V celém cyklu jste se tak trochu upozadil. Proč?
Snažil jsem se hovořit o podstatných věcech a lidech, které jsem poznal; co se mě
týče, já ani pro sebe nejsem moc zajímavý člověk. Od začátku jsem říkal
autorkám, že podle mě je u nás řada mnohem zajímavějších lidí než já, ať
točí něco s nimi.
Význam tohoto cyklu není jen v tom, že představuje zajímavé
osobnosti vaší rodiny, ale posiluje i úctyhodnost a vážnost rodinných tradic vůbec.
V širším smyslu možná i národní sebevědomí...
Rodinné kroniky jsou vždycky zajímavé, především pro historiky. I když je musíme
číst opatrně. Vždyť ani já sám si nejsem jist, jestli všechno bylo přesně tak,
jak to vypravuju, nebo jestli říkám spíš své představy. Ale jsou určité oblasti
historie, kde to bez osobních vzpomínek a kronik vůbec nejde. Třeba pro historika
Pekaře byla velkým zdrojem informací Vavákova kronika. Pokud cyklus pomůže cosi
posílit, budu rád. Ale myslím, že sebevědomí národa by nemělo být závislé na
takových věcech. Je spousta lidí, kteří nemají v rodině známého malíře ani
spisovatele, přesto v nich je hlubinná jistota a bezpečí existence tohoto národa a
jeho zdravého myšlení.
Kdybyste se měl charakterizovat, co byste o sobě řekl?
Posuzovat by mě měli spíš jiní, sám mohu říct jen tolik: mám čím dál větší
pocit, že jsem v mládí začal s řadou různých představ a ideálů, ale skoro nic se
mi nepovedlo. Zato se mi snad povedly jiné, původně neplánované věci, k nimž jsem
se v životě dostal. A že jsem se jich chytil, je snad dokladem toho, že mám v sobě
určitou přizpůsobivost. Chcete-li stručnou charakteristiku, tedy - jsem flexibilní.
Ale vy vůbec nevypadáte, že vám nevyšly životní plány.
Nesvědčí o tom vaše dobrá nálada, pohoda, nadhled a humor. Skutečně jste takový
pohodový člověk?
Asi ano. Většinou mám dobrou náladu už poránu, je to věc habitu a nikoliv
přesvědčení. Rád se směju, především sám sobě.
Optimistický přístup ke světu a pohodovost, to ovšem není
příliš česká vlastnost. Spíš naříkáme nebo si stěžujeme, nezdá se vám?
To je pravda. Kdykoliv se sem vracím - což je často, protože často jezdím do
Rakouska a zpět -, mám pocit, že přijíždím do země, která je naplněna
především lidmi smutnými, skeptickými, závistivými, neklidnými, tvářícími se
bůhvíproč uraženě a lítostivě. Tuhle vlastnost naštěstí nemám. Myslím si, že
v životě je spousta pozitivních věcí, a pokud je člověk schopen je vidět, nemůže
mít pořád pocity uraženosti. Jak se potom bude tvářit v situacích, kdy opravdu o
něco vážného jde, kdy je skutečně zapotřebí nějakým způsobem se vzepnout?
Od dětství vaši rodinu obklopovala velká a různorodá
společenství lidí, hodně přátel. Zůstalo vám to?
Už u rodičů jsme s bratrem Mikulášem vnímali, že k nám chodila spousta lidí
různých vrstev i názorů. Takže pak v dospělosti, kdy jsme dlouho, až do konce
šedesátých let, bydleli s bratrem a našimi rodinami společně, se kolem nás tvořily
skupiny lidí "našich" oborů. Bratr kamarádil s výtvarníky, já
převážně s muzikanty, mnohé přátele jsme měli společné. U nás bylo pořád
plno. Někteří si pochvalovali, že umím dávat dohromady lidi různých názorů, což
mě samozřejmě těšilo.
Vaše tehdejší mladá kumštýřská parta měla velmi dobrou
pověst; jedna známá mi například nedávno svěřila, že jí - tenkrát velmi mladé
dívce - pomohla přežít těžké trauma návratu z nacistického lágru...
Nejsem si vědom, že bychom na někoho zvlášť pozitivně působili. Jestli nás
přátelé k něčemu potřebovali, to nevím, ale vím bezpečně, že my jsme
potřebovali je.
Kdyby měl cyklus Medkové pokračování - druhou část, která by
se třeba jmenovala Moji přátelé, o kom byste nejspíš vyprávěl?
Asi o lidech, kteří se v šedesátých letech začali vracet z komunistického vězení.
Byli totiž obdivuhodní. Aspoň jeden příklad za mnohé - katolický kněz Áťa Mandl,
mimochodem bratranec Adiny Mandlové. Přišel ke mně v den propuštění z kriminálu,
kde strávil patnáct let; holohlavý, hubený chlapík v obleku dávno vyšlém z módy,
v němž ho v padesátých letech zatkli. Tvářil se vesele a měl jedinou prosbu: abych
mu pomohl dostat se na koncert České filharmonie. "Dověděl jsem se, že dnes
hrají Stravinského, a toho mám moc rád," řekl. Já byl koncertním jednatelem
filharmonie, snadno jsem to zařídil. Pak jsme spolu chodili po ulicích skoro až do
rána. Vysvětlil mi, že zatím nemá kde spát, protože mu chybí postel. Když ho
zavřeli, maminka musela z nouze prodat všechen nábytek a teprve mu postel shání.
Zůstali jsme přáteli až do konce jeho života. Umřel brzy, zdraví měl podlomené
kriminálem...
Čím vás vlastně zaujal? Zájmem o hudbu?
Zdaleka nejen tím. Byl jedním z mnoha nevinných, kteří prošli těžkými
komunistickými kriminály, ale na jejich náladě a chování to vůbec nebylo znát. Byl
vzdělaný, běžně četl latinské i řecké originální texty. Také ostatní
navrátilci, které jsem poznal, byli veselí, vyrovnaní, a stejně jako on vysoce
vzdělaní. Během věznění se vzdělávali vzájemně, kdo něco uměl, učil druhé. A
u těchto přátel je ještě jedna zajímavá věc, možná svým způsobem
charakteristická pro naši společnost. Ti, kteří se vrátili po dlouhé době z
kriminálů, stáli před ostatními, kteří v těch kriminálech nebyli, jakoby trochu
se studem. Ostatní jim totiž občas dali nepřímo najevo: moc se na nás vytahujete,
nemyslete si, že když jste byli vězněni, že jste lepší. Přitom ty navrátilce
vůbec nenapadlo "vytahovat se". To jen ti druzí se na ně dívali s určitým
podezřením. Napadá mě přitom historka o jednom komunistickém funkcionáři, který
říkal židům, co se vrátili po válce z lágru: "Uznávám, že to bylo v
koncentráku zlý, ale vy si vůbec neumíte představit, jak my jsme trpěli v
emigraci!"
Tento postoj má i novodobější variantu - někteří z těch, co
nezažili exil, se taky dívají na navrátilce ze zahraničí s podezřením i
výčitkou: My jsme tady museli za totality trpět, zatímco vy jste si žili...
Ano, i já se s tím občas setkávám. Navíc se na nás, kteří jsme se vrátili z
emigrace, mnozí lidé dívají s odstupem. Pokud si nemyslí, že jsme jeli do světa
zbohatnout, jsou aspoň většinou přesvědčeni, že jsme tam opravdu zbohatli. A tiše
nám to zazlívají. Což je velice naivní a neinformované.
Také se vám zdá, že mentalita lidí v naší společnosti
prošla spoustou proměn a že se na ní hodně podepsaly dějinné zvraty a převraty?
Je nesporné, že atmosféra první republiky byla svobodná - všichni mohli volně
vyslovovat i psát své názory. Neudávalo se. Znemožňovalo to ostatně i
zákonodárství. Pak přišel 15. březen, nacisté, a to už mezi lidmi propukla
určitá nejistota, která vyvrcholila za heydrichiády. Málo se ví, že v té době
přišly gestapu desetitisíce udání - od Čechů na Čechy. A po únoru čtyřicet osm
se stalo udávání skoro denním chlebem. Lidé se začali bát jeden druhého. Co je
taky strašně důležité - změnila se nálada v hospodách. Už podruhé byla
přervána kontinuita vývoje. A to společnost strašně poznamenalo. Vy přece musíte
mít pocit nepřetržité svobody! Svoboda přitom tkví v tom, že se člověk nebojí.
Jakmile se začnete bát, jste nesvobodný. Když si zachováte vnitřní svobodu,
můžete se cítit svobodným třeba i v kriminále.
Před několika dny uplynulo čtvrt století od vzniku Charty 77.
Hodně se o ní teď mluví a píše; jedni říkají, že nic neznamenala, jiní mají
opačný názor. Co si o tom myslíte vy - jako jeden z prvních signatářů?
Zcela subjektivně řeknu, proč jsem ji podepsal já. V prosinci 1976 mi přinesl text
Charty Jiří Němec do kavárny U Nováků a já stál před otázkou, zda podepsat, nebo
ne. Bylo mi jasné, že když se k Chartě přihlásím, vezmu na sebe celou řadu rizik.
Je to přece otevřené slovo proti režimu, říká, že představitelé tohoto státu
sice podepsali mezinárodní pakty, ale nedodržují je a nehodlají je dodržovat. K tomu
musíme říct své, i kdyby nás bylo pět. Neboť otázka nestojí, kolik nás je, ale
zda v takové situaci má člověk říct, mně to je jedno, nemá to smysl. Jenže když
tohle nemá smysl, co potom smysl má? Stavět se do role člověka, který sice
nesouhlasí s režimem, ale nebude proti němu nic dělat, protože to je údajně
zbytečné? Nikdy to není zbytečné, když jde o podstatnou věc. Rozhodl sem se, že
riziko podstoupím. Měl jsem taky pocit, že se mnou podepisuje spousta mých lidí -
dodnes věřím, že kdyby byl naživu můj bratr, táta a maminka, určitě by to
podepsali. Charta měla navíc další nesporně pozitivní dopad: v mezinárodním
měřítku vyvedla českou společnost z politického hrobu zpět na veřejnou scénu.
Dosud měla československá společnost horší pověst než Bulhaři - naprosté mrtvo,
tvrdili komentátoři. Poté se o naší zemi začalo mluvit zcela jinak.
Charta, přesněji hysterická reakce tehdejších vládců v
podobě anticharty, je i dvanáct let po revoluci citlivým bodem svědomí společnosti.
Viz nedávný soudní spor Vondráčková?Rejžek. Má dnes smysl dělit lidi na ty, co
podepsali antichartu, a na ty, co odmítli?
Ne, myslím, že to je špatně. Nevím, zda paní Vondráčková antichartu podepsala,
nebo ne, a je mi to jedno, podepsala ji řada mých dobrých přátel. A já to nikomu
nevyčítám, protože vyžadovat od kohokoliv, aby v tehdejší mocenské situaci byl
hrdinou, aby rezignoval na existenci, rodinu, na svou práci - to není možné.
Anticharta není ostuda těch, kteří ji podepsali, je to ostuda režimu, který je k
tomu dohnal.
Jako komentátor Hlasu Ameriky a potom i hradní úředník jste
musel většinou vystupovat nestranně a objektivně. Jste takový skutečně?
Nevím, nestranný ani nadstranický spíš nejsem. Velmi jsem neměl rád fašisty, velmi
nemám rád komunistickou stranu, velmi nemám rád populisty. A to zcela otevřeně. Ale
jinak jsem ochoten slyšet i přijímat jiné názory. I na Hradě jsem říkal
prezidentovi, že by se měl stýkat s takovými lidmi, kteří mohou přinést cokoliv
pozitivního, i když to bude velmi odlišné od toho, co si myslí on.
Nejosobnějším sdělením, které jste v cyklu Medkové o sobě
řekl, byla věta o víře v Boha. Je tedy pro vás hodně důležitá?
Je. Ze všech darů, které jsem - patrně nezaslouženě - dostal, nejvíc děkuju za dar
víry v Boha. Tento dar si člověk nevymyslí, nevyšpekuluje. Je to výsledek určitého
poznání, k němuž dojde každý jinak - podle způsobu myšlení a podle toho, co ví o
věcech kolem sebe, nebo co je schopen a ochoten se dodatečně dozvědět. Já k víře
konvertoval, jako malé dítě jsem byl sice pokřtěn, ale rodiče mě nevychovávali k
náboženství, i když byli věřící. Dostal jsem se k víře oklikou - studiem
českých dějin, poznáním, co víra v našich dějinách znamenala. Později také
četbou několika velmi suchých, nijak emotivních knih. Četl jsem například jeden
faktografický životopis Ježíše Krista, knížku bez jakýchkoliv propagandistických
podtextů. Tehdy jsme si řekl - jestli tohle je pravda, tak to pro mne znamená moc.
Myslíte si, že je mezi námi málo víry?
To není úplně přesné. Klesá počet těch, kdo se hlásí ke konkrétní církvi.
Kdyby byla otázka položena jinak, kdyby bylo možné se lidí ptát trošku intimněji:
jestli věří, v něco, co je mimo ně, ne v něco tajemného, ale v něco, co vytváří
kritéria pro lidské myšlení konání - pravděpodobně by bylo mnohem víc
pozitivních odpovědí. Protože to je trošku něco jiného. Vědomí, že já sám
nejsem mírou všech věcí a hodnot, že existuje něco, co je kritériem pro mé
myšlení, je podle mého soudu podstatné. Já sám se přece nemohu považovat za
poslední osu všech věcí. A vůbec si nemohu myslet, že z mého jednání vyplývají
nějaké morální závěry. Já musím ty závěry mít v sobě předem. Odněkud.
Každému mému činu musí předcházet étos. Teprve tehdy, je-li naplněn étos, může
být čin etický.
AGÁTA PILÁTOVÁ
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ