Pondělí 8. 4. 2002 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 10.30
hodin
Smetanovský
komplet Ivana Klánského
Tradiční
muzikologické pojetí kompletního díla jednoho skladatele dosáhlo stadia, které se
nazývá kritické vydání - na jedné straně je zveřejněn původní zápis, který je
bezprostředně doprovázen dejme tomu čitelným přepisem a kritickými poznámkami.
Přepis je pak předlohou k interpretaci. Z tohoto hlediska nelze tedy nové nastudování
kompletního klavírního díla Bedřicha Smetany, které český klavírní virtuos a
akademický profesor Ivan Klánský natočil a sám režíroval pro dánské
vydavatelství, pojmenovat v pravém slova smyslu jako kritické. Není to ani pojetí,
které by bylo paralelní s interpretačním hnutím autentického provozování staré
hudby, i když je tomuto způsobu bližší. Ivan Klánský předkládá životně
nastudované a citlivě odstíněné vydání, které zohledňuje odlišně cílené
jednotlivé opusy a skladby, které Smetana povětšinou komponoval k určité
příležitosti a z určité téměř pojmenovatelné inspirace. Klánský je po dlouhé
odmlce - po archivním rozhlasovém a supraphonském kompletu Věry Řepkové a výběru
Jana Novotného - dalším z českých interpretů, kteří se ujali nevděčného
poslání přetlumočit různorodé klavírní dílo zakladatele moderní národní
české hudby. Šestidílný komplet zahajuje pozdní cyklus Sny z roku 1875, který se
schematicky podobá symfonickému cyklu Má vlast - zde jsou skladby řazeny do tří
dvojic kontrastních protějšků a finální disk přináší obě řady Českých
tanců, doplněné, kromě jiných, skupinou Lístků do památníku. Již jmenované
opusy naznačují, že každý z nich zasluhuje odlišné uchopení a právě tomuto v
jistém slova smyslu účelovému zrodu partitury vtiskl Ivan Klánský své souhlasné
pojetí.
(rfb) |