Kapela Žáha vznikla před patnácti
lety, v průběhu toho období ale osm let nehrála. Platívala za bluesovou formaci a
její zpěvák, z profesních důvodů vystupující pod pseudonymem SoulM, byl dokonce v
roce 1999 oceněn zdejší bluesovou asociací jako nejlepší zpěvák tohoto žánru v
Česku. "Podobná ocenění bych nepřeceňoval, ale potěší to," říká
dnes. Současný styl Žáhy už blues jaksi přesahuje, což nejlépe dokumentuje její
debutové album Soul Machine, které vyšlo na začátku března. K "diskusi nad
dílem" byli svolni jak SoulM, tak další členové kapely, kytarista Miroslav
Linhart (mj. Yo Yo Band) a baskytarista Jáchym Bašek.
Začátky Žáhy jsou zaznamenány
na jedné z kompilací Bigbít, kde jsou i dvě skladby z vašeho prvního
singlu, který vyšel v roce 1990. Nemrzí vás, že Žáha vlivem nejrůznějších
okolností vlastně překročila několik vývojových stupňů, že vynechala období
pokusů a nezdarů, hledání, kudy dál?
SoulM: Nemám rád, když se obě etapy této skupiny spojují, nechci, aby Žáha
budila dojem nějakého prastarého tělesa. Mám pocit, že kdybychom se nerozešli,
dospěla by Žáha - byť možná o něco dřív - k současnému soundu, což je dané i
tím, že písničky jsem vždy z větší části skládal sám. Je jistě možné, že
bychom už dneska byli o kousek dál, ale dost o tom pochybuju.
Debutové cédéčko
vydáváte u jedné z velkých vydavatelských společností. To je samozřejmě v mnohém
výhoda, ale na druhé straně se v těchto firmách očekávají kompromisy. Přistoupili
jste na nějaké?
SoulM: Nabídka, kterou jsme dostali od Karla Knechtla, jenž má lví zásluhu na
tom, že ta deska vznikla, byla velkorysá v tom, že jsme měli naprostou volnost.
Jedinou podmínkou byl požadavek na nějaké české texty, v této oblasti jsme nějakou
dobu vyjednávali. Ta jedna česky zpívaná písnička ale není žádnou úlitbou, jsem
rád, že je v češtině a byla s českým textem už napsána.
Dá se vůbec vaše muzika
zpívat česky?
SoulM: To je právě to. Já myslím, že ne. Pro soulovou hudbu je příznačný
vypjatý projev a ten působí v kombinaci s češtinou trapně a směšně. Je mimo
slovanskou hudební tradici. Zpěváci, kteří zpívají svým rodným jazykem soul s
jeho přehnanou expresivitou, působí dojmem, že jsou psychicky nemocní. Můžeme mít
české texty, ale museli bychom hrát jinou muziku. Představte si Jamese Browna,
zpívajícího česky.
Album Soul Machine působí
velmi autenticky - z hlediska toho, jak kapela zní na koncertech. Měli jste nějakého
producenta nebo jste si to, aby koncertní atmosféra byla zachována i na disku, hlídali
sami?
SoulM: Producentem v takovém tom organizačně-technicko-zvukovém slova smyslu
byl Mirek Lihart s podporou Jáchyma Baška, ti měli studiové zkušenosti. Máte-li na
mysli producenta, který vede kapelu k nějaké své ideji, doporučuje typy nástrojů a
vlastně tu hudbu vytváří, tak takového nemáme zapotřebí. Ale máte pravdu v tom,
že se nám podařilo energii z pódia přenést na nahrávku, s tím jsme velmi
spokojeni. Přitom nahrávka byla hotova za necelé tři týdny.
Písničky na vašem albu
Soul Machine jsou vesměs nové - neměli jste nutkání naskládat na desku starší
skladby a nějak zdokumentovat minulost Žáhy? Nehledě na spoustu zahraničních
trvalek, z nichž byl vlastně sestaven celý jeden program Žáhy.
SoulM: My měli nutkání naprosto opačné, chtěli jsme dát na desku věci
nové, i když představa již zmíněného Karla Knechtla byla zcela jiná a k jeho
smutku se na Soul Machine dostala jen jediná coververze Don´t Stop. Jednou bych
rád tyhle klasické skladby zaznamenal, ale rozhodně jsem s nimi nepočítal na
debutové album.
Síla muziky, kterou
hrajete, asi nejlépe vynikne naživo. Jak se vám daří dávat dohromady kapelu, která
je nejméně z poloviny vytížena v jiných formacích, a slaďovat termíny vystoupení?
Bašek: To je samozřejmě problém a s přibývajícími členy je to ještě
obtížnější. Naštěstí dechová sekce hraje ve stejné skupině jako kytarista Mirek
Linhart, to je trošku úleva. Ale hlavní důvod, proč s námi hrajou Jirka Šíma,
Roman Kubát a Filip Jiskra z Yo Yo Bandu, je ten, že hrajou výborně.
SoulM: Možná bychom mohli zveřejnit historku, jak se k Žáze vůbec dostali.
Byli jsme totiž domluveni s úplně jinými dechaři, jenže ti nám na poslední chvíli
odřekli a kluci z Yo Yo Bandu měli den na to, aby se naučili všechno to, co budou
muset ve studiu nahrát, navíc si museli doplnit neúplné notové záznamy, leccos si
dopsat a zaranžovat. A zvládli to s naprostou bravurou. To nás okouzlilo.
Podaří se vám tedy dát
dohromady nějaké větší koncertní turné?
SoulM: Bohužel nejsme ve stavu sebrat se a tři týdny jezdit po českých
klubech. S pomocí médií se ale pokusíme udělat ze své vytíženosti přednost. Snad
se nám podaří přesvědčit posluchače, že stejně jako pro nás je koncert svátkem,
pro ně to může být událost, na kterou se vyplatí těšit.
Přijde mi, že sound
Žáhy je v kontextu dnešní české scény ojedinělý. Vy cítíte s některou zdejší
kapelou jistou spřízněnost?
SoulM: Těžko odpovědět, mně osobně totiž činí problém Žáhu nějak
žánrově zařadit. Odvolal bych se na to, co jsem četl v rozhovoru se členy slavné
soulové skupiny Tower Of Power. Těch se novináři ptali, proč pořád své muzice
říkají tím obstarožním termínem soul, když dneska se říká spíš funk.
A oni odpověděli, že je soulová škatulka daleko širší, že soul je především
vyjádření nějakého duševního stavu, a to je asi tak jediné, čím je možné naši
hudbu zarámovat. Žáha má písničky vyloženě funkové, ale hraje i blues, v jedné
písničce zní jako balkánská cikánská kapela, v jiné jako jazzová formace. Ale
sjednocujícím prvkem je vždycky soulový feeling.
Posluchače, který Žáhu
nezná léta, asi při poslechu vaší nahrávky napadne srovnání s dnes tolik
populární skupinou Monkey Business...
SoulM: Tady je v poslední době víc kapel, které se díkybohu snaží prosazovat
v oblasti funku nebo soulu. Ale zdá se mi, že část z nich hodně spoléhá na
technické vymoženosti, o které se určitý typ téhle muziky opírá, a s tím my
nemáme pranic společného. Žáha, to je krev, pot a slzy. Hrajeme rukama, až nás ty
ruce bolí a všichni jsme zpocení. Na albu Soul Machine není jediný sampler, všechno
je živé, a v tom je pro nás to kouzlo. Snad se lišíme i zpěvem, některé české
kapely mají sice funkový spodek, ale zpěv je spíš rockový než funkový.
Mirku, vy jste už léta
člen Yo Yo Bandu, kapely, jejíž jádro, tedy bratři Richard a Vladimír Tesaříkové,
se k podobné muzice, jakou hraje Žáha, vždy hlásili. Jak se jim album Soul Machine
líbí?
Linhart: Konečnou verzi nahrávky zatím neslyšeli, ale vím, že konkrétně
Richardovi Tesaříkovi se to líbí moc, že by takovouhle muziku asi taky dělal, kdyby
začátkem devadesátých let nezačal být Yo Yo Band slavný. Každopádně oba
Tesaříci velmi obdivují zpěváka Žáhy.
Na závěr alespoň krátce
k jedné z klíčových osobností Žáhy, kytaristovi Petrovi Jurkovičovi, který hraje
výhradně na vlastnoručně vyrobené nástroje. Jak se daří jeho "továrně"
na kytary?
Linhart: Tak ona to není továrna, spíš ruční dílna, ale rozrůstá se mu,
pomalu nemá na nic jiného čas. Jeho firma už má renomé, s Petrovou kytarou dokonce
Billy Gibbons ze ZZ Top natáčel album Rhythmeen a v nějakém interview si ji hodně
pochvaloval. Mimochodem, já osobně mám k Petrovi dost osobní vztah, je to totiž můj
učitel. Seznámil nás můj švagr, to jsem chodil asi do osmé třídy a jemu bylo
nějakých třiadvacet. Než jsem ho potkal, dělal jsem jen klasickou kytaru a chystal se
na konzervatoř. Jenže Petr mě pak začal učit na elektriku a bylo po konzervatoři.
Tak to chodí...
MILAN ŠEFL
Písničky z prvního alba skupiny
Žáha (na snímku) si můžete poslechnout v pondělí 25. března po 21. hodině na ČRo
2 - Praha