13
vychází 18. 3. 2002

Zpět na obsah         

Televize
a film


TV TIPY

Pondělí 25. 3. 2002 ČT 2 - 21.30 hodin

Neviditelný muž

Fantastický román H. G. Wellse Neviditelný muž byl poprvé natočen v roce 1933 Jamesem Whalem. Příběh vědce, který objeví sérum, jež ho činí neviditelným, patřil v době svého vzniku k populárním filmovým atrakcím. Režisér Whale dokázal příběh člověka, jemuž se splní odvěký lidský sen, ale platí za to šílenstvím, odlehčit černým humorem a podařilo se mu geniálně obsadit titulní roli. Ztvárnil ji anglický herec Claude Rains (1889-1967), který jí v Hollywoodu (a ve zvukovém filmu) debutoval a okamžitě se stal jedním z nejvýraznějších charakterních interpretů amerického filmu, ač ho v tomto snímku na plátně téměř nespatříme. Filmovou "nesmrtelnost" mu přinesla postava kapitána Renaulta v Casablance. Jeho snoubenku ztělesnila Gloria Stuartová, která by možná byla dnes zcela zapomenuta, kdyby se nepřipomněla rolí staré Rose v Cameronově diváckém hitu Titanic. Neviditelný muž se v průběhu let dočkal jednak několika pokračování a také nespočetně remaků, z nichž poslední natočil Paul Verhoeven pod názvem Muž bez stínu (1999).


Úterý 26. 3. 2002 ČT 1 - 19.00 hodin

Chodil světem Oštrozok

Pohádkový seriál Oštrozok výtvarně ztvárnila Helena DuškováBarevně jásavý a plný rozpustilé fantazie je nový sedmidílný Večerníček Oštrozok. Animovaný ploškový seriál vznikl na motivy knížky Jindřišky Ptáčkové Chodil světem Oštrozok, jehož hrdinou je spisovatel a přítel zvířat pan Lorenc. V domku s ním žije kromě jiných také podivuhodný tvor - Oštrozok šarpálový. Původně "zaseknutý nápad" v hlavě pana Lorence zhmotnila Čarodějnice a vytvořila vskutku zvláštní bytost. Nepodobá se žádnému zvířeti - a přece je tak trochu podobný všem, má dobré srdce a je připraven pomáhat potřebným... Výtvarnice Helena Dušková si na jeho podobě opravdu dala záležet, povedli se jí i ostatní, kteří seriálek zabydleli.

Režisér Jiří P. Miška si jako vypravěčku vybral Jaroslavu Kretschmerovou, která půvab "oštrozích" příběhů umocnila příjemným projevem. Zkrátka, velikonoční premiéra jako malovaná.


Středa 27. 3. 2002 NOVA - 20.25 hodin

Slavnosti sněženek

Lyrická komedie z roku 1983 zachycuje tradičním Menzlovým stylem život v chatové oblasti v Kersku, nedaleko Prahy. Tříšť jednotlivých epizod je rámována vyprávěním o skolení kance a slavné myslivecké hostině v místní restauraci Hájenka. V mozaice příběhů se pojí poetično s realistickým pohledem, nadsázka a humor, události veselé, vážné i smutné, prožívané celou řadou více či méně kuriózních postav a postaviček.

Hrají Rudolf Hrušínský, Jaromír Hanzlík, Josef Somr, Petr Čepek, Bořík Procházka, Ferdinand Havlík, Jiří Schmitzer, Libuše Šafránková a řada dalších.


Čtvrtek 28. 3. 2002 PRIMA - 12.25 hodin

To dítě není moje

V menší americké porodnici se během deseti minut narodili dva chlapci, Morgan Barlow a Luke Wells. Když Linda Wellsová poprvé uvidí svého syna mimo porodní sál, má dojem, že dítě je vyměněné, ale nikdo tomu nevěnuje pozornost. Při loučení se Sárou Barlowovou si slíbí, že si zavolají, ale péče o miminka je natolik zaměstnává, že teprve po osmnácti měsících si Sára sedne k telefonu, nesetká se však u Lindy se vstřícností. Lindin manžel vyslovil pochybnost, zda je dítě vůbec jeho...

Režie Douglas Barr. Hrají Melissa Gilbertová, Rosanna Arquetteová, James McCaffrey, David Andrews, Mary Maraová, Susan Barnesová a další.


Pátek 29. 3. 2002 ČT 1 - 20.00 hodin

Láska v carském Rusku

Ruský režisér Nikita Michalkov proslul už za komunistického režimu svobodomyslností - jeho filmy (Pět večerů, Oblomov, Příbuzenstvo...) patří k tomu nejlepšímu, co tehdy vzniklo. Teprve v Lazebníku sibiřském mohl plně vyslovit svůj obdiv k carskému Rusku, jakkoli byl nařčen z kýčovitosti a idylizace. Michalkov si skutečně neláme hlavu s historickou hodnověrností, nijak neskrývá hollywoodský styl, kterým si podmanil nejen ruské publikum. Splňuje požadavek sugestivně odvyprávěného kostýmního melodramatu s výraznou příměsí humorných zápletek.

Však také prohlásil, že nevypráví o Rusku, jaké bylo, nýbrž o takovém, jaké by chtěl někdy spatřit. A své postoje demonstruje zejména na příhodách emancipované Američanky Jane (Julie Ormondová), která neskrývá své okouzlení ruským svérázem.

V Lazebníku sibiřském upoutá půvabná Julie OrmondováLazebník sibiřský patří k nejnákladnějším evropským projektům, jaké v posledních letech vznikly. Evokace ruského prostředí je podmanivá a okouzlující, v konfrontaci východního a západního životního stylu nenačrtává Rusko po všech stránkách zaostalé, naopak zdůrazňuje jeho mravní vyspělost. Zaujme důraz na modelovou příkladnost: studenti kadetní školy, budoucí elita armády, jsou představeni jako vzor - hýří bezstarostností i dovádivým humorem, ochotni vzápětí svést šermířský souboj na život a na smrt. V kresbě charakterů ani jednotlivých situací režisér nešetří sytými barvami, spoléhá se na neslábnoucí, i zvonivou hudbou podpořenou dynamiku vypravění, události se doslova valí jedna za druhou v téměř oslepujícím kaleidoskopu, pestrém reji, který pokaždé ústí v mohutné crescendo. Michalkov celé vyprávění zarámoval vzpomínkami hlavní hrdinky, která po letech spisuje svému synovi taje jeho původu a vybavuje si přitom události, od nichž sice uplynula dvě desetiletí, ale na něž nikdy nezapomene. Jak dojemné...

(jš)


Sobota 30. 3. 2002 ČT 1 - 21.05 hodin

Legenda o vášni

Herecké hvězdy Brad Pitt, Anthony Hopkins, Julia Ormondová a Aidan Quinn se představí v hlavních rolích romatické rodinné ságy o lásce a nenávisti. Roku 1913 se bývalý plukovník William Ludlow v dopise od manželky dozví, že nejmladší z jeho tří synů, Samuel, si přiveze domů ze studií na Harvardu svoji snoubenku. Příjezd půvabné, inteligentní a bezprostřední dívky na ranč v Montaně pak zapůsobí jako načasovaná bomba. Oči na ní může nechat snoubenec, bratři, ale i jejich otec. Od této chvíle všichni bojují o její srdce. Situaci načas řeší první světová válka, v níž zemře Samuel. Na ranč k velké lásce a otci se vracejí jen starší Alfred a nejmladší Tristan. Právě s Tristanem se rozhodne mladá žena natrvalo spojit svůj osud. Její volba vnáší do rodinných vztahů nepřekonatelné trhliny...

Režie Edward Zwick.


Neděle 31. 3. 2002 ČT 1 - 20.00 hodin

Jak se rebeluje tancem a hudbou

Dospívání v nadějných i tragických 60. letech se stalo námětem řady českých filmů, namátkou připomínám Báječná léta pod psa či Pelíšky. Nejnověji se k této látce obrátil Filip Renč, tentokrát v podobě muzikálu Rebelové. Jaké si zvolil téma? Jak trojice čerstvých maturantek hledá opravdovou lásku - na jedné straně je chtějí získat spořádaně "otesilovaní" spolužáci, na druhé straně je fascinují samorostlí "kovbojové", ve skutečnosti zběhové z vojny.

Renč vyprávění rozčlenil do tří vzájemně se prolínajících okruhů. Rozehrává "činoherně" pojednané milostné hrátky. Užívá taneční výstupy a popěvky zasazené do reálu, přičemž v jejich choreografii i hlasovém ztvárnění shledávám dotyk (možná i nevědomý) sotva předstižitelných Starců na chmelu. Začleňuje stylizované "hudební klipy", napodobující proslavené Roháčovy a Podskalského televizní písničky jak obrazově (dvojrozměrné studiové kulisy) a výtvarně (koláže tlumených barev mají evokovat původní černobílé ztvárnění), tak pohybově a zvukově.

Zuzana Norisová a Jan Révai v hlavních rolích RebelůJak uspěl s konstruováním jednotlivých rovin? Nepříliš okoukaní ústřední představitelé někdy končívají u ochotnické šarže zvědavých, chichotavých i o pravé lásce snících děvčat, či u směšné karikatury hochů ze "slušných" rodin a idealizovaných zběhů, hrajících si - pokud jimi už nejsou - na sympatické drsňáky. Původní písňové texty a melodie, které tvoří páteř celého filmu (vyslechneme je v původním znění i nově nazpívané) jsou provázány více či méně šťastně se syžetovou osnovou a působí s předpokládaným nostalgickým nádechem, sborové taneční výstupy dosáhly jisté emotivní síly díky své choreografické prostotě.

Zazlívám však Renčovi, že zcela pominul, čím 60. léta byla tak mimořádná, v čem se tajila jejich inspirativnost, jak odbourávala zdánlivě pevné ideologické krunýře. Ve spolupráci se Zdeňkem Zelenkou si totiž vymyslel sladkobolnou love-story, jaká už v oněch letech - neřkuli dneska - byla anachronismem. Celou dramaturgickou koncepci takto postavených milostných historek už kdysi krásně zparodoval Tomáš Vorel v Pražské pětce (vzpomínáte na povídku Na brigádě?). Pikantní na tom všem je, že tenkrát si postavu navenek drsného, ale přitom citlivého "kovboje" - i s nezbytným kloboukem na hlavě - zahrál Tomáš Hanák, tentýž Hanák, který v Rebelech představuje chápavého otce dospívající dcery, jež se zhlédla právě v takovém typu. Jenže Renč - a též Hanák - to všechno prezentují se sebezničující vážností.

JAN JAROŠ