OČIMA PETRA NOVÁČKA
A IVANA HOFFMANA
Český
rozhlas 1 - Radiožurnál
Račte si vybrat
Kdeže ty loňské
sněhy jsou, přesněji řečeno jaro 1998, kdy v předčasných volbách do Poslanecké
sněmovny mělo v úmyslu kandidovat osmnáct a pak se jich fakticky zúčastnilo
třináct politických stran. Pětiprocentní laťku omezující vstup do sněmovny
stranám se slabším voličským zázemím přeskočilo z třinácti stran jen pět.
Měli jsme tedy v dolní komoře radikální i reformní levici, pravici festovní i
umírněnou a "nad středem" zavěšené křesťanské demokraty, čili v
podstatě kompletní politickou paletu v poměrně jednoduchém, přehledném barevném
podání. Vezmeme-li v úvahu, že na jaře 1990 existovalo v České republice přes
osmdesát politických stran a ještě v parlamentních volbách 1992 jich kandidovalo na
čtyřicet, pak to byl nepochybně úspěch, když za pouhých osm let dospěli voliči k
přesvědčení, že jejich rozmanité názory a zájmy stačí zastupovat toliko
parlamentní pětice. Proto pak vzbudily ČSSD a ODS podezření z mrzce účelového
jednání, když se pokusily prosadit novelu zákona o parlamentních volbách, jejíž
téměř většinový efekt by býval, kdyby nezasáhl Ústavní soud, vedl k dalšímu
radikálnímu zeštíhlení stranického spektra tím způsobem, že strany se slabším
voličským zázemím by v lepším případě obdržely jen pár poslaneckých mandátů
a v horším by zmizely navěky z parlamentního kolbiště. K odumření
"opoziční" smlouvy, jejíž vypovězení jménem ČSSD nedávno Vladimír
Špidla občanským demokratům signalizoval, přispělo právě i to, že nakonec
schválená podoba "velkého" volebního zákona neskýtá žádné straně ty
výhody, s nimiž při podpisu smlouvy v létě 1998 počítali Miloš Zeman a Václav
Klaus. Zdá se tedy, že spíše než fígle volební matematiky a jiné chytristiky
tvůrců volebního zákona budou v polovině června míchat kartami skutečně voliči.
A budou mít čím míchat, neboť dostojí-li všechny strany a hnutí předepsaným
náležitostem, půjde jich do voleb 29 na osmadvaceti kandidátkách (Koalici tvoří
US-DEU a KDU-ČSL, čili dvě politické strany). První z těchto náležitostí bylo
zaplacení volebních kaucí, patnácti tisíc korun za podání kandidátky v jednom
každém volebním kraji. Ještě v minulých volbách to bylo 200 tisíc na kandidátku a
kraj, což Pravý blok a několik dalších stran vyřadilo z volební soutěže, protože
potřebnou částku nesehnaly dohromady. Z nyní kandidujících stran a hnutí podle MF
Dnes nesložila kauci nová strana s názvem Akce za zrušení Senátu a proti
vytunelování důchodových fondů, jejíž předseda, bývalý federální poslanec za
ODS a neúspěšný kandidát do Senátu František Pillman ani platit nemíní a chce se
v této věci obrátit na Ústavní soud. Složením volebních kaucí však není
procedura podávání kandidátek uzavřena. Například ještě do 15. dubna mohou
volební zmocněnci měnit pořadí kandidátů na kandidátních listinách a do
stanoveného počtu tam doplňovat jména. Kandidující straně to umožňuje stáhnout z
volitelného místa kandidáta, o němž by se na poslední chvíli dověděla, že byl
dejme tomu zvláště iniciativním politrukem či dokonce spolupracovníkem StB. Po
volebních zmocněncích následuje dvoudenní lhůta pro okresní úřady, jež
kandidující strany a hnutí vyzvou, aby z kandidátních listin odstranily formální
nedostatky (chybná jména, sólovou kandidaturu strany v některém kraji a účast v
koalici v kraji jiném, což zákon nepřipouští, apod.). Po této prověrce okresní
úřady vydají každé kandidující straně rozhodnutí o registraci její kandidátní
listiny či naopak o jejím odmítnutí, proti němuž se lze neprodleně odvolat k
místně příslušnému krajskému soudu. Den na to - v našem letošním případě to
bude 27. dubna - pak okresní úřady odešlou seznamy všech u nich zaregistrovaných i
odmítnutých stran a hnutí Státní volební komisi. Zdali v polovině června budeme
mít příležitost dopomoci k poslaneckým mandátům (za každý inkasuje strana od
státu 900 tisíc ročně) některé z osmadvaceti či z kolika stran nebo hnutí, bude
přesně známo až někdy před Prvním májem. Co se ale v některých případech asi
nedovíme vůbec, to jsou motivy kandidatury určitých uskupení. Nic proti zdravému
rozumu, ba ani recesi, jež mají dvě novopečené kandidující strany takříkajíc na
svých vývěsních štítech. Chtějí opravdu hlavně a jen oduševnit a proteplit klima
příští Poslanecké sněmovny, anebo je také či především láká možnost
1,5procentního volebního zisku, státní stokoruna za každý obdržený hlas a tím
pádem pár milionů pro pár koumáků na další "stranickou práci" v
nějaké příjemné stolní společnosti?
Velké nákupy
Za kolik vláda
prodá Telecom, ještě jasné není, ale co by za utržené peníze ráda pořídila, ví
přesně. Grippeny. Současně není úplně zřejmé, zda Rusko bude splácet dluhy, ale
pokud ano, vláda už ví, jakou formou: Sedmi vrtulníky Mi-24 a k tomu dvěma až třemi
obřími transportními letouny An-70. Vypadá to, že se buďto chystáme do války,
anebo se našim zastupitelům zalíbilo ve velkém byznysu. K velkým prodejům se hodí
do série velké nákupy, jenom není jasné, proč mají prioritu zrovna vojenská
letadla. Ta se totiž málo hodí k zažehnání nejreálnější bezpečnostní hrozby,
kterou v dnešním světě představuje terorismus a organizovaný zločin. Existuje
zvláštní zákonitost, podle které se pokaždé spíše najdou miliardy na obrovské
investice než drobné na běžný provoz. Příčinou je lidský faktor. Jakmile někdo
zastává vysokou funkci a disponuje velkou kompetencí, zákonitě ho ovládne pocit, že
je předurčen dělat velkou útratu. Kolem velkých kontraktů se pak odehrává čilý
společenský ruch. Ve velkém se nejen předvádí a testuje, ale také cestuje, hoduje a
nouze není ani o různé pozornosti a dárky. Politici rádi zdůrazňují, že jsou
normální lidé jako každý jiný. Takovou normální lidskou slabostí je například
marnivost. Je nějaký rozdíl mezi tím, že normální občan utratí pár stovek a
normální ministři pár miliard? Jistě je rozdíl v částce, v principu ale rozdílu
není.
|