Nahrávky vojenských kapel nacházíme na
fonografických válečcích a gramofonových deskách již od počátku historie
zvukového záznamu v množství více než hojném. Mechanický způsob nahrávání
zpočátku sice neumožňoval následnou dostatečně kvalitní reprodukci tónů z
horního a dolního konce frekvenčního spektra (například zvuku houslí a basy), ale
ryčné pochody v provedení vojenských kapel s početnou žesťovou sekcí zabíraly v
katalozích prvních gramofonových firem vždy významné místo. Hudební průpravou ve
vojenských kapelách s nejen veskrze "militaristickým" repertoárem mimoto
prošlo i mnoho hudebníků, kteří později vyznávali úplně jiné hudební žánry -
připomeňme jen například Karla Vacka, jednoho z nejznámějších českých
muzikantů dvacátého století z oblasti populární hudby. Bývalí vojenští
hudebníci se navíc sdružovali do různých "profesních" kapel, a tak jsou z
prehistorie českých zvukových snímků známé i četné nahrávky různých honosně
pojmenovávaných orchestrů domobrany, národní gardy, ostrostřelců, granátníků
atd.
Kromě pochodů postupně začaly
vojenské kapely natáčet i různé promenádní směsi, zvukomalby (snad nejznámější
takovou kompozicí je kdysi hojně nahrávané několikadílné pásmo Sen rakouského
záložníka), montáže přinášející zvuky bitevní vřavy (Bitva u Sedanu),
vojenské signály a povely, záznamy střídání stráží atd. Žádnou výjimku ovšem
nepředstavovaly ani nahrávky náročných koncertních kusů, operních předeher i
árií, které muzikanti vojenských kapel tehdy zvládali bez zvláštních potíží.
První snímky české vojenské
kapely pocházejí již z roku 1903 a pořídil je v Praze s Hudbou c. a k. pěšího
pluku č. 11 prince Jiřího Saského nahrávací technik gramofonové firmy The
Gramophone Company. V Praze tato oblíbená kapela hrávala mj. v Měšťanské
besedě, na Střeleckém ostrově, na Žofíně a ve Dvorním
pivovaru v Nuslích. Pro stejnou gramofonovou firmu natočila v době před první
světovou válkou nejvíc gramodesek Hudba c. a k. pěšího pluku č. 102, která
byla v roce 1914 nasazena na srbskou frontu a při střetu s nepřítelem údajně
utrpěla velké ztráty.
Tradice nahrávání gramodesek četnými vojenskými
hudbami pokračovala i po založení samostatné ČSR. Jako jedny z prvních vznikly kolem
roku 1921 snímky Československé posádkové hudby č. 1 v Brně pro gramofonovou
společnost Odeon. V roce 1923 pak natočila pro firmu HMV své vůbec
první gramofonové snímky Hudba čs. pěšího pluku č. 28 pod řízením
kapelníka Jana Gottwalda (dříve c. a k. pěšího pluku č. 28
"Baillet-Latour", později Plukovní hudba pěšího pluku 28
"Tyrše a Fügnera"). Od poloviny dvacátých let pak již nelze
četné nahrávky mnoha českých vojenských kapel spočítat - každá větší
gramofonová firma jim ve svých katalozích vyhrazovala rozsáhlý prostor. Výrazně se
ovšem změnil charakter nejčastěji nahrávaných skladeb: zmizely pochopitelně dříve
všudypřítomné pochody dedikované předním osobnostem habsburské říše a jejím
četným vojenským regimentům, i když některé gramofonové firmy nabízely v
provedení c. a k. kapel pochody jako Hoch Habsburg! v domácích prodejnách
neaktuálně i po roce 1918.
V katalogu gramofonové firmy Homokord
například nacházíme v polovině dvacátých let jako ohlas na pád carského
režimu Smuteční pochod ruské revoluce, Pochod rudých či Pochod bolševiků.
Z vlasteneckých kusů tato firma natáčela pochody V nový život, Národ v písni,
Pochod Husitů, Triglav, Lví silou, Pod národní vlajkou, Za novým cílem či Pochod
legií. Pro firmu Parlophon nahrávala obdobný repertoár Hudba Národní
gardy č. 2 s kapelníkem Emilem Štolcem (Náš cíl, Torino) a
několik vlasteneckých pochodů pro tuto firmu natočila i Dechová hudba pražské
stráže bezpečnosti za řízení kapelníka Mergla.
U příležitosti desátého výročí vzniku samostatné
republiky natočilo hned několik gramofonových firem melodramatická pásma věnovaná
našim zahraničním vojskům, hlavně pak bitvě u Zborova a postavám legendárních
bojovníků legionáře Doubravy a plukovníka Švece. Velice malebně pojednala
legionářský námět americká družina Václava Albrechta na gramodesce značky HMV
o průměru 30 cm, obsahující tituly Legionáři na Sibiři a Odjezd do
vlasti: V úvodní části je navozena atmosféra smutku (...měsíc mraky
proráží nad sibiřskou plání, vojín stojí na stráži v němém zadumání. Bílé
mraky oblohou nad hlavou mu běží v čarou dáli mlhavou, kde vlast jeho leží.
Vzpomíná si, vzpomíná, na svou rodnou chasu, na své děvče vzpomíná, i na svoji
matku - vzpomíná si bez útěchy na Prahu i celé Čechy...). Kdosi z
chlapců konstatuje, že i když se všem stýská, nesmějí propadat trudnomyslnosti a
plakat (...chce se plakat, pravda. Ale plakat - český voják, který
vítězně protáhl celým světem? To ne, nikdy!...). Následuje směs
veselých národních písniček, která ovšem náladu vojska nijak výrazně nepozvedá,
neboť v dalším vstupu, po smutné písni Stěnka Razin, pan Albrecht opět
naléhavě vyzývá k veselosti (...což stále znovu v stesk budem upadat? Hej,
což žádný z vás už neumí poskočit vesele?...). Zvuk lodní sirény ve
vladivostockém přístavu pak evokuje přípravu na odjezd do vlasti (...na téhle
lodi už jako bychom byli jednou nohou v Praze...). Své dojmy z širé
Rusi nakonec shrnuje jeden z legionářů následujícími slovy: "Bratři,
odjíždíme. Pozdravte naposled tu velikou bratrskou zemi, k níž vzdor křivdám a
utrpením, jež bylo nám tu trpěti, zachováme vždy lásku v srdci a vroucí
vzpomínku!" Na úplný závěr pak zaznívá píseň Ej, uchněm, burlaci, zpívaná
na zádumčivý český text.
V roce 1930 jako jednu ze svých
prvních nahrávek českého repertoáru natočila firma Ultraphon na melodii J.
Jankovce a text J. Waltnera píseň Bratři z magistrály, v níž
popisuje barytonista Velké operety v Praze Antonín Holzinger činnost
našich bratrů-legionářů při obraně transsibiřské železnice následujícími
sugestivními slovy: "Vítr v kraji bouří, v tajze hustě sněží, nikde ani
chatrč v kraji prokletém. Do daleka kamsi kolejí pár běží, které spojují vás
bídně se světem. V dálce domov leží, rodiče a ženy - na vás, nepřítomné,
tajně myslím jen. Tady rek jde světem, hlídá bajonetem dálnou magistrálu a
sibiřskou zem. Bratři ze Sibiře, věrné české děti, máte milovati a ne zabíjeti.
Bratři ze Sibiře, hrdinného rodu, bili jste se statně pro vlast, pro svobodu. Trpěli
jste rány, smrt i zajetí - na věky vás bude mít národ v paměti."
Legionářského tématu se
zmocnil i zvukový film: prvním bylo v roce 1931 drama režiséra Svatopluka Innemanna
Třetí rota. V tomto "filmu bratrské družnosti" zazněla v
podání Legionářského pěveckého sboru Slavia Píseň legionářů a na
gramodeskách několika značek vyšla při této příležitosti vlastenecká píseň Pochod
třetí roty.
GABRIEL GÖSSEL
Obrazová dokumentace: archiv
autora
Příště: Život vojenský
- život veselý