TV TIPY
Pondělí 11. 3. 2002
ČT 2 - 21.40 hodin
Frankensteinovo
monstrum se vrací
Když
prvního Frankensteina naše prvorepubliková cenzura zakázala, společnost Universal se
ani nenamáhala nabízet následné díly. Takže teprve nyní zásluhou České televize
máme možnost spatřit tato klasická hororová díla. Režisér James Whale se totiž
roku 1935 znovu vrátil k nečekaně úspěšnému tématu a natočil Frankensteinovu
nevěstu. Dokonce připojil jakési "dokumentární" zarámování, kdy
autorku námětu Mary Shelleyovou (ztělesňuje ji Elsa Lancasterová, která hraje i
hlavní ženskou roli) nechává osvětlit další historii příšerných hrdinů.
Ukáže se, že monstrum barona Frankensteina nejenže nezahynulo, jak naznačila úvodní
část, ale dokonce se v jeho blízkosti ocitá umělá žena, ve své strohé
nepřístupnosti připomínající egyptské krásky z dob faraonů.
Původně němý netvor se dokonce
učí mluvit, bavit se a smát. Téma postupného polidšťování je načrtnuto v řadě
až mírně groteskních výjevů - třeba když monstrum vychutnává víno u slepého
poustevníka, jenž netuší, jaký příšerný host sedí vedle něho. Ačkoli
představitel hlavní úlohy Boris Karloff nebyl nadšen předepsanou mluvou, zvládl ji
na výtečnou - monotónní, zmrtvělý hlas, s nímž pronáší nejprostší výroky,
skvěle dokresluje výsledný obraz.
Whale upozaďuje
postavu barona Frankensteina, když se soustředí na jeho monstrum, které tentokrát
nevede k pohromám tupá nevědomost, ale naopak nenaplnitelný cit po lásce. Současně
však do příběhu zařazuje dalšího obskurního vědce, jenž ze hřbitova krade
mrtvoly, aby také experimentoval s uměle stvořeným životem, ale vychází mu jen
podivné panoptikum miniaturních lidiček - v jedné publikaci věnované historii hororu
se dočteme, že: ..."triková sekvence jim věnovaná je dramaturgicky
neomluvitelná; lze ji přijmout jen jako mezihru, dokazující odstup, s nímž Whale
celý film dělal." Celkové pojetí filmu dokazuje, že režisér si byl vědom,
že zvolený námět nemůže zpracovat naprosto vážně, proto do děsivého rámce
vkládá ironický nádech vrcholící (i scénograficky) v sekvenci stvoření umělé
ženy.
Zbývá doplnit, že před
čtyřmi lety vznikl hraný film Bohové a monstra, který osvětloval Whaleovo setkání
s frankensteinovským tématem, které jej nejvíce proslavilo, ačkoli nabídnutou látku
zprvu pokládal za podřadnou hloupost. Škoda že tento snímek není uváděn
souběžně, protože by osvětlil mnohé taje z hollywoodského zákulisí 30. let.
JAN JAROŠ
Úterý 12. 3. 2002 ČT
2 - 23.40 hodin
Kam zmizely
studentky?
Od původem
australského režiséra Petera Weira jsme již viděli jeden z jeho raných filmů,
děsuplný thriller Auta, která sežrala Paříž. Nyní následuje snímek Piknik na
Hanging Rock, kterým na sebe v celosvětovém měřítku upozornil. Opět se jedná o
mysteriózní příběh, ale tentokrát zušlechtěný přesnou evokací viktoriánských
reálií. Dějově film vychází z údajně autentické události: na jaře roku 1900 se
při školním výletu k pahorkovité vyvřelině Hanging Rock doslova beze stopy ztratilo
několik žákyň i se svou učitelkou. Posléze se jedna ze žákyň našla, ale byla v
takovém šoku, že nedokázala podat nějaké vysvětlení. Avšak Weira nejvíce
zajímají reakce jednotlivých zúčastněných na vzniklou situaci, nikoli situace
samotná.
Příběh se lomí do tří tematických okruhů - prvním
je výlet a záhadné zmizení, druhým je vyšetřování, jež nakonec uvízne na
mělčině ničím nepodložených dohadů, třetím život dívčího internátu po
osudné události, kdy se pozornost soustředí na silně introvertního sirotka Sáru,
jež byla silně fixována na jednu ze zmizelých (až lze odečítat jakési nevysloveně
lesbické sklony) a která má být ze školy uvolněna a vrácena zpět do sirotčince,
protože její poručník přestal platit školné. Nevysvětlitelná událost jako by
osudově poznamenala život internátu a lidí s ním spojených.
Osudná výprava několika
děvčat na vrcholek kopce propadá divné náruživosti, která stále sílí, až
nabývá rozměru jakéhosi vytržení, kdy dívky téměř v transu stoupají vzhůru,
aby znenadání zmizely. Motiv záhady prezentuje stylizovaná prezentace oblohy i celé
hory, s níž jako by se dělo cosi abnormálního, co přesahuje lidské vnímání.
Mimořádnost těchto událostí je navíc zdůrazněna i záhadným ulpěním
několikerých hodinek na pravém poledni - jako kdyby se zastavil čas.
Postřehneme zájem o erotické
podtexty, ovšem na úrovni dívčího snění o ideální lásce, sešněrovaného
viktoriánskou morálkou. Toto téma se vine několika liniemi, od přednesu milostných
veršů či galantně nezávazného dvoření až k obavám ředitelky, lékaře i
policie, které ze všeho nejvíce zajímá, zda si dívky zachovaly "svou
čest". Weirův film stále zůstává znepokojivou výpovědí o omezenosti
lidského poznání a bohužel i lidského ducha, který se ochotně podřizuje
panujícím konvencím.
(jš)
Středa 13. 3. 2002 PRIMA - 12.25 hodin
Já nejsem
já
Slušnému,
leč sucharskému inženýru Zárubovi a sňatkovému podvodníkovi Majerovi se
působením tajemných sil měsíce v kombinaci s větší dávkou alkoholu splní jedno
přání. Oba muži si vymění podobu, což ovšem ostře kontrastuje s jejich
nezměněnými charaktery a hlasy. Nepochopitelná záměna se přirozeně stává zdrojem
mnoha komických zápletek a situací. Happy end pak ústí do typicky pohádkového
spravedlivého potrestání darebáka a zadostiučinění, kterého se dostane poctivému
člověku.
Režie Václav Vorlíček.
Hrají Petr Nárožný, Oldřich Kaiser, Eva Jakoubková, Jana Švandová, Ondřej
Havelka, Jiřina Krejčíková, Bronislav Poloczek a další.
Čtvrtek 14. 3.
2002 ČT 2 - 21.40 hodin
Podivuhodný
svět dětí skrývá mnohá tajemství
Španělský snímek Tajemství srdce režiséra
Montxa Armendarize zachycuje osudy dvou malých sourozenců, poprvé se dotýkajích sexu
i smrti, ochutnávajících vůni podvodu i slastné představy o tajemnostech, které
vidí kolem sebe - v opuštěném domě, odkud prý se ozývají hlasy zavražděné a ve
sklepě pohřbené ženy, i tajemné místnosti v matčině venkovském domě, kam mají
zapovězen přístup. Mladší, více emotivnější i důvěřivější Javier a starší
Juan, již znalý některých, zejména sexuálních prvků světa dospělých, chodí ve
městě na elitní církevní školu a během školního roku bydlí u svých dvou
neprovdaných tetiček. Na prázdniny však jezdí domů na vesnici k mamince, u níž
žije i mrzoutský děda a strýček, matčin tajný milenec. Zejména Javier dosud
nedokáže rozlišovat mezi svými představami a skutečnými příčinami slyšených
jevů (vyděsí jej třeba milostné vzdechy), zasvěceným bratrovým výkladům dílem
nevěří, dílem jim nerozumí.
Vykreslení obou dětí
nepostrádá přirozenost, umocněnou i absencí moralistních tendencí, ale zároveň se
ztrácí hlubší sepětí se společenským rozměrem - příběh se odehrává někdy v
60. letech, tedy ještě za frankistického režimu, ale přitom tato rovina ze života
obou dětí - a vlastně i dospělých - zcela vymizela.
Vyprávění je situováno do
velikonočního období a zachycuje řadu obřadů s tím spojených, ať již jsou to
průvody s řehtačkami, zhasínání při bohoslužbě či kamenování a upálení
slaměného panáka-blázna. Vyznačuje se schopností přiblížit dětský svět v jeho
pro dospělé někdy nepochopitelných rozměrech - zřetelné je to zejména u motivu
několika tajemství, která se příběhem vinou, zřetelné je to na posuzování lidí
podle mnohdy bizarních představ, které si o nich děti vytvořily.
Vyprávění, které nemá
vyklenutou dramatickou stavbu, je spíše řetězcem volně návazných epizod, které se
stejným dílem odehrávají jak na venkově, tak ve městě, aniž by obě tato
prostředí byla blíže rozlišena. Naopak se zdá, že splývají v jedno obecné místo
bez specifických znaků. Také není důsledněji dodržován princip dětské optiky
jako výrazového rastru, někdy sem pronikají psychologizující příměsi, snažící
se osvětlit chování některých postav, vnášejí se poznatky a motivace, které
směřují za rámec dětského vnímání. Tajemství srdce však každopádně náleží
mezi díla, která věrohodně přibližují svět dětí se vší jeho fantaskností.
(jš)
Pátek 15. 3.
2002 ČT 2 - 13.00 hodin
Ze
zákulisí sovětské kinematografie
Komunistický
režim v Rusku jako první pochopil, že právě pohyblivé obrázky se mohou stát
mocným propagandistickým nástrojem. Lenin kdysi pronesl památnou větu - ze všech
umění je pro nás nejdůležitější film. Francouzský dokument Mosfilm - zrcadlo
jedné říše přibližuje celou éru sovětské i postsovětské tvorby, od němé
éry až po současnost, jak se odrážela v produkci jednoho z největších ruských
studií, Mosfilmu.
Spatříme řadu legendárních
výjevů, třeba záběry proslulého masakru na oděském schodišti z Ejzenštejnova Křižníku
Potěmkin či mistrovsky nasnímanou nádražní sekvenci z Čuchrajova Čistého
nebe, kde se zoufalé ženy marně snaží zachytit nějakou známou tvář ve vlaku
projíždějícím na frontu. Dovíme se, jak zdánlivě zábavná opereta Volha, Volha
vznášela písňový hold všemocné straně.
Poznáme, jak ideologický tlak
doléhal na každého umělce - právě úděl Sergeje Ejzenštejna, jemuž je věnována
značná pozornost, jako by symbolizoval osudy všech, i těch pravověrných, kteří se
nějakým způsobem odklonili od požadovaných schémat. Mnohá svědectví uvádějí,
že k zastavení natáčení či zákazu hotového filmu stačilo málo, třeba pouhé
podezření. V období komunismu bylo zakázáno kolem 250 již dokončených filmů!
Dokument občas upřednostňuje
zajímavé materiály před logickou provázaností. Třeba z druhého dílu
Ejzenštejnova Ivana Hrozného, též postiženého zákazem, byla vybrána
unikátní barevná sekvence divokého tance, která je jistě pozoruhodná svou
výrazovou expresí i výtvarným pojetím, ale nic nevypovídá o carově maniakální
hrůzovládě, jejíž zpodobnění Stalina tak rozzuřilo. Nezbývá než smutně dodat,
že v našich kinech a před časem i v televizi se Ivan Hrozný uváděl jako
výhradně černobílý, takže až tento dokument poskytuje první příležitost
spatřit aspoň tuto část Ejzenštejnova díla v původní podobě.
JAN JAROŠ
Sobota 16. 3. 2002 ČT 1 - 21.15 hodin
Vlak
plný peněz
John a jeho
nevlastní bratr Charlie léta pracují jako policisté v newyorském metru. Zatímco John
žije poměrně spořádaným životem, Charlie se doslova topí v dluzích a také v
lásce nemá mnoho štěstí. Oba se chtějí nějak pomstít policejnímu šéfovi za
jeho nelidské způsoby. Přitom se denně snaží dopadnout nebezpečné živly. Když
má Charlie před Vánocemi splatit mafii patnáct tisíc dolarů, přemlouvá bratra, aby
se proti vlastní vůli účastnil vyloupení zvláštního vlaku, který veze tržby ze
všech stanic metra... Akční komedie, která obrací naruby některé filmové
stereotypy: tím hodným a chytřejším hrdinou je tentokrát právě černoch a běloch
vytváří trochu nespolehlivého nešiku.
Režie Joseph Ruben. Hrají
Woody Harrelson, Wesley Snipes, Jennifer Lopezová a další.
Neděle 17. 3. 2002 NOVA - 21.55 hodin
Králové
mamba
Píše se rok 1952 a Ameriku zachvátila
mambomanie. Všude, od levných klubů po luxusní tančírny se v New Yorku tančí
mambo. Skutečnými mistry jsou kubánští muzikanti, kteří využívají zájmu
Američanů o jejich hudbu, aby opustili ostrov a zkusili naplnit svůj "americký
sen" o úspěchu. Jsou mezi nimi také bratři Nestor a Cesar Castillové. Od
dětství snili sen o slávě a toužili po jeho naplnění. Jako čerství imigranti se
probíjeli krušnými začátky, plnými starostí o holé živobytí, tvrdou prací na
jatkách, která jim nedává příliš šancí věnovat se hudbě. Ale Cesar je odhodlán
prorazit si cestu ke slávě a jde tvrdě za svým. Režie Arne Glimcher. Hrají Armand
Assante, Antonio Banderas, Cathy Moriarty, Maruschka Detmers, Pablo Calogero, Mario
Grillo, Ralph Irizarr a také Tito Puente, který si zahrál sám sebe. |