přemluvil, že by bylo škoda zpívání nechat. Takže jsem sice několik let dělal
na Barrandově výpravu filmů a ještě jsem zpíval, od roku 1969 jsem se ale začal
zpěvu věnovat profesionálně.
Vystupoval jste a vystupujete s kytarou. Jak sám sebe hodnotíte
coby kytaristu?
Na konzervatoři jsem se odsvého kamaráda a zároveň profesora Milana
Tesaře naučil spoustu věcí. Ale dřít na kytaru jsem začal v podstatě až v
polovině svého uměleckého života. Řekl bych, že jsem spíš od Boha zpěvákem než
kytaristou. Slouží mi jako doprovodné "opěradlo", abych nebyl na jevišti
sám - tak mám kamarádku kytaru.
Do svých recitálů jste si často zval herce - Jaromíra
Hanzlíka, Jiřího Krampola nebo Josefa Dvořáka. Proč? Čím vás herci přitahují?
Herectví mě vždycky fascinovalo, je to týmová práce. Jeden čas jsem
se velmi kamarádil s Jaromírem Hanzlíkem, a proto vím, jak je krásné být mezi
herci. Jejich způsob života je odlišný od způsobu života zpěváka, ten je
osamělým běžcem na dlouhé trati. Taky se někdy příliš soustředí sám na sebe a
stává se z něj pak takový podivný muzikantský narcis. Herec v kolektivu se asi
těžko může zamilovat sám do sebe. Právě při těchto návštěvách Hanzlíkových
představení jsem se v zákulisí učil, jak si mají herci přihrávat. Dozvěděl jsem
se mnoho o improvizaci, naučil jsem se být na jevišti doma, a to vše se mi později
velmi hodilo při vystupování s Jirkou Wimmerem.
Uvažujete po smrti Jiřího Wimmera o vystupování s jiným
partnerem?
Nevěřím na partnerství z propočtu. Naše partnerství vzniklo náhodou a teprve potom
jsme si dohodli naše role. Já budu za toho "pitomce" a on za toho
"chytrého", protože komická dvojice na nějakém principu fungovat musí.
Uvažovali jsme třeba o nějakém vystupování s Luďkem Sobotou, ale ono nejde
říct "Pojď", půjdem spolu dělat legrační dvojici". To musí
vzniknout. Navíc nestačí jen dva lidé, musí tomu ještě někdo třetí pomoci. Mně
s Jirkou Wimmerem se to povedlo - velmi erudovaný člověk Franta Polák vymyslel dvojici
zpěvák a herec v neobvyklých situacích. Ale nedovedu si
představit, že bych dneska někoho přemlouval, aby šel se mnou dělat komickou
dvojici.
Vystoupil byste jako komik v zábavném pořadu v dnešní době?
Dneska je většina televizních pořadů založeno na tom, že se zpěváci převlíkají
za herce a herci ze sebe dělají zpěváky. Jednoduše řečeno ze sebe občas děláme
kašpary. Autoři těch pořadů už nevědí, co by z umělců udělali, jestli je mají
převléct za psa nebo za žirafu. My jsme s Jirkou Wimmerem dělali situační humor -
žádné kostýmy, žádné velké rekvizity, dělali jsme si srandu
ze sebe, z lidí, z života.
Jak reagujete na to, že vás někteří kritici označují za
"normalizačního zpěváka"?
To jsou ti neinformovaní chytráci, kteří o tom skoro nic neví. Došli prostě k
závěru, že kdysi existovala jakási Bratislavská lyra, kterou jsem kdysi vyhrál, a
když pak přišla normalizace, podle nich jsem "přilezl ke křížku, posypal si
hlavu popelem" a Lyru vrátil. O tom, jak to bylo doopravdy, by se asi muselo popsat
hodně stránek a nakonec by to možná vydalo i na knihu. Šest let
zákazu vystupování. Ale proč psát knihu, když ji dnes píše každý? Koho to
zajímá!
Možná především mladší generaci... I tu se přece svými
písničkami snažíte oslovovat. Nebo ne?
To víte, že se snažím. Ale největší legrace je, že ji oslovuji spíš svými
starými písničkami. Nastala mánie, že mladí lidé nostalgicky poslouchají staré
desky a říkají si, jaká to byla krásná doba. Nebyla. Ale tehdy šoubyznys fungoval
tak, že někdo přišel, zeptal se: Nemáš nějakou písničku? Počkej, tak já
něco zahraju. A písnička byla hotová. Pak někdo další
řekl: Tak já na to napíšu text. A kde to budeme hrát? Dáme to zítra na
tancovačce. Nic nebylo cílené, všechno mělo samospád. V tom ta doba hezká byla.
Dnes se objeví zpěvák nebo zpěvačka, ještě ani nezazpívá Hoří a už kouká, kde
by podepsal(a) smlouvu. Tehdy smlouvy nebyly, někdo řekl: Vydáme tu písničku na
desku. A dostanete za to peníze. Fakt jo? A kolik? Pět tisíc. Pět tisíc, tolik? To
bych si snad mohl koupit auto. Nebylo to tak, jak popisují filmy, třeba Šakalí
léta. Všechno bylo záludnější a nepřálo se muzice tohoto typu, na druhou stranu
spousta věcí komunistům unikla, takže jsme vlastně mohli existovat.
Jak se dnes ztotožňujete se zpěváky, kteří jsou vám
generačně blízcí, a jak s těmi mladšími?
S těmi generačně blízkými až na pár výjimek nemám problémy. Přirovnal bych to k
pocitu válečníků, kteří bojovali na stejné frontě. Někteří to vzdali, já sám
se počítám mezi ty, kteří se snaží ještě pořád fungovat, mám pocit, že musím
neustále něco dělat. Ale dokázat se srovnat s těmi mladšími,
to už je trochu složitější. Přesto se s většinou z nich velmi dobře snáším.
Výborně se mi spolupracuje s těmi nejmladšími zpěváky i v muzikálu, jen mě někdy
zaráží, že mi někteří z nich vykají. Jsme přece jedna rodina. Namyšleně se chovají většinou jen ti, kteří toho ještě moc neumějí.
Bohužel nevědí, že je čeká velmi vrtkavý muzikantský osud.
Nedávno jste vydal nové cédéčko. Jak jste s ním byl spokojen?
Bylo to vánoční cédéčko, které mnoho lidí ohodnotilo kladně, ale bohužel
distribuce nezapracovala tak, jak měla. Naštěstí vánoční CD je věcí průběžnou
a může se prodávat i příští rok. Předtím jsme jako vzpomínku na Jirku Wimmera
vydali na cédéčku naše společné scénky, protože 25. ledna uplyne rok od jeho
tragické smrti. Mám několik dalších nápadů. Myslím si, že v
současných písničkách chybí legrace, občas se tam objevuje, ale jen v surové,
vulgární podobě. Takový legrační text ještě neznamená, že se povede humorná
písnička. Mám několik nápadů a písniček a chtěl bych se v tomto projektu
spojit s kamarády Palečkem a Janíkem. Taky bych rád vydal cédéčko s moderní
country hudbou a jako někteří mí kolegové i nové verze svých starších hitů s
moderním zvukem.
MIRKA ŠTÍPKOVÁ
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |