8 |
|
Tipy |
|
Hra o Komkoli a Smrti S inscenačním projektem hry na motivy středověké morality Kdokoli přišla redakce slovesné umělecké tvorby Českého rozhlasu Plzeň jako s pokusem začlenit vlastní dramatickou tvorbu do souvislostí evropských trendů v rozhlasové hře a uměleckém dokumentu. Při poslechu ukázek, které přivážejí kolegové z mezinárodních soutěží, je patrné, že od přísně studiové práce s uměle vytvořenou studiovou realitou se stále více i v dramatické tvorbě vychází "do světa", do autentických prostředí s jejich hluky a zvláštním způsobem řeči.
Rytmus a spád inscenace jsou dílem hudební složky, jejímž autorem je klávesista Eduard Spáčil. Jeho přítomnost také znamenala odlišný způsob natáčení, herci interpretovali texty inspirováni a rytmizováni jeho improvizacemi. A naopak klávesista na místě pozměňoval připravenou kompozici podle hereckých typů a jejich projevu. Natáčelo se bez playbacku, naživo. Text byl při svém vzniku inspirován hereckými osobnostmi Moniky Švábové, představitelky Smrti, a Pavla Kikinčuka, který hraje člověka Kohokoli. Autorka textu Alena Zemančíková i režisér Miroslav Buriánek se pokusili v této své práci zúročit postupy plzeňského tvůrčího týmu, vybrušované léty sobotních a nedělních literárních i dokumentaristických pořadů i slovesných projektů pro literární vysílání stanice Vltava. Ze západních Čech, odkud pocházel Jan z Teplé (neb ze Žatce či ze Šitboře), středověký autor existenciálního sporu člověka a smrti Oráč z Čech, je to pokus o dramatický, zcela aktuální příspěvek k věčnému tématu evropské křesťanské kultury. (zem) |