16 |
|
Rozhlasová publicistika |
|
FONOGRAM V dnešním dokončení našeho listování katalogem českých nahrávek na gramodeskách značky Parlophon se podíváme na snímky, které na této etiketě vycházely v letech 1931-1936. Některé zvlášť povedené nahrávky uslyší posluchači 16. dubna ve 21.04 na stanici ČRo 2 - Praha. Gramodesky značky Parlophon (III) Brány berlínské lisovny Lindströmova koncernu opouštělo v roce 1929 průměrně 100 000 kusů gramodesek denně. Podle propagačních materiálů firmy byla sice kapacita továrny ještě o polovičku větší, ale velice přísnou kvalitativní kontrolou údajně neprošla (a byla recyklována) až jedna třetina z celkového počtu vylisovaných gramodesek. Naplno běžela i výroba gramofonů - výroba modelů s plechovými troubami byla zastavena, největší úspěch zaznamenávaly na trhu různé typy stolních gramofonů s vnitřním zvukovodem a kufříkové přístroje. Horkou novinku roku 1929 představoval elektrický salonní gramofon - model Phantophone. Gramodesky značky Parlophon zaznamenávaly díky svému kvalitnímu českému repertoáru na domácím trhu značný úspěch. Konkurence ze strany dvou nových domácích gramofonových firem Esta a Ultraphon zpočátku výrobky Lindströmova koncernu nijak vážněji neohrožovala. Jak již víme, za kvalitu českého repertoáru na gramodeskách značky Parlophon odpovídal po roce 1929 především ředitel československého zastoupení této firmy Diego Fuchs. Od poloviny roku 1931 zavedl novou řadu objednacích čísel 84000 a pokračoval v získávání atraktivních interpretů především populární hudby.
Od konce roku 1932 začal Diego Fuchs ve svých katalozích nabízet společně s deskami značky Parlophon i gramodesky dvou dalších hlavních etiket Lindströmova koncernu, Odeon a Homocord. Hospodářská krize roku 1933 se ovšem nevyhnula ani firmě Novitas, která byla mezitím změněna na akciovou společnost. Na značce Parlophon nevycházely déle než rok žádné nové snímky a v důsledku toho přešla řada atraktivních interpretů ke konkurenčním domácím firmám Ultraphon a Esta.
Poslední české snímky (s objednacími čísly kolem B 84340) vyšly na etiketě Parlophon v roce 1936. Mezi ty úplně poslední patřily dvě písničky z operety "Podej štěstí ruku" na hudbu Josefa Stelibského: foxtrot Kdyby to tak bylo možný a tango Večer nad Prahou - obě znzpíval zmiňovaný Tino Muff. Ve stejném roce se obě zbývající etikety Lindströmova koncernu (Parlophon i Odeon) definitivně stáhly z československého trhu. Zahraniční pobočky tohoto koncernu ovšem pracovaly dál. Zvláště aktivní byly Lindströmovy závody v Jižní Americe a Velké Británii, kde etiketa Parlophone přežila prakticky až dodnes.
Po roce 1937 byl na všech etiketách gramodesek značky Parlophon z obchodního znaku Lindströmova koncernu - symbolu libry v kruhu - vypuštěn stylizovaný gramofon s troubou, který byl ve znaku firmy od roku 1904. GABRIEL GÖSSEL Obrazová dokumentace archiv autora Příště: Profil Ljuby Hermanové |