15 |
|
Televize |
|
TV TIPY
Pondělí 8. 4. 2002
NOVA - 8.30 hodin (pondělí - pátek)
Mimozemšťánci
mezi námi
"Britský
animovaný seriál" - tak označuje Nova Teletubbies, jednu ze svých horkých
programových novinek pocházející z britské BBC. Jeho vpravdě popelkovskou pozici
předznamenává už sama strohá noticka, z níž pouze slovo "britský" je
pravdivé. Nejde totiž o seriál, ale o cyklus (ačkoliv čítá už 250 epizod) a
animace je zde pouze dílčí a zcela menšinovou technologií. Teletubbies se dočkali
uvedení v desítkách zemí světa a všude získali své skalní příznivce i odpůrce.
Výmluvný je fakt, že vedle oficiálních a fanouškovských webových stránek na
internetu, věnovaných tomuto projektu, existují i "anti-tubbies" stránky.
Jenže zatímco se dospělí přou o to, zda jsou čtyři titulní postavičky ošklivé
či hezké, roztomilé či přihlouplé, tak batolata, jež jsou cílovou skupinou, ve
velké většině radostně výskají.
Teletubbies jsou totiž opravdu programem pro děti ve věku dvou či tří let - a vše je tomu přizpůsobeno - od vzhledu (jakožto mimozemšťánci mají anténky, ale siluetou připomínají batole včetně "plenkového" zaoblení) přes pohyby až po jednoduchou, mezinárodně srozumitelnou mluvu. Tinky-Winky, Dipsy, Laa-Laa a Po zažívají ve svém zeleném údolíčku plném květin a divokých králíků řadu dobrodružství všedního dne: jednou si dělají toasty, podruhé pátrají, kdo rozlil puding, jindy se učí tančit. Podstatnou část tvoří obrazové výlety do světa dětí: každý z Teletubbies má totiž na svém bříšku obrazovku, která umožňuje sledovat výjevy z rodin či dětských kolektivů. Mimozemšťánci se tak spolu s malými diváky dozvědí, jak se maluje prstovými barvami, jak se krmí hospodářská zvířata či jak to vypadá v kabině náklaďáku. Charakteristickým rysem programu je opakování - ne snad z důvodu malé tvůrčí invence, ale prostě proto, že batolata na něm mnohdy urputně trvají. Proč jim nedopřát dvakrát uvítání i loučení a dokonce i scénky s dětmi? Jedinou vadou na kráse Teletubbies je jejich odbytá česká verze. Troufnu si tvrdit, že bezejmenní tvůrci dabingu přistupovali k pořadu jako k nějaké mexické telenovele, aniž si uvědomili, že mají před sebou program pro daleko náročnější publikum. Setkáme se tu s anglickou gramatikou (tento malý Teletubby - tito malí Teletubbies), ledabylými překlady prvních dětských žvatlavých slůvek a s nepřeloženými písněmi, jejichž smysl je někdy i jádrem epizody. Inu, Nova... Ačkoliv, zaplaťbůh za to, že Teletubbies neskončili na hromadě sice zakoupených, ale neodvysílaných pořadů. RENATA JAROŠOVÁ Úterý 9. 4. 2002 ČT 2 - 20.00 hodin Zpráva o stavu planety (2/3) Proč došlo ke krizi?Před pětašedesáti miliony lety došlo k obrovské ekologické katastrofě, k vymření dinosaurů a více než poloviny dalších živočišných druhů žijících na naší planetě. Britský biolog a filmař sir David Attenborough navštívil Havajské ostrovy. Je to nejizolovanější souostroví na Zemi, vzdálené téměř 4000 kilometrů od kalifornského pobřeží. Historie zdejších zvířat a rostlin je od chvíle, kdy sem před 1700 lety poprvé vkročil člověk, alarmující. Havaj je názorným příkladem toho, co člověk působí Zemi jako celku. Z ekologického hlediska je totiž Havaj vyčerpanou zemí. Havajské ostrovy jsou velkým varováním před nezvratnými změnami, ke kterým by brzy na celé naší planetě mohlo dojít. Středa 10. 4. 2002 NOVA - 20.00 hodin Žena mezi vojáky Anglické sousloví G. I. Joe se stalo synonymem pro pěšáka (viz Wellmanův The Story of G. I. Joe neboli Příběh pěšáka z doby druhé světové války) a ve stejném významu, jen "rodově" upraveném, je použil též Ridley Scott ve filmu G. I. Jane - ve smyslu ženského ekvivalentu. Hrdinkou je totiž Jordan O´Neillová (Demi Mooreová), která jako první žena v dějinách americké armády dostane příležitost absolvovat mimořádně náročný výcvik námořní pěchoty. Musí překonávat nejen vlastní indispozice, když sama mezi samými chlapy prosazuje svou rovnoprávnost, ale také intriky na vládních místech. Vylíčení tvrdého výcviku je sugestivní. Od vyčerpávajícího drilu se přechází k simulaci bojových podmínek včetně zajetí "nepřítelem". Právě tady dochází k nejostřejší konfrontaci Jordan s velitelem výcviku, který nevěří, že by se žena mohla psychicky i fyzicky vyrovnat mužům. Film není otevřeně feministický, jen prosazuje rovnoprávnost žen v jakémkoli oboru včetně bojového nasazení - žena se mužům vyrovná, protože přijme jejich platformu. A senátorčiny argumenty, že americká společnost ještě není připravena, aby přijímala své padlé ženy v pytlích stejně jako muže, vyznívají jako nejapné výmluvy. Ještě silnější je důraz na vlastenectví, na čest sloužit vlasti a hájit její zájmy. Je to film, jímž neprobleskne jediný stín pochyb či nejistoty. Doba, kdy ideál militarizace byl problematizován (zvláště v souvislosti s vietnamskou válkou), asi patří minulosti. (jš) Čtvrtek 11. 4. 2002 ČT 2 - 17.05 hodin Slavný mistr se vrací Portrét slavného italského režiséra Luchina Viscontiho natočil jiný tamější klasik - dokumentarista Carlo Lizzani, tvůrce řady pozoruhodných výpovědí o soudobé italské společnosti. Tvořil v téže době jako Visconti, kterého osobně znal, tím je jeho výpověď důvěrnější i zasvěcenější. Luchino Visconti (1906-1976) patří nepochybně mezi novodobé monumenty, zařadil se k umělcům nadaným citlivostí vnímat rozpory kolem sebe. Ač pocházel ze staré šlechtické rodiny, záhy, ještě za fašistické diktatury, se přiklonil k levicově orientovaným myšlenkovým proudům. Nejprve nasával zkušenosti s prací na divadle i před kamerou, než v roce 1942 přistoupil k první samostatné práci. Tuctovou americkou detektivku adaptoval do italských podmínek. Vznikla Posedlost, působivý obraz ubíjející provinční existence, záhy zařazený mezi předchůdce neorealismu. S fascinující přesvědčivostí dokázal zpodobnit své hrdiny, ať pocházeli z nejbohatších vrstev, či z těch nejchudších. V jeho filmech vystupovali zbídačení sicilští rybáři (Země se chvěje) i odumírající aristokracie z dob sjednocování Itálie (Gepard); zaměřil se na mravně selhávající velkoburžoazii v časech Hitlerova nástupu k moci (Soumrak bohů)... Jeho filmy se okamžitě zařadily mezi uznávanou celosvětovou klasiku a většinu z nich - včetně jmenovaných - jsme mohli na televizních obrazovkách již spatřit. Lizzani ve svém dokumentu neskrývá osobní podtexty: občas vystupuje jako přímý pozorovatel, aby dosvědčil některá Viscontiho dilemata. Třeba jak obtížně se vyrovnával se svým homosexuálním zaměřením v bigotním prostředí katolické Itálie, která aristokratu Viscontimu nemohla prominout jeho přezíravý postoj k vlastní třídě a zlomyslně mu přezdívala "rudý vévoda". Visconti však každým filmem dokazoval, že vnímá svět ve všech jeho souvislostech, hlásal, že se nevyplácí přehlížet příkré sociální protiklady ani mravní zhýralost těch, kteří by měli jít příkladem. Dokument uvozuje další dva slavné Viscontiho filmy, které Česká televize v příštích týdnech uvede: kroniku vykořeněné dělnické rodiny Rocco a jeho bratři a psychologické drama Hvězdy Velkého vozu. Je to vzácná příležitost seznámit se s klasickými díly, která nám byla po celá desetiletí odepřena. JAN JAROŠ Pátek 12. 4. 2002 PRIMA - 21.45 hodin Znamenitá chvíle K americkému námořnictvu nastupují dva nováčci - Dean a Hammer. Čeká je tvrdý výcvik, během něhož obstojí jako nejlepší. Přístup k bojovému tréninku z nich udělá přátele. Rozumějí si ale až příliš - jejich shodné zájmy se projeví i v soupeření o jednu dívku. Barbara dá nakonec přednost Hammerovi a Dean se raději nechá převelet na východní pobřeží. Válka v Perském zálivu je však opět svede dohromady: oba jsou členy výzvědného komanda US námořnictva. Když je Hammer při jedné akci zraněn, přijíždí za ním Barbara, teď už jeho manželka, která se tu znovu setkává s Deanem. Oba cítí, že si nejsou lhostejní. Manželský trojúhelník dramaticky vyřeší válka... Režie Shimon Dotan. Hrají Rob Lowe, Gal Hansen, Tracy Griffith, Eb Lottimer, Baruch Dror, Daniel Dieker, Michael Fountain a další. Sobota 13. 4. 2002 ČT 1 - 20.50 hodin Forrest Gump Asi nikdo na světě neprožil tolik protichůdných, bláznivých, neuvěřitelných a zajímavých věcí jako Forrest Gump. Je to dokonalý prosťáček, který od dětství dělal, co se mu řeklo. Do života si odnesl několik ponaučení od své pečlivé maminky, z nichž nejdůležitější je osvědčené pravidlo: když se dostaneš do problémů, utíkej. Když je Forrestu Gumpovi sedm let, má IQ pouze 75 a nechtějí ho přijmout do školy. Přesto se nakonec proutíká školou jako hráč amerického fotbalu i univerzitou, potom peklem vietnamské války, stejně jako zoufalstvím nad matčinou smrtí. Svůj neustálými proměnami nabitý život spojí s několika lidmi... Neděle 14. 4. 2002 ČT 1 - 20.00 hodin Takový slušný člověk Poslední scénář Eduarda Pergnera má do značné míry autobiografické rysy. Vypráví příběh starého muže, jemuž život nachystal velká úskalí a zklamání. Neumí je však řešit s velkorysým nadhledem, uzavírá se do sebe a navenek se vůči všem projevuje nesnesitelně despoticky. Když konečně dojde k poznání a smíření s osudem, je paradoxně už pozdě. Hrají Luděk Munzar, Nina Divíšková, Sandra Pogodová, Michal Dlouhý, Oldřich Navrátil a další. Režie Otakar Kosek. |