Skladatel,
zpěvák a pianista Filip Topol se po svém druhém narození (či operaci slinivky
břišní - jak je libo) proměnil z démonické a poněkud roztěkané osobnosti ve
vnitřně zklidnělého chlapíka, který ví, co chce. O tom, že jeho hudba neztratila
expresivitu a jeho texty naléhavost, se mohli přesvědčit posluchači nesmírně silné
sólové nahrávky Střepy, kde Topol rekapituloval své dny na hranici života a smrti, i
téměř souběžně vydaného alba Myši v poli a jiné příběhy, kterým se po
několika letech opět přihlásila o slovo již legendární kapela Psí vojáci. Po dvou
letech její šéf opět naděloval - koncem minulého roku mu vyšla další dvě
cédéčka.
Album U
sousedů vyje pes je novým studiovým počinem Psích vojáků a nepřináší
nic, co bychom už na některé z položek jejich diskografie neslyšeli. To je plus pro
ty věrné, kteří od svých oblíbenců nic převratného nechtějí - s výjimkou
nových písniček. Takoví posluchači budou s deskou určitě spokojeni, Topolovy nové
skladby navíc kráčejí v duchu těch mnohokrát slyšených: výbušná Ty taky je
pro kapelu charakteristická a stvrzuje její punkový naturel, desetiminutová Malá
Smuteční hudba zase navazuje na Topolovy romantické pokusy o klasickou hudbu na
předchozím albu. Klíčovou písní je však úvodní Znaj se sví známí,
mrazivý mikropříběh o banálním setkání dvou životem uondaných přátel v
oslizlé kavárně a jedna z nejlepších skladeb, jaké kdy Topol napsal.
Jestliže
je novinka Psích vojáků nijak překvapivým, třebaže stále velmi nadprůměrným
albem, disk, dokumentující Topolovu spolupráci s orchestrem Agon, je výjimečným,
byť ne vždy zcela přesvědčivým dílem. Topol je tu pouze interpretem vlastních
textů, vše ostatní (především aranže Topolových skladeb) zůstalo v moci Petra
Kofroně, dirigenta kontroverzního orchestru Agon, zaměřeného na interpretaci děl
významných soudobých skladatelů, jako jsou Pärt, Cage, Reich či Glass. Z repertoáru
Psích vojáků si Kofroň vybral jedenáct písniček a v pražském Divadle Archa je
podrobil zatěžkávací zkoušce. Ke cti mu slouží, že jeho coververze nejsou pouhým
přesazením originálu do jiného zvukového kontextu a už vůbec nekráčejí s módou
ucouraných rockových ploužáků v orchestrálním provedení. Kofroň se však v
některých případech Topolovu rukopisu vzdálil až přespříliš - zatímco Žiletky
nebo Krasobruslař znějí v podání Agonu přinejmenším zajímavě, skladby Černý
sedlo nebo Russian Mystic Pop op. IV. jsou podrobeny zvukovému teroru a
takřka neidentifikovatelné. Což ovšem nic nemění na tom, že zvýšenou pozornost
zasluhuje i tato nahrávka.
MILAN ŠEFL
(Psí vojáci: U sousedů vyje pes. CD, 55 minut. Vyd. Indies Records.