Pocházíte z
dvojjazyčné rodiny, dvacet let jste strávil v zahraničí; kde se vlastně
cítíte doma?
V české poezii. Zdánlivě vyhýbavá, ale pravdivá odpověď. Už v dětství jsem
objevil české lidové písně a texty, pamatuji se, jak na mně zapůsobila Svolinského
Čtyři roční období a prvním hororem, který jsem vnímal, byla píseň Osiřelo
dítě. Potom přišel Erben, v dospívání Holan, Palivec, Reynek, Zahradníček a
další. Měl jsem velmi silný vztah k literatuře, byla mým rodným teritoriem. A pak
ještě snad Orlické hory. V české literatuře jsem "doma" opravdu od
dětství a po odchodu do ciziny jsem si zvlášť zřetelně uvědomoval, že komunisti
všechno kvalitní a svobodomyslné potlačují. A řekl jsem si, že právě zakázanou
literaturu budu venku vydávat. Aby trvala dál. To byl první podnět k mé
exilové nakladatelské činnosti. Pokud nejsem původem tak docela Čech, pak základním
a literárním vzděláním určitě.
Jak jste si v Anglii ekomomicky
vedl coby nakladatel?
Velmi dobře. Dělal jsem totéž, co dnes v Akademii: vydával mimo jiné populární,
prodejnou literaturu, například i kuchařky, Švandrlíkovy Černé barony nebo
Škutinovu knížku Už jsem tady s tím vápnem, pane Werichu, abych získal peníze
třeba na literární kritiky Milana Jungmanna nebo na Heideggera. Vždycky jsem to
kombinoval a dělám to pořád. Tady doma jsem se s tím ovšem u některých snobů se
zlou potázal. Mnoho lidí soudí, že by Academia populární literaturu vydávat
neměla.
Ale konkurz na ředitele jste
vyhrál právě s touto koncepcí, ne?
Přesto to je pořád ještě někdy těžké, vedu neustálé boje. Nejlépe mě vždycky
chápalo ekonomické oddělení našeho zřizovatele, Akademie věd, které rozumí
penězům a dobře ví, že státní dotace máme účelově jen na vědeckou literaturu.
Což znamená, že na chod nakladatelství musíme vydělat - nejmíň patnáct milionů
ročně. Kdyby dali inzerát "Hledáme ředitele, který vydělá patnáct
milionů" - nikdo se nepřihlásí. Proto jsem třikrát vyhrál konkurz.
Které knihy vám pomáhají
vydělávat?
Třeba Dějiny KGB - Mitrofinův archiv, kterého se zatím prodalo sedmnáct tisíc
výtisků, nebo Židovské anekdoty. Obrovským bestselerem je Solženicynova
Autobiografie, ale taky Naši ptáci. A nesmím zapomenout ani na Ivana Krause.
Toho jste vlastně objevil vy.
Ano, chtěl jsem jsem ho vydávat už v Londýně, pak tu došlo k převratu, takže
vyšel už v Praze. Zpočátku ale neměl takový úspěch, jak jsem čekal, spíš to
bylo průměrné. Ale nedávno mě napadlo vydat všechny tři Krausovy malé knížky
jako trilogii, udělali jsme z toho dárkovou "vánoční" knížku s
ilustracemi Adolfa Borna. A Born znamená už na první pohled humor, najednou začalo
knížka jít na odbyt, dodneška jsme prodali několik set tisíc. Mimochodem právě
Kraus mi kdysi způsobil velké potíže, prý "snižuje" solidní značku
Academie.
A jak si s
"akademiky" stojíte teď?
Snad už líp, ale třeba Ústav pro českou literaturu mi pořád nemůže přijít na
jméno. Pokud jde o beletrii, vydávám totiž převážně reprinty, nikoli původní
literaturu, což je kritizováno. Jenže já musím vydělat, a původní beletrie je
vždycky velké riziko.
Vydáváte ale taky třeba
prózy Ivana Klímy.
A s velkým úspěchem A víte proč? Protože mezi čtenáři beletrie dominují ženy,
"ženská" literatura je velmi oblíbená a Klíma se jí svým způsobem
blíží. Zná psychologii ženj ako málokdo, sympatizuje s nimi, rozumí jim. Kdežto
většina evropských mužských autorů za posledních dvě stě let zobrazuje ženy jako
sexuální objekt nebo jako mlhavé figury bez masa a kostí, bez psychologie. Muži jim
nerozumějí. Klíma je výjimka, svým způsobem předběhl předběhl
"ženskou" literaturu.
Kde berete vydavatelské
nápady?
Musíte mít velký archiv v hlavě, znát českou i světovou literaturu, dívat se po
knihkupectvích, co na trhu chybí, co lidi chtějí. Nejvíc se o tom dovíte v
antikvariátech. Takže do nich hodně chodím a leccos mě napadne. Například
Zvonokosy, vydal jsem je a hned prodal deset tisíc výtisků. Musíte zkrátka hledat a
být pořád "tržně bdělej", doktor Plzák by řekl - zachovat si bdělé
vědomí. A nesmíte být snob, mnozí chtějí prestiž, prestiž, prestiž. Já ji
nemám. O mně se říká - zejména v některých vědeckých ústavech vám to potvrdí
-, že to co dělám, je "botanizování na hřbitově". Prý žádná původní
tvorba. To není pravda, já jen nemohu vydávat všechno, co se považuje za
progresivní. Mnozí z mých kritiků ani nevědí, že se nám dotuje jen čistě
vědecká literatura a částečně populárně naučná.
Kterých knih vydaných v
Academii si nejvíc považujete?
Většinou těch, které nejsou na trhu ani moc vidět. Je to například úžasná
knížka dr. Baleky Esej o modré barvě, na rozhraní filozofie, kunsthistorie, dějin
umění i fyziky, taková mezioborová knížka. Taky si vážím Encyklopedie
výtvarného umění od téhož autora, která se specializuje na témata dosud
opomíjená v jiných slovnících, např. na symboliku nebo mytologii. Nebo pojednání
jednoho Číňana o velké fermatově větě, první vydání mělo dva a půl tisíce
výtisků, všechny jsme rozprodali. Ale abych nemluvil jen o úspěších. Vydali jsme i
pár knížek beletrie, které úplně propadly, to mě mrzí. Třeba román velkého
maďarského i světového autora Sándora Máraiho, u nás úplně neznámé jméno. Tak
trochu žiju i z vlastního archivu a z toho, co jsem poznal za studií. Např. knihu o
křižáckých výpravách jsme měli v Anglii jako doporučenou četbu. Z tohoto archivu
bych rád vydal některé hodnotné filozofické publikace. Taky chci vydat - ale to už
říkat nebudu, to je výrobní tajemství.
Vaše nadšení pro knihy
napovídá, že věříte v jejich budoucnost...
Jistě! Před časem byla móda tvrdit, že elektronická média nahradí tištěný
papír. To je vyloučeno, kniha je nenahraditelá, protože je velmi pohodlná, neunavuje
oči jako obrazovka a je kompaktní. Představte si třeba velký anglicko-český
slovník. Můžete ho mít na CD, ale to pak musíte pro každé slovíčko zapnout
počítač, najít si své slovo a zas se vrátit k textu, kvůli němuž jste je hledali.
I velká kniha je pořád pohodlnější než obrazovka, natož malý slovník do kapsy,
tam už vůbec není o čem mluvit. Nebo: můžete si vzít román na obrazovce do
postele? Čím víc se lidé budou dívat na monitor, tím budou unavenější. Nebudou se
chtít dívat i doma na mihotavé světýlko, na které zírali sedm hodin v práci.
Jistě, patrně zaniknou velké encyklopedie, ty nahradí internet. Ale knížky jako
takové určitě zůstanou.
Když už jsme u encyklopedií,
v Kdo je kdo jsem se dočetla, že vaším heslem je trochu upravené čapkovské
"Nemohu být socialistou, protože jsem na straně chudých". Proč právě tato
věta?
Protože jsem smýšlením liberální ekonom. Už v prvním ročníku svých
ekonomických studií v Anglii jsem pochopil základní princip liberální ekonomie:
Nejlepší způsob, jak odstranit chudobu, je růst hrubého domácího produktu. A k tomu
vede zdánlivě jednoduchá cesta - zjednodušovat byrokracii a snižovat daně. Pak se
sociální podpory budout týkat jen nepatrného procenta lidí, těch opravdu
potřebných. Když snížíte daně a byrokracii a zároveň posílíte právní stát -
musíte totiž mít strašně tvrdé tresty na podvody, podobně jako v Americe -, země
vám rozkvete pod rukama. Ale v Evropě to zřejmě nejde prosadit, nejen u nás,
například ani v Německu. Všude se totiž usilovně buduje sociální stát.
Proč se v Evropě liberální
principy nerealizují, když jsou tak efektivní?
Protože panuje pohodlnější cesta - sociální demagogie, která živí obrovský
byrokratický aparát. Tou demagogií se sociální stát udržuje. Obrovská byrokracie
se podle Parkinsonových zákonů množí jako králíci a byrokraté si k tomu
vymýšlejí ideologii, která vyhovuje jejich existenci. Proti liberálně pravicové
vládě lze samozřejmě tuto demagogii účinně postavit, vyhrát volby a mít vládu. A
o to jde.
Myslíte tedy, že socialistům
jde především o moc?
Jistě nikoliv pouze o moc, možná tomu i věří. Ale třeba v padesátých letech bylo
u komunistů taky těžko rozlišitelné, co je kariérismus a co víra.
Proč se vlastně nesnažíte
své názory prosazovat v politice?
Snažil jsem se, ale neuspěl. Jeden čas jsem byl i členem výkonné rady ODS. Jenže
Klaus vlastně prosazoval jakousi třetí, českou cestu, přesně tu, proti které
hovořil. Neprivatizoval, všechno nechával být včetně regulovaného nájemného.
Myslím, že kdyby Klaus včas, aspoň o osm let dřív, prodal klíčové podniky, jak se
o to teď se zpožděním pokouší Zeman, dostali bychom obrovské peníze, daleko víc,
než se nabízí teď, a hospodářství by fungovalo asi jako Škoda-Volkswagen Mladá
Boleslav. Jenže on nechtěl. Chtěl českou cestu, chtěl všude mít své lidi. On je v
podstatě národní socialista, ale hlásal liberální ekonomiku a tím zblbnul lidi.
Konflikt byl nevyhnutelný, liberální křídlo strany se vzbouřilo a já s nimi, a
odtrhli se. A já tím pádem úplně vypadl z politiky, Unie svobody mě nechtěla. Byl
jsem pro ni na jedné straně příliš liberální, na druhé zas příliš
konzervativní.
To možná chce bližší
vysvětlení.
Ekonomicky jsem liberál, ale v názorech na společnost jsem zároveň konzervativec.
Což spočívá v tom, že se domnívám, že společnost není vytvořena jen z
individuí a že zákony nemají být nastaveny pouze pro jednotlivce. Konzervativní
politická filozofie se liší od liberální tím, že nepovažuje společnost jen za
souhrn jedinců. Hlavní buňkou je rodina, obec, kraj a historická souvislost. Jeden
klasik to vyjádřil přesně: Konzervativec je člověk, který poslouchá hlasy mrtvých
i těch, kteří přijdou teprve po něm. Zatímco liberalismus je individualistický a
abstraktní, proto vytváří nternacionály, u konzervativců hraje roli především
svoboda a tradice.
Lze vůbec skloubit
liberalismus s konzervatismem?
Podle mne ano. Ekonomika má být liberální, ale společnost tradiční. Což stručně
znamená, že má stát na morálních hodnotách. A politická reprezentace má jít
příkladem - od slov až k činům. Stát taky musí podporovat kulturu a vzdělání.
Film, kvalitní hudbu, odborné knížky dotované tak, aby si je mohli kupovat i
středoškoláci, výtvarné umění, rozhlas. Na tohle vám liberál řekne - to mě
nezajímá, tržní podmínky platí i pro kulturu, ať se o sebe postará sama. V tomhle
punktu jako konzervativec víc straním ministru kultury Dostálovi než ODS. Chápu ho,
že je vždycky na mrtvici, když se při jednání o rozpočtu snaží pro kulturu něco
zachránit.
Nemáte dojem, že u nás je
příliš přebujelé "stranictví"?
Demokracie nemůže být nestranická. Představa, že by mohly být voleny pouze
osobnosti, je podle mně naivní. Politické strany se přece kdysi vznikly z podpory
osobností, tj. ze skupin lidí, kteří stáli na jejich straně a vedli za ně volební
kampaň. U nás vyplývá problém spíš z toho - a v tom má Havel a jeho příznivci
trochu pravdy - že strany nenaslouchají společnosti, nevšímají si názorů lidí,
ani je neuznávají. V "havlovské" koncepci občanské společnosti je
požadavek naslouchat občanům, počítat s nimi i jindy než v předvolební kampani.
Ptát se jich, rozhodovat se společně s nimi - zejména při řešení problémů,
které se jich bezprostředně týkají. Tady se často s lidmi manipuluje - typickým
příkladem manipulace byla kauza televize. Není divu, že se lidé proti tomu
vzbouřili. Pravda, dá se říct - vzbouřila se jen menšina, ale vždycky se vzbouří
hlavně ti aktivní. Že společenské problémy nezajímají většinu, to není argument
proti tomu, aby se lidé zvali k řešení problémů! Když se má na Václaváku stavět
ošklivý monstrbarák, měli by mít do toho co mluvit všichni aktivní Pražané, nejen
architekti a urbanisté. Je pravda, že s občanskou společností se tady vůbec
nepočítá, politika je chápána jako manipulace: dohodneme se mezi sebou jen my
"nahoře", domluví se oposmlouva, a hotovo.
A přitom motivy jsou často
velice málo ušlechtilé, spíš přízemní: snaha neztratit politické postavení,
poslaneckou židli...
Ano, v pozadí jsou vždycky prebendy a posty. Politici se chtějí zabezpečit proti
volbám, vlastně jako by si už předem řekli - "My se vždycky nějak
dohodneme". Ale tohle není demokracie, demokracie znamená, že jsou psaná i
nepsaná pravidla hry, která dodržujeme. A mezi ně patří i občanská společnost.
Jejím problémem je, že je snadno napadnutelná. Klaus třeba říká, jsou to všechno
šílenci, copak já se s nimi vůbec mohu bavit?. Jistě, jsou tam radikální až
šílené skupiny, třeba anarchisti, antiglobální odpůrci proti všemu. Ale s
rozumným a aktivním občanem je nutné počítat i v mezidobí voleb. Život v této
zemi se týká všech.
Pořád používáme slovo
demokracie, jaký má obsah pro vás?
Jeden starý profesor v Anglii nám na přednášce říkal: Co je to demokracie? Běžný
člověk by řekl: když vládne většina. Ne, to není demokracie! Je tedy snad
demokracie, když mají všichni rovné hlasovací právo? Ne, ani to nestačí.
Demokracie je, když ti, kteří byli zvoleni, respektují práva menšiny, která v
téhle chvíli prohrála a nevládne. Neboť ta menšina se může jednou stát
většinou. U nás se držitelé moci chovají jinak: byli zvoleni a teď budou prostě
rozhodovat sami.
V politice své názory už
neprosazujete, přednášíte pouze americkým studentům. Proč ne českým, na naší
univerzitě či jiné vysoké škole?
To nemohu, protože mám jen magisterský diplom. Abyste tu mohl přednášet na vysoké
škole, musíte mít doktorát, což v Anglii a Americe nemusíte, tam - když publikujete
a jste činný v oboru - stačí dokonce jen diplom bakalářský.
Nemáte sice politickou funkci,
ale pravidelně sedáváte u rozhlasového mikrofonu, to je přece taky docela slušná
pozice, nebo ne?
Pravda, jsem zván do ranního pořadu stanice ČRo 2 - Praha Jak to vidím a moc si toho
vážím. Ale tam se ode mně nechce o politice ani slovo.
O čem tedy mluvíte?
Do rádia chodím s tématy svého zájmu. Vyprávím o poezii, o životním stylu, o
knihách. Vždycky se snažím najít téma, které dobře znám a o němž si myslím,
že je nosné, vášnivé a třeba i zábavné. Mám několik "svých"
oblíbených. Například filozofii. Chtěl bych postupně popularizovat filozofická
témata a mluvit tak, aby tomu každý rozuměl.
Není tu přece jen nebezpečí
přílišné abstrakce?
Vůbec ne, musí se jen pojednat přístupně a na blízkých pojmech.
Jaké to třeba jsou?
Například nedávno jsem mluvil o dialogu - co to je, jak vypadá. Podle mě je to
důležité, a přitom filozofické téma. Obsahuje základy lidské komunikace, je v něm
skryta otázka osamocenosti, problém, že lidé spolu vůbec nedokážou vést dialog,
že se často zmůžou jen na dva monology, že se hádají, že jsou hned naštvaní,
když má někdo jiný názor. Hodně se to týká i tolerance, která spočívá v tom,
že poslouchám a snesu jiný názor. Vidíte, na první pohled jen jeden z
technologických prostředků komunikace - a jak hluboce zasahuje do života lidí!
Jako by vás ten problém nejen
zajímal, ale i trochu trápil, nemýlím se?
Jako člověka s konzervativními přístupy ke společnosti mě to jistě trápí.
Podívejte se na současnou krizi partnerských vztahů - ty také často plynou z
neumění partnerského dialogu. Vždyť dnes se staví víc garsonek než velkých bytů,
lidé žijí jako "singly", nejsou schopni se dělit ani o postel, natož o byt.
Jsou problémy s "jedináčkovstvím", lidé spolu nedokážou komunikovat, tedy
ani žít.
Jaký je ohlas vašich
rozhlasových promluv?
Překvapivě velký, chodí mi spousta dopisů, většinou píšou, že se jim pořad
líbí. Myslel jsem, že budou víc nadávat. Ale z té korespondence jsem získal daleko
významnější poznatek - že rozhlas poslouchá mnoho lidí. To je důležité vědět.
Vy máte s rozhlasem
zkušenosti také z dřívějška, ne?
Spolupracoval jsem kdysi pravidelně s BBC, dělal jsem pro ně pořady o východní
Evropě.
Nestýská se vám po
pravidelné publicistice?
Stýská nestýská, jako nakladatelský podnikatel na to zkrátka nemám čas, co dělat.
AGÁTA PILÁTOVÁ
Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ