12 |
|
Televize |
|
TV TIPY
Pondělí 18. 4. 2002
ČT 2 - 21.30 hodin
Mumie
Horor vypráví o egyptologické expedici,
která při vykopávkách objeví sarkofág s mumií staroegyptského kněze Imhotepa,
jenž byl faraonem odsouzen k trestu pohřbení zaživa za to, že chtěl oživit
zemřelou princeznu. Oživený Egypťan pak v moderním převleku pronásleduje krásnou
dívku Helen, o níž se domnívá, že je reinkarnací jeho dávné lásky. Hlavní roli
vytvořil anglický herec Boris Karloff.
Režie byla svěřena debutantovi, hollywoodskému Němci Karlu Freundovi. Úterý 19. 4. 2002 ČT 1 - 20.00 hodin Osudové okamžikyHuascarán 1970 Jedenatřicátého května 1970 postihlo Peru silné zemětřesení, při kterém zahynulo přibližně 75 tisíc lidí. Několik měst a vesnic bylo srovnáno se zemí. V osudný den stanovala na úpatí hory Huascarán také československá horolezecká expedice v počtu čtrnácti mužů. Jejich tábor stál přímo v cestě ohromné lavině, která se z vrcholku nejvyšší hory Bílých Kordiller v důsledku zemětřesení uvolnila a celý základní tábor se všemi členy expedice smetla. Ještě nikdy v historii horolezectví se nestalo, že by zanikla kompletní výprava. Jaká byla anabáze výpravy, která původně mířila na Aljašku, ale kvůli zákazu tehdejších mocipánů byla nasměrována do Peru? Středa 20. 4. 2002 ČT 1 - 20.50 hodin Vše podstatné o parodii Cyklus Tváře českého filmu věnoval komedii celkem čtyři ze čtrnácti dílů; poslední z nich pojednává o parodii a svébytné české odrůdě komediálního žánru - komedii fantastické. Do dějin filmové parodie se nesmazatelně zapsal především Martin Frič svou Pytlákovou schovankou, která se stále úspěšně vrací do kin i na televizní obrazovku. Z dalšího období si diváci připomenou Lipského ztvárnění Brdečkova Limonádového Joea či tvorbu autorské dvojice Macourek-Vorlíček. Čtvrtek 21. 4. 2002 NOVA - 10.45 hodin Konečně sami Mladý lékař Petr Dvořák si bere sympatickou Martu Hábovou. Jejich svatební cestu do Benátek však nečekaně zkomplikuje Martina ovdovělá matka, bohatá, laskavá, ale velmi roztržitá dáma. Nejprve je celníci nepustí přes hranice, protože manželé nepřihlásili k proclení věci, které jim matka tajně přibalila na cestu, a vzápětí stráví noc za mřížemi, protože tchyně tajně přibalené věci ve své roztržitosti nahlásí jako ukradené, poté co ve svém domě přistihla dvojici lupičů. Poslední ranou je nešikovný pokus paní Hábové usmířit manžely dobře míněnou lží. Namluví totiž Petrovi, že je Marta těhotná, a netuší, že spolu novomanželé ve víru zmatků, nedorozumění a omylů, které sama vyvolala, nezůstali ani chvíli o samotě. Režie Miroslav Cikán. Hrají Nataša Gollová, Miroslav Homola, Růžena Nasková a další. Pátek 22. 4. 2002 PRIMA - 21.45 hodin Tanec trpaslíků Na Filipíny přilétá mladá antropoložka Evelyn Howardová, aby zde hledala ztracený domorodý kmen. Najme si obstarožní helikoptéru zpustlého pilota Harryho Bedikera, vietnamského veterána a alkoholika, který ji má dopravit za jejím kolegou dr. Eslingerem do tábora v džungli. Cestou se dostanou do palby banditů a musejí nouzově přistát v džungli. Helikoptéra nejde opravit, a tak musejí pokračovat pěšky. V táboře se od správce dozvědí, že dr. Eslinger je už týden na výpravě v džungli. Druhý den vyjedou Evelyn s Harrym na koních opravit helikoptéru a cestou se rozdělí. Evelyn je pronásledována záhadným netvorem... Režie Gus Trikonis. Hrají Peter Fonda, Deborah Raffinová, John Amos, Carlos Palomino a další. Sobota 23. 4. 2002 ČT 1 - 17.05 hodin Zakladatelé a následníci Zdálo by se, že o rodu Neffů ví čtenář i televizní divák (skoro) všechno - vždyť v románu Vladimíra Neffa Sňatky z rozumu či ve stejnojmenném televizním seriálu, který podle něj vznikl a který Česká televize právě znovu reprízuje, stačí zaměnit jméno "Born" za "Neff". Autor tu čerpal především z bohatého dějepisu vlastní rodiny. Přesto další pokračování dokumentárního cyklu Potomci slavných věnovaného rodině Neffů prozradí leccos objevného. Jméno Neff bylo v Praze dobře známé už na konci 19. století. Skvělo se na štítě velkého obchodu, kde se prodávalo "vše pro kuchyň a nevěsty". Zakladatel firmy jistě netušil, že potomci nebudou podnikateli, ale umělecky a publicisticky činnými osobnostmi: vnuk Vladimír neměl chuť ani vlohy k obchodování, zato se stal úspěšným a oblíbeným romanopiscem. Vypravěčský talent po něm zdědil i syn Ondřej, autor řady sci-fi próz a rozhlasových her, jehož internetový deník Neviditelný pes je respektovaným periodikem. Jméno Ondřejova syna Davida se rovněž hojně objevuje v médiích - je totiž uznávaným fotografem. (ap) Neděle 24. 4. 2002 ČT 2 - 16.55 hodin Když dobrý indián byl mrtvý indián Westerny se až do padesátých let vyznačovaly často silnými protiindiánskými akcenty - původní americké obyvatelstvo se stávalo zákeřným nepřítelem, který musel být zničen, aby mohla být budována "bílá" civilizace. Vznikla řada filmů, které opěvovaly hrdinné boje s indiány (připomínám i tak vynikající western, jakým je Přepadení, známý též z televizního uvedení)) a lkaly třeba nad tragickým koncem generála Custera. Indiánské obyvatelstvo bylo obviňováno, že dokonce ještě před vznikem Spojených států se spolčovalo s nepřáteli. Právě v tomto historickém rámci se odehrává Cesta na severozápad, sugestivně natočený film důsledně zasazený do drsné přírody. Příběh se odehrává kolem roku 1759, kdy angličtí kolonisté bojují proti Francouzům a jejich indiánským spojencům. Zachycuje v podstatě trestní vojenskou výpravu vedenou chrabrým majorem Rogersem, která posléze zmasakruje irokézský tábor. Zdůrazňuje se tu ovšem, že krutost není samoúčelná - jde vlastně jen o reakci na činy nepřátelské strany, která je neméně krutá. Film líčí překonávání přírodních překážek (viz "řetězový" přechod přes rozbouřenou řeku) i vlastní slabosti (těžce zraněný voják sebere veškeré síly a belhá se za jednotkou). Ústřední hrdina (v podání Spencera Tracyho) je vylíčen jako nesmlouvavý velitel, který jde svému mužstvu příkladem (jednotliví vojáci to také obdivně oceňují), který má vytčen cíl a je rozhodnut jej za každou cenu dosáhnout. Nezná slitování vůči nepřátelům, ani vůči vlastním lidem. Když mu jeden z podřízených vytýká bezcitnost, odvětí, že jako soukromá osoba s ním plně souhlasí, ale jako velitel nemůže připustit nic, co by ohrozilo bojeschopnost jednotky. Jeho tvrdost se ovšem ukáže oprávněnou - když si vyhladovělí vojáci vynutí lovení zvěře, třebaže Rogers s tím nesouhlasí a varuje před léčkami nepřátelských vojsk, jeho slova se naplní v nejhorší variantě. Tracy buduje výrazně odlišný typ, než jaký známe třeba z komedií s Hepburnovou apod., smířlivé durdění nahrazuje nesmlouvavá tvrdost gest i mluvy. Cesta na severozápad je sugestivní dílo, jakkoli indiánské obyvatelstvo, hájící své právo na existenci, prezentuje jako kruté divochy, které je nutno vyhladit. Jedná se o první barevný film společnosti MGM a zejména ztvárnění drsných přírodních podmínek je nepochybně působivé - byť od vzniku uplynulo již bezmála šest desetiletí. Oproti uhlazeně melodramatické fresce Jih proti Severu zde převažuje tvrdost, možná vyvěrající ze zásady, že účel světí prostředky, aniž by člověk, jenž tuto zásadu uskutečňuje, musel být vnímán jako mravně sporná osoba. JAN JAROŠ |